th-nelson-can

Días Nórdicos arbejder sig ind på Barcelona

 

Den catalanske hovedstad var for anden gang rammen om Días Nórdicos – budskabet om den nordiske festival er ved at nå ud

Af Henrik Friis

Sala Apolo i Barcelona regnes for at være Middelhavsbyens vigtigste musikklub. Ja, mange kalder den endda for hele Spaniens betydeligste.

Rigtigt mange af musikscenens hotte kigger forbi – aftenen før lørdagens Días Nórdicos-koncert var det amerikanske Eagles of Death Metal – så alene at være på Apolos plakat medfører automatisk opmærksomhed.

the_hearing_diasnordicos16_photos_ncstornoci_img_1043

The Hearing – alias Ringa Marren – havde Bowie med på set-listen (Foto: Nestor Noci/Días Nórdicos)

Selv en aften med ukendte nordiske musiknavne tiltrak flere hundrede nysgerrige, også selv om man denne gang krævede entré. Og med et publikum som i høj grad var medlevende.

Program-rækkefølgen var den samme som aftenen før i Madrid.

Finske The Hearing var i supergod kontakt med sit publikum – den melodisk anlagte elektro-pop og de loopede vokaler tilsat den høje, klare stemme fængede også her i det sydeuropæiske. Og ”Yeah”-råbene blev flere og flere som koncerten skred frem – med ekstra stort bifald med afslutningen, David Bowies ”Life On Mars”, som fik en ganske personlig fortokning. På en aften, hvor Ringa Marren også bagefter fornemmede, at hun havde et ekstra gear energi at give af.

nils_bech_diasnordicos16_photos_ncstornoci_img_1300

Nils Bech – karismatisk sanger med karismatisk sceneshow (Foto: Nestor Noci/Días Nórdicos)

Karismatiske Nils Bech tog over. Nordmandens extravagante scene-show er en bemærkelsesværdig crossover mellem koncert og skuespil. Han hár erfaring fra begge genrer og man kan sagtens fornemme Bechs ambition om at indleve sig fuldstændig i de karakterer, han synger om: Han står på tæer i de flettede sandaler helt ude på scenekanten, svinger det røde sjal feminint op om hovedet eller skuldrene, og oplader den store sopran-røst, der er meget kraftig selv om det er falset-sang. Man kan godt høre, at det er en trænet drama-stemme – men backstage betroede Nils Bech da også, at han i starten af sit liv troede han skulle være opera-sanger…

”Bravo!” lød den kontante afregning fra nogle af tilskuerne midt i applausen oven på de elektroniske og katedralske stemninger, der stod som romerske søjler ved siden af Bech sang: ”I Am Free – Echo Me” lød det bl.a. med inspiration fra den græske mytologis fortælling om Narcissus og Echo. Modigt. Flot.

hey_elbow_diasnordicos16_photos_ncstornoci_img_1703

Hey Elbow – høstede fortjent stort bifald i Barcelona (Foto: Nestor Noci/Días Nórdicos)

Svenske Hey Elbow var nok det act på denne mini-tur som efterfølgende høstede flest tilskuer- og brancheroser. De kompetente svenskere siger ikke meget fra scenen, for at sige det mildt. De nøjes med at overbevise musikalsk med deres blanding af pop, folk, jazz, fusionsmusik m.v., hvor enkelhed og melodiøsitet går hånd i hånd med stærke udbrud og komplekse forløb. Og hvor karakteren bliver ganske speciel pga. det mutede flygelhorn-spil og electronics fra Ellen Petersson, Julia Ringdahls markante direkte stemme og hårde guitar-sound og så Liam Amners kogende trommer.

nelsoncan_diasnordicos16_photos_ncstornoci_img_1843

Nelson Can – kan det der med publikumskontakt (Foto: Nestor Noci/Días Nordicos)

Hvorefter Nelson Can med et rungende HOLA BARCELONA! tog fat på sidste kapitel i denne sammensatte nordiske buket med lidt til alle smagsløg.. Snurrende Peter Hook-bas, tung groovy rock og markant sang fra en trio med et noget anderledes set up end det vanlige. Er virkemidlerne selvsagt begrænsede (sang-bas-tromme), så er er energien og publikumskommunikationen til gengæld i top hos de tre, der tydeligt føler sig på hjemmebane i det spanske, som de her besøgte for fjerde gang i koncert-sammenhæng.

Taget i betragtning af det var blot andet Días Nórdicos-fremstød i Barcelona – i modsætning til syv år i Madrid – og at der denne gang var éntre, kan der ikke sættes nogen fingre på resultatet.

Budskabet kom ud. Nordisk musik er varieret, og den vækker interesse hos både tilskuere og presse. Længere er den egentlig ikke.

xavierXavier Carrasco fra managers, promoters og bookers association in Catalonia sagde:
– Vi har mange festivaler i Catalonien, og derfor er en aften som denne værdifuld for bookerne. Jeres (den nordiske, red.) stil er undergrund og trendy – og det har et godt tag i vores publikum. Og med Apolo har I valgt den helt rigtige adresse til den type musik. Hey Elbow var mine favoritter i aften.

 
 
 

rafa-buerta

Rafa Buerta, pladeselskabet Hanky Panky og underviser i music business:
Jeg havde hørt om festivalen allerede da den var i Madrid, og jeg synes det er en god ide. Og det skal nok blive etableret her i barcelona også, men det tager tid. Musikken er mere eksperimenterende end her i Spanien – ikke så klassisk, hvis du forstår. Men netop det er godt her i Barcelona – det ligger mere til publikum her end i Madrid. Mine favoritter? Nelson Can.

 

christinaChristina, tilskuer, arbejder i finanssektoren:
– Jeg kom her fordi en ven havde gjort mig opmærksom på Nils Bech, som var fantastisk. Men jeg har virkelig godt kunnet lide programmet i det hele taget – bl..a. The Hearing – og ved godt at Días Nórdicos har være gennem mange år i Madrid. Men nordisk musik ”connects with people here” i Barcelona. I har en anden slags glæde. Jeg har selv boet i Schweiz en overgang, og det var dér jeg første gang fandt ud af, hvad lys egentlig gør ved folk – det kan man også høre hos jer.

2-3 års opbygning
Días Nórdicos-boss Rubén Scaramuzzino lagde ikke skjul på, at han gerne ville have haft lidt flere tilskuere, men erkender samtidig at Barcelona vil tage 2-3 år at bygge op til samme niveau som efterspørgslen i Madrid:

– Madrid og Barcelona er som to forskellige lande. At starte i Barcelona er som at starte i Portugal. Medierne er nogle andre. Men alligevel vi har fået mere omtale end sidste år her. TV3 spillede f.eks. Hey Elbow her til aften. Det er bare et eksempel på, at kendskabet til festivalen er ved at vise sig. Og så vi får god lokal støtte – man kan lide vores projekt, samtidig med at Apolo ér den rigtige adresse, som den måske vigtigste klub i hele Spanien.

 

Foto top: Nelson Can på scenen i Sala Apolo (Foto: Henrik Friis)

 

logo - statens kunstfondKunstfonden_LOGO_small_JPG

Días Nórdicos-projektet støttes af Statens Kunstfond