Fuldt hus til dansk dag i Bruxelles

Mere end 250 belgiere og danskere i skøn forening fyldte den lille sal i Bruxelles-klubben Ancienne Belgique (AB) lørdag 3. november, da fire danske orkestre gav smagsprøver på dansk kvalitet.

Anledningen var ”Spot on Denmark”-dagen, som gik ud på at skabe bedre kontakt mellem den danske og belgiske musikbranche.

Allerede kl. 20 – det er også tidligt i Bruxelles – lagde trioen Amber plus cellist ud med underfundig, ”intelligent musik for fans af Portishead og Low” – sparsomt orkestreret med vibrafon, vokal og elbas. Senere kom trommesættet i brug i det gennemsigtige og enkle lydbillede. ”What a great voice”, som label manager Annemie Arnauts fra LC Music udtrykte det om sangerinden Biljana Stojkoska.

Selv om AB samme aften husede en eksklusiv koncert med John Hiatt i den store sal (a la Store Vega) strømmede musikelskende Bruxelles-borgere til, som aftenen skred frem.

Band Ane inviterede til fælles dans …

og chill …

 

 

 

 

Mens der flød (billig!) Stella Artois og Hoegaarden ud af fadølshanerne i baren, indtog Band Ane (aka Ane Østergaard) og hendes live-trommeslager scenen med elektroniske, legesyge beats, nogle gange toppet med tematoner fra Anes melodica.

Reaktionen fra både chillende og stående publikummer var smil fra øre til øre, musikkens ophavskvinde charmede simpelthen bukserne af begge køn. Til stor jubel sluttede Band Ane med heftig eurodance og vild spjæt på scenen. ”Så kører bussen”. Efterfølgende meldte et par belgiske labels sig interesseret i Ane.

Murder fik gæstevisit fra Die Anarchistische
Abendunterhaltung

Murder fik gæster
Duoen Murder har med deres neo-folk og Jacob Bellens dybe, karismatiske røst allerede samlet en solid belgisk fanskare. De fleste lyttede andægtigt, selv om nogle få ved baren knævrede under det afdæmpede sæt.

Der kom dog mere volumen på, da Murder til stor jubel præsenterede et par belgiske gæstemusikere fra Antwerpen-gruppen Die Anarchistische Abendunterhaltung (daau), som spiller jazz/rock/folk.

 

Christian Hjelm fra Figurines fik guitarfor-
stærkeren til at makke nogenlunde ret ved
hjælp af noget gaffa tape.

Kvintetten Figurines fik lov til rocke den danske aften af. Direkte fløjet ind fra USA byggede forsanger Christian Hjelm og co. – efter lidt indledende vrøvl med en skrattende guitarforstærker – gradvist stemningen op til rockdimensioner. Det kunne mærkes på publikum, at gruppens numre spilles i radioen dernede.

Toneangivende belgiske musikjournalister og spillestedsfolk havde udpeget de fire orkestre ud af 15 kandidater fra DUP-selskaber (Danske Uafhængige Pladeselskaber).

 

Overvældende, positiv respons
– Arrangementet blev en stor succes. Jeg fik et overvældende antal positive tilkendegivelser i løbet af dagen og siden på mail, fortæller Christian Hald Buhl fra the rocking factory, der bl.a. stod for koordinering og promovering af ”SPOT on Denmark”.

– Stort set alle de vigtige belgiske branchefolk dukkede op til vores speedmeetings-session og selve showcase koncerten var en stor sejrsgang. Vi havde fuldt hus og formåede at holde publikum i alle fire timer.

– Det var også fantastisk, at vigtige belgiske branchefolk som Bang, Rock ’O Co (folkene bag Belgiens største musik festival, 10-dages Ghent byfestival med 1 million deltagere) og V2 valgte at blive på Ancienne Belgique hele dagen. Dette er et signal, man ikke kan tage fejl af. Men interessen kom ikke kun fra den belgiske musikbranche, vi solgte rent faktisk også 135 billetter til ”almindelige” koncertgængere.

 

Danske musikfolk beretter bl.a. for den belgiske
journalist Dirk Steenhaut (nr. 2 fra højre).

Danskere køber dansk
Forud for de fire 45 minutters koncerter brugte ca. 100 danske og belgiske branche- og mediefolk eftermiddagen på at blive klogere på hinandens musikalske hjemmebaner.

Danmarks ambassadør i Belgien, Jørgen Molde, åbnede med at konstatere, at de to lande har meget til fælles. Små nationer har svært ved at blive hørt til de helt store internationale musikevents. Derfor har både danske og belgiske labels interessere i at investere målrettet på smalle markeder og holde sammen for at blive stærkere.

Lars Krogh, Bad Afro Records (tv)
havde bl.a. Baby Woodrose cd´er
med til Belgien

Senere blev de to landes respektive ekspertpaneler bestyret af den belgiske musikjournalist Dirk Steenhaut – en stor elsker af dansk musik. Han slog fast, at du som et lille marked kun kan overleve, hvis du kan eksportere.
Der var enighed om, at Danmark har succes med at få sin musik ud i verden. Samtidig blev belgierne ganske overraskede over at erfare, at næsten halvdelen af pladesalget i Danmark udgøres af dansk musik. I Belgien er det tilsvarende tal kun ca. 15 procent.

Morten Pankoke, divisionschef fra DR Musik og formand for MXD – Music Export Denmark, mente, at forklaringen bl.a. er, at flere synger på dansk, ligesom DR har en målsætning om at spille 50 procent dansk på P4 og 33 procent på P3. Samt naturligvis den høje kvalitet, som de nye orkestre leverer.

