DSC05537

Et klasselokale fyldt med beats og samples

Strøm School: Under Strøm Festival i denne uge finder Strøm Knowledge Arena sted, bl.a. med musikproducer Tony Nwachukwu, der underviser elektronisk musikinteresserede i at skabe deres egen musik

Foto og tekst af Olivia Aguilera Malinovsky

“Okay, what did we learn yesterday?” Sådan starter musikproducer, DJ og formiddagens underviser på Strøm Knowledge Arena Tony Nwachukwu tirsdagens lektion i sampling i Raahuset i den københavnske kødby.

Dagen før lærte de 14 elektroniske musikelever om beat construction til Strøm Schools gratis arrangement om den tekniske proces at lave elektronisk musik, og tirsdag stod den på sampling inspiration.

Tony svarer selv på sit spørgsmål om førstedagens læring: – “We learned something really important”, fortæller han med sin britiske accent, “TopGunn is rubish!”.

Klassen og Tony selv griner, men en enkelt elev vælger dog at sige, at selvom TopGunn selv synger karaoke, så er konstruktionen af hans beats sådan set ret gode. Og Tony giver ham ret…

 

Velkonstrueret undervisning om velkonstruerede samples

DSC05523

Tony Nwachukwu forklarer hans elever om samples til Strøm Knowledge Arena

Tony Nwachukwu er en del af CDR (Create, Define, Release) med hovedsæde i London, som er en skabende platform for ny musik, idégenerering, læring og sammenkædninger inden for musikproduktion.

Tony forklarer, at hans rolle på Strøm Knowledge Arena er at dele en proces, og se udfaldet og fremgangen af denne:

– Strøm Knowledge Arena er en platform, hvor man føler sig sikker, fortæller han i pausen i hans undervisning, som foregår hver dag i denne uge fra 11.30-14.00 (for de allerede tilmeldte musikelever). For ja, det er undervisning, trods det møbeltomme lokale, kun fyldt med hvide puder og lammeskind, ikke ligner et klasselokale.

Men stemningen af klasseværelse er ikke til at tage fejl af: Lidt forvirring i starten med at finde de rigtige kabler frem til at forbinde computer med sampler og høretelefoner. Nogen kommer fem-ti minutter for sent. Og andre tager en kop kaffe at vågne på.

Da alle er installerede med deres elektroniske musikenheder på gulvet og kan følge med i sampling-programmet, som projekteres op på væggen, går Tony i gang: Med tydelig og venlig stemme, og med en hel del humor, går han pædagogisk til værks i at undervise de elektronisk musikinteresserede elever i kunsten at sample.

 

“Yeah, I like this one”

– At sample er en måde at optage lyd digitalt og efterfølgende ændre det til ukendelighed,  forklarer Tony og fortsætter: – Det kan både være konventionelle lyde som eksempelvis trommer eller ukonventionelle lyde som for eksempel knust glas.

DSC05545

Strøm eleverne blev hurtigt indfanget i samplingens verden

De første ti minutter af undervisningen er der ingen samplings at høre, kun tekniske spørgsmål fra de unge elever med fingrene i vejret, og Tonys forklarende stemme. Men så begynder hans samples at banke ud gennem højtalerne:  – Oh yes… Yeah, I like this one, siger Tony om en tromme-sample, som han har valgt til en del af de patterns, som bygger musikken op i såkaldte groups.

Stemningen er laidback i klasselokalet, kun trykkende fingre på sampling-taster kan høres sammen med lidt snak imellem eleverne. Og lige så stille samler eleverne deres samples i patterns, og hoveder begynder at nikke op og ned til musikken i deres hovedtelefoner, mens smil breder sig på deres læber.

 

Glæden ved en god manipulering

Som udefrakommende i den elektroniske sampling-verden er det svært at følge med i Tonys undervisning, da sproget er meget teknisk. Men eleverne ser ikke ud til at have noget problem med at følge med – ja, til tider bliver de så fanget af glæden ved en god manipuleringen eller sammensætningen af samples, at de helt glemmer at følge med i undervisningen.

– At lave elektronisk musik er en konstrueret kreativitet opbygget af de muligheder, der ligger inden for teknisk sound design, men det er også at finde den rette sampling eller pattern, som lyder rigtigt for én, fortæller Tony: – The most exciting thing (ved sampling, red.) is you don’t know what the outcome is. For når noget digitaliseres, så bliver det noget andet. Det tager lydende et andet sted hen, forklarer han. Derved bliver teknologien empowering (magtgivende).

Strøm Knowledge Arena er et sted, hvor øvede, uøvede og dem uden nogen erfaringen inden for elektronisk musik kan komme og blive inspireret, engageret og undervist af dygtige eksperter:

– This is what I live for!, siger Tony Nwachukwu om Strøm Knowledge Arena, og det kan mærkes på hans imødekommende og vidende væsen, der efter to en halv times dygtig undervisning i sampling inspiration har manipuleret sig frem til en række lydbidder/sample patterns, der flyder vellydende ud af højtalerne.

Strøm Knowledge Arenas program varer hele ugen – se det her

 

ROSA er med i baggrundsgruppen for Strøm School, og beklæder desuden formandsposten for Strøm Festival.