_uploads_gallery_1_1252_full

Canadian Music Week: Danskerne fik sået frøene

På festivalen Canadian Music Weeks (CMW) første dag, var der dømt rent dansk aften på det super coole rock’n’roll hotel/bar- og spillested The Drake i Toronto. I takt med at minusgraderne tog til på termometeret udenfor, steg temperatur og atmosfære i kælderen på The Drake, hvor dansk musik fik det dansk-canadiske publikum op af stolene og ud på dansegulvet.

– – –

 
Vores skribent Henrik Tuxen
rapporterer fra det danske
 musikfremstød i Canada
og det nordvestlige USA.
Dette er første artikel.
Henrik Tuxen er til daglig
 skribent for bl.a. Gaffa


– – –
Det intime spillested har en kapacitet på ca. 200 mennesker og der var tæt på fuldt hus. Det var ellers langt fra givet fra første akkord at denne rent danske aften skulle ende som en fin fjer i hatten for såvel de danske bands, som for arrangør Music Export Denmark.

Da Pernille Gunvad åbnede ballet med guitar og sirenesang, var der ikke ligefrem pakket på spillestedet. Men Pernille – hvis debutalbum udkommer i næste uge i Canada – lod sig ikke gå på af det sparsomme publikum: Hun spillede sin relativt introverte musik – kun akkompagneret af en anden kvindelige guitarist og lejlighedsvis en cellist – med selvtillid og charme og høstede godt med klapsalver og anerkendelse.

Lille gennembrud for Kira & co.
Herefter var det Kira & Kindred Spirits tur og det der ved første øjekast lignede en sur tjans endte måske som et lille gennembrud på canadisk grund. Bandet spillede en blanding af materiale fra ”This is not an exit” og det nu færdigindspillede album, som udkommer om ca. en måned.

Den nye bassist Nicolai Munch-Hansen er mindre anarkistisk i sit spil end sin forgænger Orson Wajih men har til gengæld en fyldigere og mere svingende tone, hvilket klæder musikken godt. Under første nummer var gulvet tomt og da koncerten sluttede ca. 45 minutter senere var publikum helt oppe foran og folkets veltilfredse bifald var ikke til at tage fejl af.

 

canadian music week

Figurines – spiller op mod store
forventninger.

På forhånd har der været store forventninger til Figurines, der dagen forinden optrådte live på nationalt canadisk tv, da de ganske imponerende var nomineret i kategorien ”Favorite New International Artist” ved de canadiske Indie Awards. Bandet spillede sine fine, lette sange og fastholdt publikums opmærksomhed under hele koncerten, men var noget præget af jetlag og et hårdt turneprogram – hvilket publikum dog ikke lod sig mærke med.

De stilsikre garagerockere i Blue Van afsluttede aftenen med et veritabelt brag af en musikalsk energiudladning. Her er tale om rendyrket garagerock anno 1964-66, som bl.a. The Hives har haft stort held med at revitalisere de senere år. Blue Van er et fantastisk live-band, der leverer stribevis af skarpslebne korte popsange spillet fuldstændig anarkistisk uden at miste retningssans. En publikumstræffer, der satte streg under en meget fin dansk åbningsaften på Canadian Music Week.


Senior Editor, Eye weekly, Toronto

Stuart Berman: Publikum er ved at blive
opmærksomme på at der kommer gode bands
fra Danmark. (Foto: Henrik Tuxen)

Canadisk redaktør om danske muligheder
Blandt publikum var flere branchefolk, bl.a. Senior Editor Stuart Berman, fra kultur-ugeavisen Eye Weekly, som er mediesponsor for CMW. Stuart var i januar inviteret til Danmark af MXD og har en god fornemmelse for hvad som rører sig i den danske rockandedam. Jeg mødte ham dagen efter koncerter på CMW’s travle hovedkvarter for at høre hans vurdering af såvel koncerten som danske gruppers mulighed for at få fodfæste i Canada i det hele taget.

– Jeg nåede kun at se Kira i går men har tidligere set både Blue Van og Figurines og skal se begge bands når de spiller igen på CNW i morgen lørdag. Mit indtryk af den danske musikscene er at den er undergået meget af den samme forandring som den canadiske, nemlig at indie-label i høj grad har overtaget en stor del af markedet, da Major-labels i stigende grad har mistet fornemmelsen for hvad som rører sig i musikkulturen, mener Stuart Berman..