– Men det er stadig svært at få indie musik ud på national dansk radio, indvendte Jesper Brodersen fra Morningside Records (Figurines, Under Byen, Speaker Bite Me, Oh No Ono m.fl.). Han savner flere magasinprogrammer med passionerede studieværter, som går i dybden. Han efterlyste et opgør med playlist-radio, hvor (næsten) hele musikafviklingen er programmeret på forhånd.

De to øvrige danske eksperter Jim Q. Holm fra Merger Management (bl.a. Murder og Marybell Katastrophy) og Emil Jørgensen fra DUP og White-Out Music roste bl.a. Spot Festivalen, som er essentiel for dansk musikeksport – en vigtig platform til at komme videre ud i Europa.

 

Det belgiske ekspertpanel sættes igang af
koordinator Christian Hald Buhl (th).

To lande – to stemmer
Det belgiske ekspertpanel bestod af bookere og label managers samt lederne af de belgiske svar på ROSA – Dansk Rock Samråd.

De fortalte, at Belgien er meget svært at arbejde i, fordi det i realiteten er to forskellige lande og markeder – det fransktalende Vallonien i syd og det flamsktalende Flandern i nord – med hver deres medier, klubber, organisationer m.m. Hovedstaden Bruxelles er tosproget.

Man fornemmede en vis ”generthed” mellem de to flanker i panelet. Den ene talte engelsk med fransk accent og den anden med flamsk.

– Vi kender ikke hinandens markeder alt for godt, indrømmede eksperterne, som fortalte, at der i realiteten er tale om to gange regional promotion af belgisk musik.
– Så vores vigtigste opgave fremover er nok at tale med én stemme og arbejde sammen, mente Stef Coninx, leder af Muziekcentrum Vlaanderen, det flamsktalende svar på ROSA.

Niels Böttcher, leder af Jenka Music (tv) håber
at afsætte Band Ane, Sofus Forsberg eller
Je m´appelle Mads til belgiske købmænd.

De talte også om en særskilt, modig og eventyrlysten belgisk identitet i musik. Findes den? Nej, men der er et hav af gode bands, lød buddene. Men har belgisk musik så et imageproblem?

– Vores bands kan jo ikke bare få et eksotisk præg som f.eks. islændingene ved at have en smølf som forsanger, Jeg mener ikke, vi har et imageproblem. Det er bare et spørgsmål om held. Kan du f.eks. fortælle mig hvilket image, den tyske indie-scene har? Nej, vel?, spurgte Philippe Decoster fra pladeselskabet 62TV/Bang.

Nogle af de belgiske eksperter mente i øvrigt, at det måske er på tide at lave en samlende belgisk showcase festival a la SPOT for at få mere international opmærksomhed.

Efter panelerne oksede deltagerne op til mødelokalerne, hvor der var speed meetings i to etager. Nogle skulle præstere op til 10 møder på halvanden time, og der var en del bytte-bytte-købmand med business kort og cd´er.

 

Trentemøller på forsiden af Boom Boom

Nyt magasin profilerer Danmark
Interesseorganisationen Danske Uafhængige Pladeselskaber (DUP), MXD – Music Export Denmark og den Danske Ambassade i Bruxelles tog initiativ til kulturfremstødet Spot On Denmark – det første af sin art, hvor så mange forskellige pladeselskaber går sammen. Fremstødet rettede sig direkte mod de belgiske pladeselskaber, managers og agenter. På længere sigt er det planen, at Spot on Denmark også skal arrangeres i andre lande med henblik på eksport af dansk musik.

I forbindelse med Bruxelles-dagen udkom DUPs engelsksprogede magasin Boom Boom #02, der sætter fokus på dansk, uafhængig musik og indsatsen i Belgien. Heri kan man bl.a. læse om en stribe danske musikere, der i disse år slår deres skæve og interessante folder i ind- og udland, f.eks. Camille Jones, Kresten Osgood og Trentemøller. Magasinet ledsages af en compilation med 11 danske numre.

Magasinet omtaler også den belgiske bands, som man bør kende (fx Hooverphonic, dEUS, Vive La Fête og Girls in Hawaii), ligesom der er tips om acts, som kan blive store: Die Anarchistische Abendunterhaltung (daau), The Partchesz og An Pierlé & White Velvet.

Hent Boom Boom #2

Læs mere om SPOT on Denmark i ”Belgierne lytter dansk næste weekend”

Det sagde de om ”Spot on Denmark”:

– It was really interesting for me. Thank you and congratulations with the great initiative. Hopefully you get the Belgian “counterpart” motivated to organise the same in Denmark and more …
Christoph Elskens (leder af Belgiens førende webzine Soundslike.be og labelejer, Noisesome Records).

– Thank you very much for inviting me at this very interesting and well organised event
Myriam Boone (Boogietown, som organiserer koncerter og festivaler).

– Det var en flot dag. Jeg er imponeret over, at vi havde samlet lige mange folk fra Flandern og Vallonien. Det ser man normalt aldrig i Belgien.
Francois Defossez (Pop/rock projektleder, Wallonie Bruxelles Musiques – Valloniens svar på ROSA).

It was a great evening. I think that Murder and DAAU was a very good choice to bring together.
Iris Maas (promoter fra Valloniens svar på Vega: “Botanique”)

I was happy to be there. I spend a really good evening.
Julien Broqeut (musikjournalist fra den store avis Le Soir)

– Det var en vellykket weekend, som jeg tror der kommer meget godt ud af.
Peter Kehl (leder, Cope Records (DK).

– En supergod aften. Jeg føler, at det var en meget stor succes.
Niels Böttcher (leder, Jenka Music (DK).