1618472_734457636609516_5790867764060705461_n

Kulturharmonika – sammenstød for fulde gardiner

Jammin’-mødet i sidste uge var et kreativt sammenstød mellem fire vidt forskellige musikalske traditioner og discipliner. Resultatet blev en valfart gennem smukke kurdiske melodier, arabisk improvisation og nordisk eftertænksomhed.

Lokalet var fyldt til bristepunktet, da Frederik Vedersø, Ayman Khattar, Lydmor og Serkan Yildirim onsdag aften gik på scenen på spillestedet Radar, som har til huse i det aarhusianske tværfaglige kulturproduktionscenter, Godsbanen.

Fire dage forinden havde de fire musikere og komponister mødt hinanden for første gang i Foreningernes Hus i Gellerup, hvor Jammin’-holdet havde etableret øvelejr. De startede lørdag og skulle give koncert onsdag. Usikkerheden og nervøsiteten omkring den musikalske konstellation og rollefordeling kunne da også spores blandt de ellers rutinerede musikere;

– Jeg vidste slet ikke, hvad det var, jeg gik ind til, da jeg kom i lørdags. Hvad skal jeg spille? Hvad skal jeg gøre? Men vi satte os sammen, og vi fandt hurtigt ud af, at vi alle kunne lide hinanden. Alt gik bare perfekt, og vi begyndte bare at spille og jamme. Og så gik det ellers bare derudaf med fuld fart, fortalte den ivrige og glade zurnaspiller Serkan Yildirim.

Uforberedt forberedelse
At forberede sig til Jammin’ som musiker er svært og udfordrende. For hvordan skal man forberede sig, når man slet ikke kender de andre deltagere eller musikken? ”Jeg tror jeg forberedte mig lidt på den måde, at jeg ikke forberedte mig på noget konkret, men simpelthen bare indstillede mig på at skulle åbne mit sind op og tænke, at nu skal jeg bare være klar til, hvad end der kommer”, fortalte guitarist og sanger Frederik Vedersø. Omkring ham sad de tre øvrige musiker og nikkede i enighed, inden Lydmor (med det borgerlige navn Jenny Rossander) hurtigt tilføjede: ”Der er ikke rigtig nogen måde, man kan forberede sig på. For når man er i det, er det helt anderledes, end hvad man havde forventet”.

Søndag eftermiddag var Jammin’-holdet nået dertil, hvor de gerne ville være efter to dage med intensiv sangskrivning.

– Vi er efterhånden ved at have et helt sæt på omkring 45 minutter, hvor vi alle fire er ret godt repræsenteret i musikken. Vi får virkelig vist musikken og traditionerne fra alle sider, men samtidig bliver det hele blandet godt sammen. Det er som en stor gryde, hvor det hele bliver rørt rundt, fortæller Frederik med en vis stolthed i stemmen. Og da han bliver spurgt, hvordan han vil betegne musikken, lyder det prompte og fast: – Et kultursammenstød for fulde gardiner.

Stemningen var i top på asylcentret i  Trustrup (Foto: Jesper Jungløw Nielsen)Sammenspil med publikum
Samme dag som koncerten på Radar skulle Jammin’-holdet afgive generalprøve på asylcentret i  Trustrup på Djursland. Der blev taget særdeles godt imod de fire spændte musikere, som aldrig før havde prøvet at give koncert på et asylcenter.

Frederik Vedersø præsenterede holdet for de fremmødte publikummer i asylcenterets kantine. Ayman Khattar oversatte Frederiks præsentation til arabisk, og med ét kunne man mærke, at publikum var klar til at medvirke i koncerten på lige fod med musikerne selv – et musikalsk sammenspil med fællesdans, håndfaste klapsalver og spontan jubel.

Efter generalprøven var der tid nok til, at publikum kunne få autografer og taget selfies med de fire musikere: – Det har været en oplevelse for livet at spille på Trustrup, udbrød Serkan spontant, da han blev bedt om at beskrive, hvordan generalprøven var gået.

