Eurosonic: Maria Timm – Timet og tilrettelagt

Der er noget opløftende ved at se sin landsmand og ret ydmyge århusianske bassist og sangerinde Maria Timm fylde et spillested på en branchefestival. På den intime jazzklub Spieghel bød sangerinden med Carla Hauge (kor, percussion), Rune Kristensen (trommer) og bandets nye sideman Ulrik Horiatio Lind (guitar, keys) 150 koncertgængere indenfor til en tætpakket, opløftende showcase.

Kvartetten åbnede med linjen ”Come Around Just Dance With Us”, og publikum svarede med at rocke med på Maria Timms opfordring. Koncertens bedste to numre ”One Beat” og ”Dirty Place” blev leveret med indlevelse og coolness, og netop de to vækker tanken om, hvor mange forskellige elementer, der bliver blandet ind i Maria Timms univers. Hun kommer fra en rockbaggrund, men lader elektroniske backtracks blande med hiphop-agtige beats, korarrangementer, rockguitarer og i grunden helt simple popsange. Indimellem sangene lagde den århusianske sangerinde (tidl. både The Broken Beats og Kim & The Cinders) sin coole distance til side og åbnede helt op til publikum med jordnære og ydmyge kommentarer – og blandt andet lod korsangerinden Clara Hauge fortolke Askepot-sangen ”Musenes arbejdssang” igennem en effektpedal, som hævede hendes stemme et par oktaver til stor jubel blandt publikum.

Samtidig kunne man mærke, at musikken også blev genkendt iblandt det internationale publikum. Maria Timm udgav sin debutplade ”The Plan” i Belgien i efteråret, og i mandags udkom den således i Holland – en udgivelse, som blev fuldt op af singlen ”Dirty Place”, en tidligere P3’s Uundgåelige, som har været i rotation i de hollandske radioer i en uges tid. Målet med den veltimede Eurosonic-koncert var derfor åbenlyst at præsentere Maria Timm for det hollandske publikum, inden hun vender tilbage på en fem koncerter lang turné til marts, samt at konsolidere satsningen på musikmarkedet i Benelux.

– Det var superfedt at spille, og det var fedt, at der var kommet så mange folk til koncerten, fortalte Maria Timm efter koncerten.

Foto: Michael Ersted

Fuldt hus til Maria Timms
koncert på Spieghel, Eurosonics
intime jazzklub med en
kapacitet på 150 tilskuere.
(Foto: Michael Ersted)

– Vi havde mange nye ting at se til på scenen. Det gælder for os alle sammen i bandet, fordi vi spiller i en ny konstellation, hvor vi har fået Ulrik Horiatio Lind med i bandet. Men jeg synes, vi fik reddet os fint igennem, så publikum ikke lagde mærke til, hvordan vi arbejdede med at få tingene til at hænge sammen, fortalte Maria Timm kort efter koncerten.
– Vores plade er lige udkommet i Holland i mandags og ”Dirty Place” er i radioen hernede, så det var meget rart at give koncert hernede. Vi skal til Belgien og Holland igen i februar og marts for at følge op på udgivelsen.

Med til koncerten på Spieghel i Groningen var også bookere fra Reeperbahn Festivalen (hvor Maria Timm i øvrigt spillede i 2009) samt festivalens general manager, Alexander Schultz, og repræsentanter fra bystyret Hamborg, som arbejder tæt sammen med den unge internationale festival.

– Nu kan ikke jo ikke blande mig fra toppen og ned, hvem vores booking-gruppe skal få på til årets festival, men det er én af mine bookere, der har anbefalet mig koncerten i aften, og jeg synes, det gik godt. Maria Timm har en rigtigt fin blading af noget naivt og elektro, konkluderer Alexander Schultz, Geschäftsführer på Reeperbahn Festivalen.