_uploads_gallery_4_450_full

Dobbelt plus

Henrik Friis

“Udenfor sæsonen” – givtig for såvel publikum som musikere med sine seks duo-koncerter med Allan Olsen & Marie Frank, Steffen Brandt & Tina Dickow samt Alberte Winding & Tobias Trier – og fælles gallaoptræden på Bornholm.

– Jeg tog afsted som reaktionær og kom hjem som konservativ…

“Erkendelsen” kommer fra Allan Olsen umiddelbart efter hjemkomsten fra “Udenfor sæsonen”-koncerterne i forbindelse med Bornholms Kulturuge, hvor Olsen og Marie Frank delte scene gennem tre dage forskellige steder på Østersøens Perle, lige som parrene Steffen Brandt & Tina Dickow samt Alberte Winding & Tobias Trier. Til stor succes i øvrigt for arrangører og tilskuere – og til stor gavn for musikerne.

Dét den nordjyske troubadour hentyder til, er hans generelle holdning til musikalske samarbejdsprojekter og “kunstnerisk fællesskab”, som han normalt er arg modstander af:

Allan Olsen på scenen med Marie Frank
– igang med forvandlingen fra reaktionær
til konservativ.

Allan Olsens egen holdning er, at vigtig og betydende kunst bedst skabes i isolation og enrum. For slet ikke at tale om hans fuldstændige og totale overfølsomhed over for “det danske fænomen” hvor alt for mange musikere retter sig ind efter og tilpasser sig en årscyklus bestående af “Åh Abe”, “Gæt og grimasser”, “Venner for Livet” osv. osv. – en cyklus som bedøver det egentlige skaber-gen og i stedet fremelekser “dovne” musikere. Dén slags kan den gode Olsen slet ikke tage.

– Men efter dagene på Bornholm er jeg ikke sarkastisk over for samarbejder i samme grad som før. Jeg må indrømme, at der nok er nogle mellemregninger, jeg havde glemt, fortæller Allan Olsen oven på øve-tiden inden og selve koncert-dagene på Bornholm.

Marie Frank netop ankommet
til Christiansø og straks igang
med at være roadie for sig
selv og Olsen senior.

– Der er ingen tvivl om at jeg kun modstræbende underlagde mig det samvær og den samarbejds-disciplin ideen indebar. Bl.a. har jeg jo skullet øve med Marie Frank – og øve gør jeg helst ikke. Lige som det at møde seks musikere og have base på et badehotel egentlig også er for idyllisk at bruge tid på for en som mig. Alligevel har det sammenlagt blotlagt nogle huller hos mig og har givet mig noget, jeg kan bruge senere, fortæller Allan Olsen.

– Jeg fornærmer nok ingen ved at sige, at jeg er en bedre guitarist end Marie. Alligevel laver hun vendinger og sætter akkorder sammen på en måde, jeg aldrig ville tænke på – bare for at tage en enkelt konkret ting ud af flere. Og pludselig viser der sig så nye og andre stier i musikken. Ud over at jeg – vigtigst af alt – har lært et begavet menneske som Marie at kende på det personlige plan, og dét sætter jeg meget højt, siger Allan Olsen, der også fortæller at “terapi-elementet” og samværet med de øvrige musikere faktisk var mere behageligt, end han har lyst til at indrømme.

– Egentlig sagde jeg kun “ja”, fordi det var en person som Steffen Brandt, der opfordrede mig til at deltage. Havde det været en organisation eller en forening havde svaret været nej. Men når musikere tager den slags initiativer og investerer sig selv, er det noget andet. Og Steffen er jo en person jeg både respekterer og holder af – han er rockens grå guld på den fede måde, siger Allan Olsen, der efter “Udenfor sæsonen” ikke vil afvise, at han kan finde på at sige ja til et lignende projekt, lige som det heller ikke er umuligt, at han på et tidspunkt kommer til at krydse musikalske klinger med Marie Frank igen.

Tobias Trier og Alberte øver
– de havde bl.a.Cornelis Vreeswijk
– og Lisa Ekdahl-sange på
programmet – og udførte desuden
flere duetter sammen.

