Strøm festival tiltrak alle aldersgrupper.

Elektronisk fest for fuld Strøm

Et feststemt publikum trodsede regnen og tørlagde bogstaveligt talt Strøm Festivalen fredag aften i Enghaveparken.

Med navne som Rangleklods og den legendariske DJ Richie Hawlin på programmet tegnede fredagens Strøm Festival i Enghaveparken sig allerede på papiret til at blive en succes.
Desværre viste vejret sig ikke fra den bedste side, og det begyndte at dryppe stort set samtidig med at den første artist, danske Mana Pool gik på den mindste scener af de to i Enghaveparken. Af samme grund lod publikum vente på sig, og om eftermiddagen var det især børnefamilierne med små poder iført høreværn der dominerede billedet. Og det samme var tilfældet da den elektroniske avantgarde-gruppe AEOEAA med Cours Lapin-sangeren Louise Alenius overtog scenen og afprøvede nyt materiale: Det var stadig kun en lille flok, der var mødt tidligt frem denne fredag eftermiddag.

Rangleklods sparkede festen igang.Det ændrede sig dog markant ved 18-tiden, da regnen stoppede for en stund og trækplasteret Rangleklods gik på scenen. Rangleklods indviede den større og til lejligheden lånte Apollo-scene, som hermed fik sin debut uden for Roskilde Festivalen, og mens han spillede blev flere og flere tiltrukket af den tillokkende elektroniske lyd og fandt vej til Enghaveparken. Så da Rangleklods smed de sidste toner ud mod et efterhånden feststemt publikum, var pladsen foran aftenens hovedscene godt fyldt ud – med et publikum som var klar til at fortsætte festen.

Det skete med britiske Emika, som havde fået den svære opgave at gå på den lille scene efter at Rangleklods med succes havde sparket løjerne rigtigt i gang. Men det gjorde Emika nu ganske ubesværet med en omgang elektronisk klassisk-inspireret dubstep. Som en tilskuer bemærkede:”Det er utroligt så mange lyde, der kan komme ud af den lille pige”

Stemningen voksede yderligere, da dubstep-rapperne Dub Phizix feat. MC Strategy gik på den oppustelige  Apollo-scene. De to Manchester-drenge var utroligt nærværende og publikumsengagerende og fik folket til at danse rundt i regnen og Britiske Emika tryllebandt publikumkaste hænderne i vejret. Som de to råbte: ”It may be raining, but it rains in Manchester everyday” – tydeligt imponerede over den energi publikum lagde for dagen til fredagens foreløbige højdepunkt.

Rift om de våde varer
Selvom regnen on and off var en uvelkommen gæst ved arrangementet, så det ikke ud til at have den store effekt på det glade publikum, der blev ved med at strømme til, som aftenen skred frem. En medvirkende faktor har nok også været den overkommelige entrépris på kun 20 kr. og
dåseøl til samme beløb. Det sidste var noget folk kunne lide –  endda så meget at man måtte melde udsolgt af øl allerede ved 22-tiden.

Heldigvis var der andre måder at slukke tørsten på, og folk hyggede sig, hvad enten de lå henslængt på fatboys i Red Bull-teltet, fik stillet sulten i gourmetburgere og fish and chips, eller dansede i takt til musikken foran scenerne. Enkelte kåde og berusede ungersvende fandt også – med besvær – vej op i parkens træer, for at få bedre udsyn over den store menneskemængde der havde fundet vej til Strøm festivalen.

Apollo-scenen var udlånt af Roskilde FestivalI det hele taget var stemningen generelt rigtig god hele aftenen igennem. Folk var glade og veloplagte og tog godt imod musikken, som i takt med at mørket faldt på bevægede sig fra det mere avantgarde-prægede  til traditionelle elektroniske toner i form af house DJ’en Henrik Schwarz og techno-veteranerne Octave One.

Super DJ’en, hovednavnet Richie Hawtin sluttede festen af i den smukt oplyste park med tung bas, bombastiske beats der kørte i bastante loops  og et flot lysshow som afslutning på en våd fredag aften, der både tilfredsstillede de musiknysgerrige og de festhungrende.

Der var dans og glade mennesker.Tilfredshed over hele linjen
Søndag var Strøm Festivalens bagmand Frederik Birket-Smith meget glad mand. Ikke kun med arrangementerne fredag og lørdag i Enghaveparken, men med alle ugens aktiviteter:

– Folk har vist, at de ikke er bange for at blive udfordret og har taget godt imod det eksperimenterende. Vores masterclasses har også været rigtig godt besøgte, og i det hele taget er jeg meget tilfreds.

En af målsætningerne til næste års Strøm festival bliver – igen – at skabe interesse for de snævre og avantgardistiske ting. Her fremhæver Frederik Birket-Smith bl.a. torsdagens Red Roof-arrangement, hvor den elektroniske kunstner Mike Sheridan udfoldede sig i selskab med jazz-musikere i en vellykket koncert.

Derudover er ambitionen og håbet at opnå samme store niveau for presseomtale og tilskuerinteresse – samt at få involveret endnu flere fra den elektroniske scene. Især er folkene bag Strøm begejstrede over, at cremen af cremen af dansk elektronisk musik såsom Trentemøller bakker op om festivalen. Det skal videreudbygges.

Publikum fyrede den af i Enghaveparken.– Folk kender til Strøm efterhånden som elektronisk festival – ikke kun Distortion og Stella Polaris. Der har været fuldt gang i den og stor opbakning, lyder hans konklusion: – Og så skal vi vist også have flere barer,  slutter Frederik Birket-Smith af med et grin og tanke på Enghaveparken fredag.