_uploads_content_images_3_3177_full

Dansk musik set udefra

Dansk musik set udefra
Tekst: Erik Barkman Petersen. Fotos: Christoffer Mariager

Tre markante personligheder med udenlandske rødder satte hinanden stævne i Århus’ Kupe torsdag aften. Det var Spil Dansk-dag, så under overskriften ”Dansk Musik i Blenderen” var de tre hver især blevet bedt om at give deres bud på, hvordan dansk musik – og dermed i bredere forstand danskheden som sådan – tager sig ud ”set udefra”. Det blev en tankevækkende og intim aften.

Den kontroversielle kunstner Marco Evaristti var første mand til at dele cafébord med moderator Henrik Marstal. Evaristti, der for et par år siden gjorde sig bemærket med en installation bestående af blendere med guldfisk i, lagde ud med at erklære at ”jeg ved ikke en skid om musik”. Men det forhindrede heldigvis ikke den inkarnede provokatør i at udtale sig om de tre numre, han havde taget med, og dansk musik i al almindelighed. Det blev til en interessant samtale om nationalisme set i forhold til ”Re-Seppten” samt Allan Olsen- og C.V. Jørgensen-sange.

Også den svenske singer/songwriter Daniel Oscarson lagde ud med lidt af en chok-erklæring. Han kendte ikke så meget dansk musik, forklarede han, en lille smule Sanne Salomonsen og det var omtrent det. Så samtalen kom til at gå på den danske musiks begrænsede gennemslagskraft i Sverige, og ellers sang Oscarson to af sine egne, svensksprogede singer/songwriter-sange – samt to engelsksprogede af danske Camilla Munck.

Rushy Rashid og DJ Marstal

Journalist og forfatter Rushy Rashid var sidste debattør på skansen, og hendes erfaring som foredragsholder skinnede klart igennem. Moderator Marstal måtte se sig henvist til en job som pladevender mens en stående Rashid fortalte om de danske sange, der fungerede som soundtrack til hendes opvækst som ”paki-dansker”. ”Den Jeg Elsker” var dengang et forlokkende indblik i et ungdomsliv, der ikke skulle blive Rashid til del, og TV2’s ”Rigtige Mænd” fangede hun slet ikke ironien i: Sangens macho-tone lå ikke langt fra hendes pakistanske moderkulturs værdier.

Til sidst lukkede og slukkede Mikael Simpson med et intenst lille sæt, ene mand på scenen. Aftenens intime stemning blev understreget, da han før sin entre på scenen holdt publikum hen med et ”jeg skal lige tisse!”. Vel ankommet gav han smagsprøver på sine to dansk-sprogede solo-album, og på den måde blev ”Dansk Musik i Blenderen” rundet af med et fint eksempel på aftenens emne: Dansk musik.