_uploads_gallery_3_3258_full

Da STRØMmen blev sluttet til

– Vi har et fælles sprog og et fælles udgangspunkt – jeg føler blot forskellen er som dialekter: Som jysk i forhold til fynsk, sjællandsk osv.

Ordene er 82-årige Else Marie Pades  – Danmarks allerførste komponist, der udelukkende lavede elektronisk musik –  og udtalt på det eksperimenterende vesterbroske in-sted Lab i København i forbindelse med åbningen tirsdag af den allerførste Strøm Festival.

Her stod Else Marie Pade i fællesskab med Bjørn Svin for åbningsseancen foran en propfuld sal – og med laaaang forventningsfuld, utålmodig kø uden for døren.  Klar til seks dage i den elektroniske musiks tegn – med en lang række nationale og internationale navne på en masse  københavnske adresser..

Else Marie Pade – genstand for stor interesse
fra både publikum og medier.
 

– Jo – og det er dejligt, lød Pades svar på, om hun ikke syntes at hendes elektroniske familie er vokset op til en stor og spændende størrelse, siden hun selv startede. – Og ved du hvad. Jeg føler mig faktisk mere på bølgelængde med de unge, og kommunikerer bedre med dem end med mine jævnaldrende. Når jeg fortæller mine jævnaldrene, hvad det er jeg laver, ser de lidt underligt på mig og forstår mig ikke, smilte Else Marie Pade, der pt. er ved at færdiggøre sin tredje cd.

Mens Pade og Bjørn Svin ved et lille bord i salen opførte Pade ”Lys og Lyd” samt ”Rejsen til Bloksbjerg/Valborgs Nat” over for et meeeget lydhørt og koncentreret publikum – suppleret med Bjørn Svins remix af kompositionerne  –  kunne arrangørerne glæde sig over den glimrende start på festivalen: Stor interesse fra både tilskuere og medier. Og store forventninger til Strøm. Ikke bare i dette års første udgave, men også når det gælder fremtiden:

Der var pakket til Strøm-åbningen – og lang kø
udenfor LAb…
 

Et vigtigt første skridt
Københavns vicekulturborgmester Simon Strange (S) ser på dette års festival som et vigtigt første skridt:
– København har så sindssygt meget at byde på, når det gælder den elektroniske scene – ikke mindst i undergrunden. Det kan musikken – og byen – markere sig internationalt på. Det kan give Københavns kommune profil at vi bakker op –  og det kan styrke musikken.

– For København hár metropol-stemning og et livemiljø med klassemusik man kan forholde sig til som gæst. Kan miljøet virkelig forene sine kræfter kan Strøm blive noget rigtigt stort, og det skal vi i det formelle (bevillingsgivende, red.) system være klar til at bakke op om, siger Strange. I år er det blevet til 750.000 kr i direkte støtte fra kommunen samt 200.000 i støtte fra kommunens musikudvalg.

Bjørn Svin har kendt til Pades musik siden 2001 – og har spilletdet to gange før. – JO mere jeg har sat mig ind i hendes musik, jo mere “vild” synes jeg den er…

Tværgående kvantespring
Jesper Nordahl fra Københavns Kommunes musikudvalg ser festivalen som et kvantespring:
– Med etableringen af Wundergrund Festivalen sidste år fik vi hele musikudvalget til at tænke på tværs af grænser, genrer og normer (Wundergrund endte i øvrigt med at få P2’s Bolero Pris, red.). Dér tog vi teten. Strøm er næste gode skridt, som også skal have effekt internationalt – det er det niveau musikudvalget går efter. Men det er vigtigt at kræfterne kommer nede fra – at miljøet selv ønsker det, siger Jesper Nordahl og peger på at den elektroniske festival både indeholder sub og mainstream – lige som i den internationale musikverden i øvrigt, hvor det ikke længere kun er ”nørderne, der sidder og piller”, men hvor de store brede verdensnavne i dag også har  elektroniske elementer i deres musik.   – Scenen er blevet accepteret.

Nordahls  på tværs-udsagn kan både læses af det musikalske program – og så af  Strøm-scenernes placering som foregår lige fra diverse små scener, større klubber over Danmarks Radio til Amager Strandpark. Læs mere om de danske og internationale koncerter hér.

– – –
Strøm er en videreudvikling fra sidste års Copenhagen Music Week, hvor Københavns Kommune, DR, Vega, Amager Bio, Wonderful Copenhagen  og ROSA – Dansk Rock Samråd er gået sammen som festivalens styregruppe. Rikke Frisk er udpeget som projektleder, og de musikalske samarbejdspartnere er folk fra Culture Box,  Nadsat, ArtRebels, Kill Your Telly, Wundergrund, Stella Polaris m. m. fl.

Læs mere hér