Sådan har Tobias Trier det også efter hans “Udenfor Sæsonen”-koncerter med Alberte: “Vi fungerer godt og føler os meget beslægtede musikalsk – det kan sagtens tænkes at vi laver noget sammen under en eller anden form”.

I det hele taget føler han sig beriget efter turen i det bornholmske, som han egentlig var noget nervøs for på forhånd:

– I forvejen synes jeg Bornholm – ud over Esbjerg – er det sværeste sted at spille i Danmark på grund af et tilbageholdent publikum, og derfor var jeg personligt meget nervøs for at flytte musikken hen, hvor den normalt ikke findes, siger Tobias Trier og refererer til de “nye” spillesteder som “Udenfor Sæsonen” opfandt: Tekstilseminariet i Hasle, Glas & Keramikskolen i Nexø osv.

– Samtidig er det en utrolig “spinkel” situation bare at stå dér, to musikere og en akustisk guitar. Men der var alligevel en flot opbakning – det fungerede, erkender Tobias Trier bagefter.

Albertes konstante fokus og
koncentrationpå det
følelsesmæssige under en koncert
har været en stor inspiration for
TobiasTrier.

Som musiker har han virkelig suget til sig. Hvor han beskriver sin egen musik som meget springende, har han hér nærstuderet Albertes koncentration og fokus på det følelsesmæssige:

– Det har været dejligt at spille et repertoire med en gennemgående varm og koncenteret følelse. Det har givet mig inspiration, hvor hun måske til gengæld kan bruge lidt af min djævelskab og mit glimt i øjet. Og hvor jeg selv har tillagt mig hektiske momenter i min egen musik og optræden, har jeg da lært en masse ved at se på den ro, der bare oser ud af Allan Olsen, når han er på scenen.

– Alt i alt har “Udenfor sæsonen” fået mig til at huske på, hvor vigtigt det er, at kunne optræde med blot en guitar. Jeg spiller normalt med band, men dét at have en melodi og en guitar er en vigtig kvalitet, som jeg helt sikkert vil øve op efter det her, siger Tobias Trier.

Steffen Brandt og Tina Dickow – dybt
koncentrede i at understøtte og supplere
hinanden.

Også fra arrangør-side er der tilfredshed med projektet. Efter et lidt nølende fremmøde torsdag var fredagens tre par-koncerter og lørdagens gallakoncert med alle seks musikere i Bornholms Musikhus rene tilløbsstykker.

– Vi er da utroligt stolte over, at vi har kunnet præsentere et så specielt musikprogram her på Bornholm, siger Gitte Grønfeld Wille, der er kulturkoordinator for Bornholms Amt.

– Og det har været glædeligt at opleve den entusiasme, musikerne har lagt for dagen omkring projektet.

– Det næste bliver så evalueringen – og planlægningen for næste år. Det nytter ikke “bare” at finde seks nye navne og præsentere dem de samme steder og på samme måde – så vil det unikke forsvinde. Vi skal finde frem til et tilsvarende spændende oplæg, udvikle nye rammer og optimere, siger kulturkordinatoren, der udviklede “Udenfor sæsonen” i fællesskab med Steffen Brandt og ROSAs Gunnar Madsen.

For ROSA fremstår “Udenfor sæsonen” som en succes – på alle niveauer:

Tina Dickow – ved at varme
fingre og stemme op.

– Bare de fem fulde minutters stående ovation musikerne fik efter gallaaftenen, fortalte om tilskuernes tilfredshed, og musikerne imellem har det også båret frugt – både personligt og kunstnerisk, fortæller Gunnar Madsen.

– De unge muskere har kunnet lære utroligt meget, og de erfarne har også oplevet andre måder at gøre tingene på, end de er vant til.

– Tilsammen sætter det en tyk streg under den linie ROSA arbejder efter: vi tager afsæt i de gode sange og de seriøse sangskrivere, og arbejder videre derfra. Lige som vi arbejder for det decentrale – at folk også kan få vægtige musikoplevelser uden for de gængse store byer.

– Det vi kan håbe på nu er, at det giver musikken forbedrede forhold på Bornholm – i hvert fald kan vi herfra kun rose Bornholms Amts kulturkoordinator for en kæmpe indsats før og under arangementet, siger Gunnar Madsen.

FOTO: Gunnar Madsen og Michael Callesen