When Saints Go Machine - med BBC's Emma Warren i udspørgerens rolle.

Et firedobbelt puslespil

Strøm-Skolen – Advanced: When Saints Go Machine delte ud af ”forretningshemmelighederne”

– Når vi starter på et nyt nummer, taler vi om en idé…men vi ved ikke hvordan, vi når dertil…og det er dér, puslespillet for alvor starter….

Op mod 40 nysgerrige var mødt op, da sanger Nikolaj Vonsyld og resten af When Saints Go Machine var hovedpersonerne i Strøm Festivalens seance onsdag eftermiddag på techno-højborgen Culture Box i det indre København.

Det skete som del af Strøm-Skolens Advanced-program, hvor dagens engelske moderator Emma Warren fra BBC – og de fremmødte ”elever”– kunne spørge ind til de fremgangsmåder og arbejdsmetoder i studiet, som har sikret de fire pæn international opmærksomhed.

Vonsylds kommentar var typisk for gruppens svar denne eftermiddag, hvor åbenhed og ikke-forhånds-fastlagte-rammer virker som det bedste udgangspunkt for gruppen, som jo består af fire selvstændige producere, der skal få målene og midlerne til at mødes:

Idé – men ingen sang
– Tag et nummer som ”Infinity Killer” (fra det nye album ”Infinity Pool”, red.) – Vores problem var, at vi havde en idé, men ingen sang. Men så udviklede det sig efterhånden ved, at vi ”were fooling around” med en vocal processor, hvor vi KUN ville bruge Nikolajs stemme til at lave den sang. Den sang var fra start kun Nikolajs stemme og så en trombone. Masser af moduleret vokal og akkordarbejde. Og så udviklede den sig…

Andre pluk fra eftermiddagens forklaring om arbejdsmetoder:

– Vores hovedinstrument er computeren. Når det gælder lydene, er vi ikke et band, som står i et øvelokale og øver op. Vi prøver os frem ved computeren. Bid for bid.  (Silas)

– Det ’er svært at nå det punkt hvor vi (som fire selvstændige producere, red.) alle er enige. Vi kan have vidt forskellige meninger om samme lyd eller sound. Men vi har respekt for hinandens valg. Vi tror på hinanden. Og så kan vi også lide at konkurre….

– Da vi startede på det seneste album, var jeg personligt træt af trommer og ville gerne lave musik uden. Men det er svært at lave skitser uden trommer. Vi har skiftet trommesound måske 10-15 gange på bare et nummer….hvornår vi så véd, at den er der? Det ved man bare – når der efterhånden kun er mindre ting at ændre ved et nummer, ved man at den er ved at være der…(Nikolaj)

– “Webs” er eksemplet på en sang, hvor vi tog meget ud af nummeret. Det er som et puslespil. Vores store opgave er at få renset ud og derefter at få musikken connected til folk. Vi skar tracket op og placerede bidderne nye steder. Begyndelse, strygerpart, kor-del, jazzy drums-del – og ville så ha’ det til at passe sammen (Jonas)

Dræb lyde du godt kan li’
– Nogen gange er du nødt til at dræbe lyde  du ellers godt kan lide.  (nikolaj)

– Vi ved ikke, hvordan lyde er, men vi ved, når det ikke lyder som os. Vi kan li’ at improvisere og overraske os selv. (Nikolaj)

– Vi går ikke ud og optager en masse speciallyde. Men vi optager måske et legetøjspiano, hvor vi taler i baggrunden. Det giver karakter.. (Simon).

– Men vi har altid lavet mange ”secondary sounds”. Der er mange steder (i “Dead Boy”, red.), hvor man kan høre klokkeklang. Det sjove er, at vi optog lydene i min dagligstue og det er ikke kun kirkeklokken men også reverben fra mit hjem – biler på gaden og andre lyde. (Nikolaj)

– Den skitse beholdt vi bare (optagelsen til “Dead Boy”, red.), som den var. Den havde struktur. Vi tilføjede bare noise efterfulgt af guitarpedaler og alt muligt andet. Den er nok et eksempel på, at ”we didn’t edit the hell out of it” (Silas)

– Nej, vi gemmer ikke lyde som sådan, selv om de er gode. Vi gemmer dem i en folder – for vi vil gerne starte med noget helt nyt, når begynder igen i stedet for at bygge på noget vi allerede har kasseret. (Nikolaj)

– Favoritgear? En Eventide harmonizer og et Casio keyboard – det er de to maskiner vi bruger mest – og så et Sherman-filter til ”distorting drums”. (Silas)

Hvordan overfører I de heavy samplede lyde fra studiet til live?

– Vi har samplet meget på forhånd, og vi bruger de gamle spor og add’er nye harmonier. Men det handler om at oversætte den enkelte sang til en live-setting.  Ofte starter vi fra scratch, for vores lyde har været gennem så mange processer, at vi ikke bare kan genbruge dem. (Jonas).