– Kigger du på Canada har vi færre og færre stadionkoncerter, specielt med nye navne, hvor rækken af bands som kan trække 4-5000 mennesker, og 5-800 mennesker er stigende. Det virker mere demokratisk og stimulerende og gør at udviklingen er mindre forudsigelig og dikteret fra oven, hvilket Arcade Fires succes er et godt eksempel på, siger Stuart Berman og fortsætter:.

Ambitiøse bands med tro på sig selv

– Jeg kan forstå at Danmark ikke er særlig rock-orienteret land, men synes at der er rigtig mange gode og ambitiøse bands på musikscenen som tror på sig selv. Tidligere kiggede folk meget til Sverige, men publikum begynder at blive opmærksom på at der kommer gode bands fra Danmark. Men det er tydeligt, at der ikke er en fremherskende stil, som dominerer dansk musik –  hvilket både kan være en fordel og en ulempe. På den ene side er det en ulempe at du ikke er i stand til at identificere dansk musik med en bestemt stil, lyd eller udtryk. Det kan på den anden side også være farligt. da en snæver stil hurtigt kan risikere at blive outdatet. Lykkedes det på den anden side for flere danske bands at få et publikum og et crowd herovre – som eksempelvis Raveonettes – vil det at komme fra Danmark i sig selv være et tegn på en sandsynlig kvalitet.

 

canadian music week

IFigurines har fine chancer for at gøre sig,
menrr redaktør.

Hvordan ser du chancerne i Canada for de danske bands som spiller på CMW i år?
– Jeg tror at Figurines har gode chancer. De passer godt i stil med bands som klarer sig godt herovre for tiden, som Clap your hands and say yeah og Modest Mouse. Det er absolut muligt at Figurines kan connecte til et canadisk og et amerikansk publikum. De havde en god TV optræden i går og det hjælper meget.

– Da jeg tog til Danmark i januar, havde jeg aldrig hørt om Figurines men siden har jeg fået flere mails fra folk her fra, som taler om dem, og der er mange weblogs som dukker op med Figurines’  navn på. Det virker som om at der er ved at være momentum for Figurines her, lyder Stuart Bermans dedømmelse:

 

Canadian Music Week

Kira & The Kindred Spirits – har “stage
 presence”, mener redaktør Berman

– Kira & The Kindred Spirits spiller en klassisk amerikansk rockstil, som aldrig går af mode her. Der vil altid være et publikum for den musik. Det at de har så klassiske rødder i nordamerikansk kultur kan både være en fordel og en ulempe. Det er musik vi forstår og kan relatere til, men hvorfor så importere den udefra, når vi har selv har den, kan man så sige. På den anden side er det tydeligt at de har ’stage presence’ og en meget stærk frontfigur, hvilket er utrolig vigtigt. Det var også imponerende at se hvordan de var i stand til at starte med et tomt gulv foran sig i går til at få folk fuldstændig med. Jeg var meget imponeret og kommer til at fortælle mindst 10 venner i dag at de skal tage ud at se Kira & Co. når de spiller igen i morgen på CMW, og de siger det sikkert videre. ’Word of mouth’ er meget vigtig, ikke mindst her på CNW.

 

canadian music week

The Blue Van – anarki uden at miste
retningssans

– Angående Blue Van ved jeg, at de er et rigtigt godt live-band men jeg nåede desværre ikke at se dem i går – men kommer til at se dem i morgen. Jeg så dem for 2-3 år siden.og syntes de er gode men kan godt frygte at de er lidt for sent ude. De ligger meget i slipstrømmen på ’The Hives-bølgen’ der nok er kulmineret nu, siger Stuart Berman og understreger at timing i musik er alt afgørende – og at det kan være utrolig svært at forudsige:

– Nogen gange kan en enkelt koncert fuldstændig afgøre et bands skæbne på godt og ondt. Det kan være tilfældet her på CNW, men i langt højere grad på SXSW. Det vigtigste for et band er, at de er i stand til at levere varen.

Canadian Music Week, Toronto, Canada,  The Drake – torsdag 2. marts