_uploads_content_images_3_3541_full

Eurosonic Festival: Udlandet lokker stadig Peter Peter

Eurosonic Festival: Udlandet lokker stadig Peter Peter
Tekst: Henrik Friis. Foto: Nils Åkesson

– Vi tænker ikke på, hvad for nationaliteter, folk har. Vi spiller dér, hvor folk er interesseret i vores musik, og hvor der er behov for den, lyder Peter Peters svar på spørgsmålet om udlandet stadig kan trække i det danske rockkoryfæ.

Og på den måde fik The Bleeder Groups frontfigur altså fortalt, at han stadig synes, det er besværet værd at køre otte timer i en bulet bandbil for at spille et job og så vende hjem igen kort efter, som det var tilfældet fredag aften i Groningen under Eurosonic Festivalen, hvor Bleeder Group spillede sit første udlandsjob i det hele taget. I øvrigt 25 år efter Peter Peter sidst havde stået på en scene i den hollandske by.

– Vi spiller på samme måde uanset om det er hjemme eller ude. Det er en speciel musik – meget af den drevet af ubehag – og derfor er der heller ikke publikumsbasis for de lange turneer hverken i Danmark eller i udlandet. Så vil vi hellere stile efter de målrettede jobs – der hvor vi virkelig rammer de mennesker, der kan bruge musikken til noget, sagde Peter Peter, og brugte fredagens koncert som eksempel, hvor alene guitaristens ry og sammensætningen af det 10 m/k store orkester (inklusive fire guitarister) trak fuldt hus til koncertstart på Muziekschool, men hvor vel halvdelen sivede undervejs. Dels på grund af en noget diffus, ukontrolleret og kaotisk lyd i koncertens start – men også på grund af den kompromisløse musik, The Bleeder Group står for med støjmuren fra de fire guitarister og en udbrudsrig og intens musik, der aldrig lefler.

Så meningerne var delte. Den belgiske rockjournalist Dirk Stenhaut fra De Morgen er gammel Sort Sol-fan, og mente at der var store og smukke momenter i musikken, men også for mange stillestående passager, og for mange stunder hvor musikken ikke bevægede: ”Som om der var for mange ideer, der strittede i for mange retninger i stedet for få, der kunne skabe et mere helt billede, og det gav en meget svingende oplevelse.”

Hans landsmand, bookeren Marco Vlieg fra Fly Music Agency var til gengæld ovenud tilfreds, og kaldte udtrykket råt og vildt og højt – og alene opstillingen med de fire guitarister i front kildrede hans opmærksomhed:
– De burde have store muligheder i for eksempel Holland, men Belgien er for pænt et popland til gruppen, lød hans konklusion.

Ulrich Lauridsen, The Bleeder Groups administrator/manager (hans egen stillingsbetegnelse), opfattede også det delte signal, og bemærkede dels publikums- og branchesivningen, men også de der blev og rockede med. Og han vil blive meget skuffet, hvis ikke de ovenud positive tilkendegivelser han fik fra bookere i både Tyskland, Holland og Østrig kaster festivaljobs af sig i de tre lande til sommer.

– Og så regner jeg også med at vi skal følge op på den forventede marts-udgivelse af ”Sunrise” i Sverige og Norge – og i de øvrige lande hvor vi håber pladen bliver udgivet.

Selv er Peter Peter godt tilfreds med situationen og føler sig lidt privilegeret. Dels har han endelig og efter fem års tilløb fået udgivet ”Sunrise” – dels er han godt tilpas med sin nuværende musiker-tilværelse, der er delt mellem Bleeder og hans fortsatte musikskrivning til diverse filmprojekter:

– Det ene ville ikke være noget værd uden det andet. Rocken og filmen tager skade af hinanden – på en god måde, sagde han med det kendetegnende drengede grin, inden bandbilen bankede nordpå igen.