Hvordan Teiturs gamle tekst fik sin melodi – og andre nordisk-argentinske fortællinger

Liima med elefant-rytmik, norsk sang med nyt omkvæd, Åland kalder Mendoza og Teitur: Workshop i Buenos Aires mellem de turnerende nordiske navne fra Días Nórdicos og argentinske musikere.

Tekst og foto: Henrik Friis, Días Nordicos Latinamerica 2016, Buenos Aires

Centro Culturel Recoleto er et stort gammelt kultur-kompleks i Buenos Aires med koncertsale, scener, udstillinger, caféer etc. – men også med værelser til besøgende kunstnere og lydstudier.
Værelser og studier bliver i disse dage brugt af Días Nórdicos-holdet af nordiske musikere, som arbejder sammen med argentinske kolleger og producere – både i en tredages-workshop med indspilning af nye sange, og så en afsluttende officiel optræden i centret søndag.

Nu er vi stadig først i forløbet, men der er klar gensidig glæde hos de involverede musikere – ligesom fluen på væggen også overværede dybt forskellige måder at arbejde sammen og skabe musik på:

th-limadsc00512

Legestue med Liima og Axel Krygier.

Liima med elefant-rytmik
I det store studie var Liimas fire medlemmer i samspil med produceren og multi-instrumentalisten Axel Krygier – i en ongoing musikalsk proces, hvor musikken legesygt og søgende blev skabt helt fra bunden og i øjeblikket med overvejende flydende stemninger og klange, hvor Axel Krygier dykkede ned i sit skatkammer af samples og firnurligheder: Junglelyde, trafik, tilskuer-støj, og musik-klange (han har f.eks. splittet hele musikken til Rumrejsen år 2000 og bruger det som orkester-akkorder). Og bestemt ikke bare som filigran og blonder oven på Liima, men med vægtige udviklende indslag som bl.a. pludselig udviklede et flydende udtryk til en bastant blanding af march og gungrende elefant-vralte-rytmik. Et højest spøjst tillæg til Liimas sound.

– Det er sjovt. Og det virker meget naturligt at arbejde sammen. Det er dejligt at han er så god til at improvisere og nem at arbejde sammen med. Foreløbig har det været en leg – det svære bliver at gøre det konkret nu, siger Liimas Mads Brauer om musikken, hvor alt blev optaget på førstedagen, og hvor der efterfølgende skal fokuseres på at videreudvikle og fokusere de brugbare vellykkede udviklinger.

– Det er sjovt og interessant. Jeg tror, vi begynder at forstå hinanden – jeg føler de også giver plads til mig – jag kan sagtens integrere mig selv i musikken. Det er en fornøjelse at få mit ”stuff” brugt på dén måde – at jeg kan bruge mit store akvarel-sæt af farver. Jeg tror vi alle føler os komfortable, siger Axel Krygier.

th-juliadsc00505

Julia Clara på el-guitar og Marina Päraway på charango.

Ålandsk el-guitar og argentisk charango
I det lille studie ved siden af var Ålands Julia Clara sammen med Mariana Pàraway, sanger og multimusiker rejst til fra Mendoza mange hundrede kilometer væk. Her lagde de to sammen en akkordstruktur fast fra start – Julia på al-guitar, Mariana på en lille 10-strenget charango mens de så skabte teksten sammen i en lille sød sang med sprogligt miks:

– Jeg synes vi er gode til at supplere hinanden i sangopbygningen – og så har vi fundet frem til at synge engelsk og spansk i sangen. Det virker godt, siger Julia Clara, mens Mariana udtrykker glæde ved at skrive sammen med andre – det har hun ikke prøvet før: – Men jeg synes vi har lavet en stille god sang om to personer. Den hedder Dark Times, og handler om at selv om man ikke har et kort, kan man godt finde vej ud af mørket.

th-teiturdsc00592

Teitur og Lucio – sprøde guitarer, fin duo-sang – og lidt livgivende kontrast.

