Zebra and Snake: stærke finner ud o kunsten at lave fest - worldwide.

Brasiliansk branche: Kom igen

Der var ikke kun de over 350 publikummer, der besøgte Días Nórdicos’ og ROSAs første forsøg på det Sydamerikanske marked torsdag aften i Sao Paulo på spillestedet Sesc. Musikhjournalister og branchefolk er også positive over for projektet og støtter kun en fortsættelse.

José Julio de Esperito Santo -  har præsenteret Dias Nordicos-programmet på si radio-station, g konstaterer af brasilianerne er nysgerrige på den nye musik fra de nordiske lande.José Julio de Esperito Santo, musikjournalist hos Rolling Stone Magazine Brazil, laver programmet ”Cosmopolitan Radio Show” for webradioen Antennazero.com m.v.
Når der kom så mange betalende tilskuere som i aften, var det fordi folk er folk er nysgerrige – simpelthen fordi de blev præsenteret for musik, de aldrig havde hørt om før. Folk er her fordi de er nysgerrige på, hvad det er for noget musik, der kommer fra Norden. Jeg har fulgt dialogen på Facebook omkring koncerten, og der har folk spurgt ind på hos hinanden, hvad det er der kommer sil Sao Paulo. Vi er ikke bange for fremmed musik og nye udtryk, og jeg tror på, at dette intitativ kan udbygges.

Det var en god måde at præsentere nordisk musik på. Vi kender jo The Hives og andre. Men dette var tre navne med en meget forskellig appeal, og jeg præsenterede alle tre i mit radioshow sidste søndag. Jeg ved godt, at Thomas Dybdahl er den mest berømte af de tre, men hvis jeg skal udpege nogen, var Rangleklods var de bedste – de havde de nyeste referencer i musikken. Alle tre havde dog kvalitet – ubestridt.

Sergio Pinto, deputy manager, Sesc Pompeia.
– Vi har præsenteret musik fra mange lande her, og har bl.a. været ramme for The Swedish Invasion for år tilbage. Så jeg ved, at vores publikum har smag for den nordiske musik – og der er jo 20 mio. mennesker at tage af her i byen. Min erfaring er, at det er svært at præsentere folk-agtig musik for brasilianerne – de kan ikke rigtigt relatere til den og forstå den. Men elektronisk, pop, rock, klassisk, avantgarde  osv. – alt det er der åbenhed over for. Personligt var min favorit Rangleklods.

Tania Ode, Eecutive Producer, Crasy Monkey (events, festivaler, m.v.)
– Jeg producerer festivaler med musik, udstillinger – og også i syd og nord i landet. Ikke kun i Sao Paulo. Jeg er her fordi jeg ønsker at lave en independent festival – et projekt som falder godt i spænd med vores regerings mål om at præsentere mere kultur. Vi kan faktisk betale for at flere af de bands (fra Norden, red.) kommer hertil i kraft af  regeringens målsætning om mere kultur til de fattige. Og det er godt for bands’ene, for det betyder, at vi kan få spornsorships til deres besøg.

Sesc-spillestederne er et af de gode steder at præsentere musik – og folk ved, at når der spiller bands her, er det fordi de er gode. Og der er et publikum for nordisk musik her, fordi de er åbne. Jeg selv fik at vide om arrangementet via nogle venner – at de står i aviserne og tidskrifter betyder ikke noget nu om dage, Den virkelige pr for jeres arrangement foregår på Facebook, og folk her en nysgerrige og råder hinanden til at komme.