Lampshade giver stafetten videre – sammen med en række gode råd

Da Lampshade blev dannet for små ti år siden, så man kun få danske artister i udlandet.

Under filosofien “Det skal være løgn. Bare fordi man kommer fra et lille sted, skal det ikke være umuligt at nå sine mål” brød bandet først ud af Odense – hvor de havde følt sig som en ‘underdog’ i forhold til de mange københavnske og århusianske bands – og siden brød bandet også ud af Danmarks grænser.

Lampshades musik lød ikke som det, der generelt blev spillet på den danske scene, så for dem var det naturligt at søge mod udlandet. For i udlandet var der ganske enkelt flere, der lyttede til den slags musik, som bandet selv lyttede til og blev inspireret af – og altså også flere potentielle Lampshade-fans.

Men en ting er bryde med normer og søge mod en international karriere. En anden ting er at få det til at lykkes. Johannes Dybkjær Andersson (bandmedlem i og manager for Lampshade) fortæller på en skrattende telefonlinje fra en tour-bus i Tyskland – hvor gruppen er i gang med sine allersidste udenlandske jobs – hvordan Lampshade fik sit gennembrud på den internationale scene:

Lampshade  på scenen under ROSAs og MXDs
første “SPOT On Denmark”-fremstød i Paris –
i 2005.

– På et tidligt tidspunkt i karrieren kontaktede vi festivaler i Tyskland, hvor der spillede bands, hvis musik mindede om vores egen. Vi så det nemlig som en åbning til vores videre karriere, hvis vi kunne få job på en af dem. I 2002 kom vi med på et afbud på Freakstock Festival og spillede for 5000 mennesker. Og så fik vi tre andre shows som følge af det.” Karrieren var skudt i gang…

Lampshade tog altså satsningen i egne hænder med en direkte kontakt til festivalarrangører – udenom managere, pladeselskaber, osv. –  efter at have analyseret sig frem til de festivaler, hvor Lampshade musikalsk passede ind. Bagefter etablerede bandet netværk til de musikere, de mødte og gerne ville lave noget sammen med.

De spillede og netværkede,  og spillede og netværkede – og lærte en masse mennesker at kende, som så lærte Lampshade at kende. Og i 2003 resulterede det i, at en musiker fra Lampshades netværk lagde bandets danske udgivelse på bordet hos det tyske pladeselskab Glitterhouse Records, som efterfølgende signede Lampshade. I 2004 udgav selskabet den første af i alt tre internationale udgivelser med Lampshade. Og så fulgte turneerne i udlandet, Lampshedes medvirken på Mojo Magazines hyldest til Beatles’  “Revolver” og alt det andet…

På baggrund af egne positive erfaringer giver Johannes nedenfor en række råd til musikere, der gerne vil prøve kræfter med udlandet.

Råd 1: Netværk
– Netværk, netværk, netværk – så meget som muligt.

Lampshade anno 2006

Råd 2 – cd’er er visitkort
– I de fleste tilfælde, fx med DIY-bårne projekter, må man vende tanken på hovedet med hensyn til plade-salg, at tjene penge, osv. Pladerne, som man traditionelt tjente penge på, er der ikke længere salg i. Brug i stedet cd’erne som visitkort og del dem ud til alle interesserede, og få åbnet folks øjne – venner, branche-folk, musikere, publikummer. For i den virkelige verden får man sjældent en pladekontrakt ved at aflevere en demo til et pladeselskab. Den kommer først, når folk taler om ens musik. Så i bund og grund er tanken, at kærligheden til musikken og lysten til at få den spredt, skal bære værket.
 – Først netværk, så forretning
Vil man frem med sin musik i udlandet, må udgangspunktet ifølge Johannes være, at man er så glad for musikken, at man ikke kan lade være – på trods af dårlig økonomi og hårdt arbejde! Og på baggrund af en fælles kærlighed til musikken vil man kunne finde samarbejdspartnere i sit netværk, der kan hjælpe én frem med sin musik.

Men kærlighed til musikken og et godt netværk kan ikke gøre det alene. Man må også have en forretningsplan for sit musikalske virke.

– Kunstnerisk legeplads – selvkørende forretning
Johannes beskriver Lampshade som lige dele kunstnerisk legeplads og selvkørende forretning. Bandet har klaret sig økonomisk ved at holde deres business internt, for Lampshade har sparet mange penge ved, at Johannes allerede i karrierens start påtog sig rollen som bandets manager:

Han lavede strategier og forretningsplaner, samt opfølgninger på koncerterne og alt det positive koncerterne generede med henblik på bandets fremtidige muligheder og karriere.

Ved ikke at skulle betalte lønninger til andre, havde bandet frihed til at administrere sine penge, som de havde lyst til. Bandet brugte i stedet pengene på turneerne, på at indspille og dele ud af deres musik – og så levede de af det i lange perioder.

Johannes
Dybkjær
Andersson

Råd 3 – find en manager med forståelse for branchen
– Få en manager, der har forståelse for branchen. Har man ikke en manager-type internt i bandet, må man finde en samarbejdspartner udefra. Manageren skal blandt andet kunne identificere potentielle markeder og herudaf lave en forretningsstrategi.

I modsætning til for små ti år siden ses i dag en overflod af turnerende danske bands i Europa, fordi alle tør tænke ud over Danmarks grænser. Derfor kræves der nu endnu mere målrettethed, hvis man vil ud med sin musik i udlandet, for konkurrencen er blevet større.

– Strategi for markedsføring –  plan for turné.
Det er vigtigt at lave en strategi for bandets markedsføring, da det er altafgørende for bandets fremtid. For man må lave en business ud af alle de investeringer, man gør. Så selvom der ikke er langt til udlandet, er der ingen idé i at tage på turné, hvis man ikke har en plan med turnéen – altså skal turnéen kunne omformes til noget mere, i stedet for at det kun  bliver ved koncerterne. ”Manageren må derfor være klar på hårdt arbejde, på at netværke og lave promotion ved hvert eneste show – og altså ikke bare hygge og drikke øl.”

Råd 4 – forvent ikke  lutter lagkage
Et sidste godt råd Johannes har til bands, der vil forsøge at få et internationalt gennembrud, er: ”Det er dumt at forvente luksus og lutter lagkage. Vi er glade for, at det første vi gjorde, var at være på lange udlandsturnéer uden ret mange penge. På den måde vænnede vi os til lidt af hvert.

Engang sov vi fx hos en hjemløs i et hus, hvor ingen af os vidste, hvem ejeren af huset var. Vores tanke var, at det var unødvendigt at bruge penge på hoteller, fly og luksus, når pengene er bedre givet ud til musikken og forretningen.

Og når folk fik set, at vi virkelig brænder for vores musik, så har de også hjulpet os med at få den frem i verden.”

– – –
Lampshade spiller i morgen, lørdag, afskedskoncert på Loppen i København efter at have spillet over 300 koncerter i ind- og udland – og efter at have udgivet tre internationale albums.
Vil man vide mere om, hvordan Lampshade skabte sig en international karriere, kan hele processen også ses i dokumentarfilmen ”Dreams Through Wind” fra 2007.
– – –
Sanger RebekkaMaria og Johannes Dybkjær Andersson fortsætter samarbejdet omkring As In RebekkaMaria. Efter at have arbejdet for ROSA – Dansk Rock Samråd som projektafvikler gennem en længere periode frem til 2008, er Andersson i dag ansat hos Sony/BMG.