_uploads_gallery_1_193_full

Barcode-turné på trods

Barcode-turné på trods
Henrik Friis

Januar skulle have været den helt store turnémåned for hardcore-gruppen Barcode. Planen lød på et massivt fremstød med 23 jobs fordelt på Frankrig, Tyskland, Holland, Belgien og Italien. Endda som headlinere. Men nu endte det hele med en koncentreret Tysklands-turné på 11 dage, hvoraf to af de planlagte jobs endda blev aflyst få dage før, og hvor flere af de resterende ni – bortset fra selve musikken – tilmed var af tvivlsom karakter.
Altså alt andet end hardcore.

Barcode i Weinheim-humør
– fra venstre Esben Slot
og Jacob Bredahl (begge guitar)
Michael Sørensen (trommer),
Knud Lind Therkildsen (vokal)
og Mikael Ehlert Hansen (bas).

Barcode havde sat tyske Mad Tour Booking til at lave turen – et booking-bureau som gruppen ellers har haft rigtig gode erfaringer med siden Mad Tour i 1999 opdagede Barcode på gruppens Europa-turné med Madball. Blandt andet resulterede det samarbejde i, at Barcode i 2000 kom med på den prestigefyldte tyske Full Force-festival.

Men i januar gik det skævt:

– Mad Tour har vidst i uendelig lang tid, at vi kun kunne i januar, fordi flere i gruppen er i gang med en uddannelse. Til gengæld havde vi afsat HELE måneden og ventede bare på at blive “brugt” – og så lykkes det alligevel kun delvist. Det er altså lidt af en bét for os, fortæller guitaristen Jacob Bredahl, der dog skynder sig at understrege, at de gennemførte jobs trods alt gik som de skulle rent musikalsk: Altså godt.

Tilskuerpres på scenen i
Jugendhaus, Gräenheinichen.

Slattent booking-arbejde
– Mad Tour siger, at de ikke har kunnet sætte en turné op uden et nyt album (“Barcode Hardcore” udkom 15. januar, red.), men dybest set har de ikke gjort deres arbejde godt nok. Det indrømmer de egentlig også mellem linierne. Vi ér begyndt at se os om efter andre booking-bureauer, når det gælder fremtiden. Men problemet er, at Mad Tour har monopol på mange ting i Tyskland. Og så skal vi heller ikke glemme, at de gav sådan nogle som os chancen, da vi havde brug for det, beskriver guitaristen dilemmaet.

Men da Barcode endelig drog afsted med en uges forsinkelse 10. januar, var alle selvfølgelig opsat på at få det bedste ud af situationen: Ni jobs er bedre end ingenting, lød devisen.

På denne første headliner-tur spillede gruppen på klubber med en tilskuerkapacitet på mellem 150 og 300. Flere af dem i det triste gråbrune østtyske område og “in the middle of nowhere”:

Tilskuere kendte numrene

Trommeslager Michael
helt udmattet i
Moers – han havde
influenza ved de
tre sidste jobs.

– Men det fede var, at folk kendte både gruppen og vores musik, da vi kom til de steder. Mange havde oplevet os på nogle af de festivaler, som vi tidligere har medvirket på. Og at vi vitterligt var kendte, kunne vi se af vores salg af merchandise og cd’er, som skete INDEN koncerterne og ikke bagefter, som det ellers er vanen. Ja, der var folk, som kørte 4-500 kilometer for at opleve os og for at være til et hardcore-show, siger Jacob Bredahl.

Showet var bygget op omkring den nye cd, og tilskuerne tog godt mod de nye numre, selv om sangene fra 99-cd’en “Beerserk” gjorde folk “mest glade”. Så på tilskuer-fronten var der ikke noget at klage over.

Det var der til gengæld med Mad Tours aftaler: Et sted som Hexenhaus i Ulm vidste man dårligt nok, at gruppen skulle komme. Ikke den fedeste tilgang til en koncert, efter en lang dag på landevejen. ”Når man har kørt i fem-seks timer, gider man ikke bare blive overbegloet af en flok autonome, som ikke løfter en finger og få serveret soyakød. Hvad vi så gjorde? Hældte en masse indenbords i stedet og kastede os ud i det”.

Esben “Panter” Slot
på scenen i Lauta.

Grumset afregning
Og hvad angår økonomien lød forhåndsaftalen med Mad Tour på 2400-4000 kr. pr. dag, men det kom sjældent til at stemme. I stedet måtte Barcode ofte spille på døren – evt. suppleret af en mindre garantisum. Jacob Bredahl mener faktisk, at gruppen selv kunne have sikret sig bedre vilkår med de få jobs det blev til, hvis gruppen selv havde stået for booking-arbejdet.

15. januar i Hamborg var den helt slem:

Gruppen skulle have spillet på Marquee, men på grund af ballade i dagene før var klubben blevet midlertidigt lukket. I stedet spillede Barcode på “et gammelt smadret punkersted” ved navn Hafenklang, og som koncert var det et af turens fedeste jobs: Masser af mennesker, masser af sang til numrene og fed stemning.

Men da afregningens time kom, var den oprindelige fifty-fifty-aftale på døren blevet ændret til 40-60, og endvidere mente den lokale promotor Uwe ikke, der havde været mere end 65 betalende tilskuere.

Der blev crowdsurfet flere
steder – her i Gräenheinichen.

– Løgn – med alle de mennesker der var og alle de cd’er vi solgte, er Jacob Bredahls korte kommentar.

Efter masser af diskussion endte det hele med, at Uwe forsvandt med en besked om, at barmanden skulle stå for udbetalingen, som nu ikke bare var minimeret til 280 euro (godt 2000 kr.) men endte med at blive på 260 euro (kompenserede Barcode til gengæld selv med ekstra øl- og madindtag).

Jamen, er alt det her ikke blot endnu et eksempel på “dumme dänen”?

Det er rock’n’roll. Det er de forhold, man må acceptere ind imellem. Og sådan er det heldigvis heller ikke hele tiden, siger Jacob Bredahl og fortæller at Barcode nu vil indhente det forsømte ved at tage på weekend-ture til Holland, Tyskland, Italien og Belgien, selv om gruppen selvfølgelig havde fortrukket at have gjort arbejdet allerede i januar.

Oberstens/chaufførens fod
et par timer efter koncertslut.

Til sommer håber gruppen desuden på deltagelse ved diverse hardcore-festivaler i Belgien, Holland og Tyskland – ud over fårhåbentlig Hultfreds Festivalen og Roskilde. Og til efteråret skal gruppen på en decideret Danmarks-turné, der måske bringer gruppen til København for første gang!

– – – – –
Turné-fotos udlånt af Barcode – ROSA støttede Barcodes Tysklands-turné.