_uploads_gallery_4_412_full

Hul igennem i Köln

Hul igennem i Köln

Saybia fik lagt yderligere til den tyske fanskare mens Susi Hyldgaard og Baby Woodrose på hver deres måde tilfredsstillede publikums forventninger på andendagen af Popkomm-messen.

Mens ”The Second You Sleep”, ”The Day After Tomorrow” og flere af Saybias andre sange er på nippet til at opnå status som nyklassikere og allemandslære i Danmark, er situationen i Tyskland, at publikum højest kender en enkelt sang fra radioen. Om nogen overhovedet. Slet og ret fordi musikken ikke er udkommet hernede.

Så meget desto mere bemærkelsesværdigt er det, at de udenlandske tilskuere ikke bare bliver hængende til Nyborg-gruppens koncerter, men også lukker mere og mere op for posen med applaus og stadig højere tilråb. Sådan gik det også fredag i den store gamle kölner-industribygning E-Werk, hvor Saybia var kommet med i det internationalt besatte ”Introducing 2002”-show på afbud, men fornuftigvis greb chancen og spillede det korte sæt hjem med vanlig sikkerhed

En veloplagt Sören Huss fik
grundigt vist sine og bandets
talenter.

– Det er heldigvis samme mønster, lige meget hvor vi spiller i udlandet – publikum kommer med os efterhånden, og det gør selv en messe-optræden som denne til en super-oplevelse, sagde sanger Søren Huss efter koncerten, som var kronen på værket på en hektisk uge i Tyskland, der er blevet brugt på promotion og interviews med alt fra delstatsmedier til landsdækkende aviser som Bild. Alt sammen op til cd-udgivelsen i midten af september som ledsages af en måned lang storarena-turné som opvarmning for norske A-ha.

”Skub på Saybias vogn nu”
– Jeg synes EMIs afdelinger overalt i Europas skulle gå i gang med at skubbe på Saybias vogn med det samme, sagde en overbevist Archie Carmichael fra magasinet Music & Medias London-kontor lige efter koncerten. – Den gruppe har, hvad der skal til: Gode melodier og sange, tæt sound, frisk lyd og en super sanger, der både kan sine ballader og sin rock. Og helt ærligt: Hvornår er du sidst gået fra en koncert med en sang, du bare ikke kan slå ud af hovedet?, var Carmichaels kommentar til Saybias fremtidsmuligheder.

På præcis samme tid spillede Susi Hyldgaard Trio sin chance på Stadtgartens Studio 672 i den vestlige del af byen for et proppet lokale med et par hundrede mennesker. De levede så meget med i Hyldgaards meget personlige, tyste og intense jazzkompositioner, at folk der larmede mere end et knappenålsfald mod gulvet under numrene fik dræber-blikket. Mellem numrene var HØJ støj til gengæld tilladt.

Intens stemning og 100%
indfølelse – Susi Hyldgaard
med basist og trommeslager gav
publikum en flot oplevelse.

Rolling Stone-stjerner til Hyldgaard
Også Hyldgaard kan kun være tilfreds. Skiftet fra et dansk til det tyske jazzpladeselskab Enja ser ud til at give pote. Der er mange præsentations-shows og de tyske journalister flokkes nærmest om hende – fire interviews før og to efter denne koncert – og så kan Hyldgaard samtidig sole sig over, at det amerikanske magasin Rolling Stones tyske udgave også har fået øjnene op for hende, og skriver “genial” og sammenligner med Björk i den fire-stjernede anmeldelse i august-nummeret.

– Jeg har egentlig slet ikke været interesseret i at udgive cd på dansk selskab denne gang – det er det danske marked simpelthen for lille til. I forvejen har jeg haft gode tyske oplevelser efter koncerter hernede, og så slog Enja til efter jazzfestivalen i Berlin i november sidste år, siger Hyldgaard og fortsætter:

– Enja og jeg har kun lavet aftale for denne ene cd – for at se hvordan det hele går. Men jeg kan mærke, de er effektive. Det er et velrenommeret selskab med gode kontakter i både Tyskland og Frankrig, sagde Hyldgaard inden koncerten fredag, der samtidig var udgivelsesdag for ”Home Sweet Home”-cd’en i Tyskland.

Mens tilskuerne ikke tolererede støj under Hyldgaards musik, var det stik modsatte tilfældet et par stop længere mod vest i Köln, hvor der var garage-aften med bl.a. danske Baby Woodrose på den Underground-klub, der dagen før havde lagt adresse til Defectors og Powersolos optræden.

Den helt rigtige kombination
af energi og god karma
prægede Baby Woodrose’ koncert.

Samme start- og slutbillede som dagen før: nemlig at tilskuerne – forståeligt – hellere ville slukke tørsten og snakke ude i gårdhaven frem for at gå ind i den kældersorte sauna. Men hvor der alligevel – og for anden dag i træk – blev pænt fyldt op til dansk strittende og svedig garage-rock så snart strømmen blev sat til. Og fredag endda med et mere danselystent publikum.

Sjovt nok kendte flere af tilskuerne endda gruppens musik. Også selv om dette kun var Woodrose’s tredje job i Tyskland, og selv om man indtil nu har været uden distributør, og i stedet har benyttet sig af alternative salgskanaler som bl.a. nettet. Alligevel er flere tusinde tyskere allerede i besiddelse af debut-pladen. Hvordan skal det ikke gå med den næste cd, som stensikkert vil komme ud på normal vis via en distributionsaftale.

To plus to er fem
Vejene er altså mange for dansk musik i udlandet – og slet ikke lukkede – hvis man skal opsummere på de to største messedage i Köln.

MICs direktør Birgit Bergholt og ROSAs leder Gunnar Madsen understreger begge vigtigheden af, at danskerne er med på store begivenheder som Popkomm og at man er der samlet.

– Jeg plejer at sige to plus to er fem: Man løfter mere i fællesskab, og hernede fornemmer jeg også, at de der måske er konkurrenter derhjemme, snakker sammen og giver hinanden råd og tips, siger Birgit Bergholt.

– Enig. Og desuden er det utroligt vigtigt, at musikerne kommer ud og får en fornemmelse af de strømninger og udviklinger, der rører sig internationalt, og de krav der stilles for at kunne begå sig, supplerer Gunnar Madsen.

25 danske pladeselskaber har deltaget på messen med mange hundrede møder tilsammen. Det kortsigtede resultatet af de anstrengelser med indgåede distributions- og licensaftaler vil først vise sig i løbet af de næste par måneder. Det langsigtede resultat med uundværlige kontakter samt internationalt kendskab til dansk musik – og omvendt – viser sig hele tiden.

ROSA / MIC

FOTO: Mikkel Hausser og Nils Åkesson.

ROSA – Dansk Rock Samråd: Henrik Friis 40 77 84 44, Nils Åkesson 27 28 84 44.
MIC – Dansk Musik Informations Center: Bodil Høgh 40 81 27 66 Bibi Ôvermyr 22 14 09 60.