Spring ud i det ukendte

Total Hip Replacement skød denne sæsons E-Tur i gang i et galoperende tempo og for en ny spirende fanskare

Tekst: Lise Bjerg

11. sæson af ROSAs E-Tur er blevet skudt i gang med koncerter med Total Hip Replacement på Himmerlands Ungdomsskole, Horne Efterskole og Vejstrup Efterskole.

Carl og Alexander pakker vognen ved øvelokalet. Foto: Lise Bjerg.

I hjembyen Aarhus blev den store varevogn hver dag fyldt med både instrumenter og sukkergodt samt højt humør til de mange timer på landevejen. Og da kassevognen med bandet og alle instrumenterne trillede ind på gårdspladsen ved eksempelvis Himmerland Ungdomsskole, stimlede glade, unge efterskoleelever til. Det samme gjorde eleverne også ved de efterfølgende dages efterskolebesøg. De forventningsfulde elever gav bandet en førsterangs velkomst – både ved at hjælpe med at slæbe gear og til at flytte rundt på møblementet i musiklokalet, hvor koncerten skulle foregå.

Kontakt i kantinen
For at gøre mødet mellem bandet og eleverne mere jordnært blev den første kontakt skabt i kantinerne, hvor der blev serveret alt fra friske krabbeklør med håndrørt mayo til skinketern i ostesovs. Her fik bandet mulighed for at give en kort præsentation af sig selv for alle eleverne og også fortælle, at de så frem til at give den fuld gas på scenen senere på aftenen.

Total Hip Replacement spiser mad i kantinen.
Foto: Marie Johansen.

Under spisningen på Himmerlands Ungdomsskole, kom en af de unge piger hen for at bede om navnende på fyrene i bandet. Og med et ægte teenage-fnis gik hun smilede derfra, hvorefter der var lagt op til fest foran scenekanten med pigerne i front.

Ved koncertstart bad forsangeren, Victor West, alle eleverne om at komme helt op til scenen, som så måtte trodse al generthed og rykke tættere på. Effekten var mærkbar, og sammen med musikerne skabte de en ægte fest på scenen. Med tromboner som styrepind i det musikalske univers og en optræden sprængfyldt med energi tog Total Hip Replacement eleverne med til en sand reggaefest.

Guitaristen kalder eleverne helt op til scenen. Foto: Vejstrup Efterskole.

Selvom eleverne kun havde været på efterskolerne i en månedstid da koncerten fandt sted, havde de dog mod nok til at give sig hen til musikken og koncertoplevelsen. På alle efterskoler havde eleverne lyttet til Total Hip Replacements musik inden koncerten, og det gjorde sig især bemærket ved nummeret “Master”, hvor der ivrigt blev sunget og danset med. Så selvom usikkerheden og den store kontrast til de vante omgivelser hjemmefra nu er blevet byttet ud med mere end 100 nye venner, kunne kroppene slet ikke stå stille. Der blev både jublet og hvinet, og der var både break dance, disco-moves, ’ormen’ og en hel masse kædedans.

Opgør mod fordomme og frygt
Total Hip Replacement har for vane at tage sit publikum med på en oplevelsesrejse helt derud, hvor fordomme for blandt andet etnicitet skal skrottes, og hvor det ikke nytter noget, at frygte det ukendte. Det er netop disse tanker, bandet søger at repræsentere med både deres musikstil og tekster, når de blander funk med genklang fra 70’erne og reggae sammen – og til det kobler lyrikken om frygten for det ukendte, hvor tekstens funktion er en grænseopløsende dialog med de inderste tanker om, at det ukendte ikke er ’så farligt alligevel’.

Total Hip Replacement var i god kontakt med deres publikum.

Det giver sig også til kende i deres fysiske fremtoning på scenen, når der bliver brugt vilde fiduser for at understrege, at frygten skal pakkes væk. Og netop det er bandets guitarist, Carl West et glimrende eksempel på, når han til nummeret ”Fear of the Unknown” hopper op på et tårn af højtalere og springer tre meter ud i rummet.

En kædereaktion i flere etager
De unge elever på Horne Efterskole blev dybt imponerede over vovestykket. Paradoksalt nok hoppede den friske, unge guitarist ud i det ukendte, men endte også med en meget øm fod. Han lod sig dog ikke kue og spillede videre som om intet var sket.

Afslutningsvist er det en tradition til Total Hip Replacements koncerter at fyre den fuldstændig af med hede riffs, bankende trommer og dobbelt op på tromboner for fulde skrald. De to trombonister sprang ud i rummet hos publikum, og det resulterede en kædereaktion – i bogstavlig forstand. Alle eleverne holdt fast i skuldrene efter musikerne og hinanden, og kædedansede rundt i lokalet og hvor det ellers var muligt; flokken kom endda også op på en svalegang, hvor bandet spillede deres typiske musik ud over salen.