Musikkens atmosfæriske cirkulation
Koncentrationen hos de fire musikere var til at mærke, da tiden nærmede sig koncertstart på Radar. De fire musikere med vidt forskellige baggrunde var veloplagte på spillestedet Radar. (Foto: Jesper Jungløw Nielsen) Men inden Jammin’-holdet endelig kunne få lov til at komme op på scenen og præsentere den musik de havde lavet sammen, skulle publikum ‘varmes op’ af to andre artister. Opvarmningen indledtes med et dj-set af kulturjournalist Thomas Nygaard, som præsenterede orientalske toner fra sin vinylsamling, og Luna Bülow Ersahin fortolkede tyrkiske folkemelodier med moderne tiltag.

Endelig blev de fire musikere kastet for løverne, og man kunne mærke, at de var klar på at forløse det materiale, som de havde komponeret de forgangne dage. Koncerten blev indledt med nummeret ‘Baudelaire’, som var en omskrivning af et af Frederiks egne numre. En flot komposition som blev udført med stor elegance.

Det efterfølgende nummer kaldte Jammin’-holdet for ‘Lost in minute’. Et nummer som de selv havde komponeret helt fra bunden allerede første dag, de var samlet i øvelejren i Foreningernes Hus.

Midt i sættet havde gruppen placeret de to numre; ‘Allah Allah!’ og ‘Helin’. Ayman Khattar førte an på ‘Allah Allah!’ med sin saz, som formåede at fange publikums opmærksomhed. Efterfølgende var det Serkan Yildirims tur til at vise sin musikalske formåen. På det traditionelle kurdiske nummer ‘Helin’ leverede han smuk melodifremførelse, som lod publikum drive hen i et drømmende lydbillede, hvor musikalske horisonter smeltede sammen og dannede et helt nyt univers, og hvor publikum glemte sig selv og blev ét med musikkens atmosfæriske cirkulation.

Dette bemærkede kulturjournalist Thomas Nygaard da også, da han blev bedt om at beskrive aftenens koncert:

– Det, at man sætter fire musikere sammen med forskellige musikalsk/kulturelle baggrunde og ser, hvad der kommer ud af det, åbner et helt nyt univers. Det må være vildt inspirerende for deltagerne, men det er også dybt inspirerende som publikum, konstaterede han.

Efter syv numre og 45 minutters koncert var det hele næsten slut. Men da Jammin’-holdet gik på scenen til aftenens ekstranummer, fik publikum sig lidt af en overraskelse. De blev præsenteret for en mellemøstligt inspireret udgave af Christoph Ernst Friedrichs melodi ‘I østen stiger solen op’ fra 1837. Med saz og zurna som de bærende instrumenter tilsat harmonisk sang fik publikum et indblik i, hvordan musik kan flytte det traditionelle og tage det til et nyt og inspirerende sted.

Frederik Vedersø og Ayman Khattar i et koncentreret øjeblik. (Foto: Chani Yavin)Som at blive født på ny
Om vi ser mere til Frederik Vedersø, Ayman Khattar, Lydmor og Serkan Yildirim i en musikalsk konstellation kan kun fremtiden vise, men de var godt tilfredse med koncerten;

– Det er gået så fantastisk godt, og det kunne egentligt ikke være bedre, fortalte en ivrig og særdeles glad Serkan Yildirim kort efter koncerten, hvortil han fortsatte med at rose sine nye musikalske legekammerater: ”Det er tre helt nye talentfulde venner, jeg har mødt her og fået. Det er nogle helt vildt rare mennesker. Det er, som om man bliver født på ny – så godt er det.”

Denne aften på Radar beviste Frederik Vedersø, Ayman Khattar, Lydmor og Serkan Yildirim, at  musikken altid finder en vej, hvor den kan inspirere både musikere og publikum.

Husk at du kan følge Jammin’ på hjemmesiden og på Facebook