Koncert-alternativer (1) Annette vil spille helt hjemme i folks dagligstue

Koncert-alternativer (1)
Annette vil spille helt hjemme i folks dagligstue
Henrik Friis(Artikel fra Geiger 3, oktober 2001)


Det lyder måske som en nyhed, når Annette Bjergfeldt – med kvidrende gå-på-mods-energi i stemmen – fortæller, at hun nu vil til at give koncerter hjemme i danskernes dagligstuer. HELT henne ved sofabordet endda, hvor house concert-værten har samlet venner og bekendte omkring ost, vin eller lidt andet mundgodt – og så Annette og hendes guitar.

– Men egentlig er det et begreb, der stammer helt fra troubadourernes tid i USA – og i øvrigt også herhjemme – hvor man bragte troubadourerne til den nærmeste by. Man tog simpelthen kulturen hjem til sig selv, fortæller Annette Bjergfeldt.

– I USA er house concerts et fænomen, der eksisterer overalt. Det er dét, jeg nu vil forsøge at overføre til Danmark, siger singersongwriteren, der selv beskriver en house concert som en mellemting mellem fransk salonmusik og et tupperware-party!

Annette Bjergfeldt har ganske stor erfaring med house concerts. Under den håndfuld USA-ophold hun efterhånden har været på, har hun selv givet omkring et halvt hundrede af slagsen: I New York, Los Angeles, Boston, New Jersey, San Fransisco m.m. I alt ”fra herregårde til mellemstore hundehuse”.

I USA foregår det på den måde, at værtsparret inviterer venner og venners venner til arrangementet – ofte via mailsystem, hvor beskeden så videresendes til interesserede (man kan jo ikke annoncere med house concerts). Ved ankomsten hos værtsparret lægger hver gæst så 10 dollars, som ubeskåret tilfalder musikeren, og når der så lægges lidt CD-salg til, kan det blive til en helt ”pæn skilling”, som den tidligere Harvest Moon-sanger udtrykker det.

Annette Bjergfeldt vil
hellere spille hjemme
hos hr. og fru Jensen end
ved instore-koncerter i
pladeforretninger. (foto:
Jonna Fuglsang Keldsen).

– Det med at spille hjemme hos folk er jo ikke noget nyt – bare tag guldbryllupper, konfirmationer m.m. Men dér er musikken en baggrunds-ting. Ved house concerts er musikken i forgrunden. Det er simpelthen ufortyndet lytten – og øl, vin og snacks. Måske udvikler det sig så til en fest – måske ikke. Uanset hvad er fokus på musikken, fortæller Annette Bjergfeldt, der ikke bringer anlæg eller noget som helst andet med sig. Kun guitaren.

– Det er ikke et kæmpe udstyrsstykke. Der er ingen forstyrrende filtre. Kun ”music on the rocks”, siger Annette Bjergfeldt, og lægger ikke skjul på, at hun er blevet charmeret af house concerts, ”fordi der bliver en forbindelse mellem musikeren og publikum. Ofte bliver man hængende og snakker med dem bagefter. Man er ikke stjerne. Man er menneske – og troubadour”.

Annette Bjergfeldt overvejer stadig hvordan hun skal overføre house concerts-begrebet til Danmark. Der er bl.a. en fagforening og et musikerforbund at tage hensyn til – og hvor meget vil danskerne give til den slags?
– Måske skal man finde frem til en garanti-pris. Måske noget helt andet. Vigtigst er, at alle, jeg har talt med om det, siger ”fedt” – det vil jeg også gerne prøve.

– Jeg har ikke noget mod spillesteder og skal også på en klub-turné til efteråret. Men jeg tror, der er mange i min aldersgruppe, der gerne vil have en øl sammen med vennerne og høre musik, men som ikke gider gå de steder hen, hvor der er skruet så meget op, at alt overdøves, siger Annette Bjergfeldt, der i øvrigt lige har sendt cd’en ”All That We Are” på gaden.
Det er den første cd i seks år – og udsendt på eget pladeselskab, for som så mange andre i tiden, vil Annette helst bestemme over fart, musik og indhold selv. Hun tror ikke, at hun ville hoppe på vognen igen, selv om et af de store skulle byde sig til:

– Nej, jeg har fået mine helt egne målebånd på, hvad succes egentlig er – og desuden har jeg jo lige opdaget, at mine sange alligevel sagtens kan komme i hot rotation på radioerne (”She’s Got Everything” gennem seks uger på P4, red.).

– Mit trædeorgel passer nok bedre hjemme hos hr. og fru Jensen end på et filttæppe ved en in-store-concert hos FONA.