Teiturs gamle tekst fik endelig sin melodi
Og om eftermiddagen var det så Teitur og singersongwriteren Lucio Mantel, der efter lidt tids læren-hinanden-at kende og søgen ved pianoet/guitarerne fandt frem til en akkord-struktur på en sang som Lucio startede og Teitur videre-udviklede til et fælles udtryk, som endte med at passe perfekt til en god Teitur-tekst, som havde ligget længe i skuffen på Færøerne uden den rigtige melodi. Men den kom altså her på førstedagen af workshoppen. Med let sørgmodigt vers, som liver kontrastfuldt op i omkvædet med let kagedåsepercussion og fin duo-sang mellem de to. Det skal jo heller ikke være fór pænt..

– Jeg havde haft en sang i hovedet, som bare ikke kunne komme på plads. Så jammede Lucio nogle akkorder, og så kunne en melodi, jeg ikke har kunnet få på plads, pludselig fungere. Jeg synes det er en god tekst, jeg har haft liggende men uden at kunne få den ud, siger Teitur om ”I Have Found My Happiness”: – Det er er skævt og lidt trashy – og så synger Lucio med en tyk accent, som giver nummeret en stærk autensitet.

th-sandra-dsc00633

Sandra Kolstad og Diosque – pludselig fik sangen et andet omkvæd.

Norsk melodiskelet fik krop med smag af Sydamerika
Endelig var norske Sandra Kolstad og hendes to skrappe med-musikere i makkerskap med singersongwriteren og produceren, Diosque i det store studie om eftermiddagen: Udgangspunktet var en Kolstad-sang, som gruppen havde med i form af et lille skelet med basis-melodi med pre-indspillet kor. Den blev så udviklet dagen igennem: Leadvokal, masser af tilføjede rytmelag, møgsvingende akustisk guitar og argentinske samples fra Diosques lydbank af klange, field recordings mv. af omtrent samme enorme og varierede omfang som Axel Krygier hos Liima. De fire fik én færdig elektro-pop sang i kassen mandag – tirsdag skal de så lave en den sang anden vej rundt, altså på oplæg af Diosque. Og onsdag mixes der…

– Den sang Sandra har lavet er tiltænkt udgivelse i flere versioner – måske fire-fem stykker. På grund af Diosques cool guitars, mange sounds tegner det i øjeblikket til, a den her sang får ety helt andet omkvæd. Vi er alle ret legesyge – det er virkelig inspirerende, siger Sandra Kolstads bassist Jonas Barsten.

th-kvartetdsc00662

Teitur. Mariana, Julia og Lucio – ved at tale strukturen på plads omkring deres fælles sang.

Firesproget sang på vej
Workshoppen og optagelserne fortsætter i dag. I skrivende stund er Teitur, Julia Clara, Mariana Päraway og Lucio i færd med at lave helt nyt nummer – efter sigende på fire forskellige sprog: Færøsk, svensk, argentinsk/spansk og engelsk ud over de atlantkrydsende musikalske inspirationer.

De fire musikalske hold er sat sammen af Instituto Culturel Recoleta og workshoppen støttes af kulturministeriet i Buenos Aires by i samarbejde med Días Nórdicos og ROSA. Søndag er der offentlig præsentation af musikken i kulturcentret. Inden da skal Días Nórdicos spille koncerter i Uruguay (Montevideo) og shows fredag og lørdag i henholdsvis Buenos Aires by og lige udenfor hovedstaden. Mandag fortsætter turen til Sao Paulo i Brasilien.

Días Nórdicos støttes af Statens Kunstfond og Nordisk Kulturfond
kunstfond-kulturfond
Arrangeres i samarbejde med / med støtte fra Innovationsnetværket BrandBase, Nordens Institut på Åland, pladeselskabet Tutl og sangskriverforeningen på Færøerne.

dn-2016-logoer