_uploads_gallery_3_363_full

Lange forhandlinger – og uberegnelige resultater

Lange forhandlinger – og uberegnelige resultater
Henrik Friis

(EKSPORT-ARTIKEL 3 – Download tekst i word-formatDownload fotos til artikel).

Lunten er kort, når det gælder tålmodighed i dagens musikbranche, fortæller Iceberg Records, der selv har scoret kassen – og har investeret det hele igen.

I takt med den internationale musikbranches krise er de kontrakter der tidligere – stort set – blev overstået i en håndevending i dag genstand for langtrukne diskussioner og forhandlinger – og advokatsalærer der af samme grund er gået modsat pladesalget. Altså op. Men selv ikke når underskrifterne er på plads, kan man ikke vide sig sikker.

Hvor uberegneligt det kan være, har Popkomm- og eksport-veteran Manfred Zähringer fra Iceberg Records oplevet på tætteste hold i dette forår:

– Vi havde lavet aftale om single- og album-udgivelse med WEA (underselskab til Warner Brothers, red.) i Tyskland omkring Århus-gruppen Girl In The Moon. Inden singlen “Oivia”officielt kom ud i foråret, lå den på en 70. plads på trend-hitlisten. Da den derefter blev udsendt, var første uges placering nummer 123 – og så droppede WEA ALT. Single. Album. Det hele. Ikke noget med at se tiden an en uge eller to. Nej, SLUT – selv om 123 langt fra er en katastrofe. Jeg har aldrig oplevet noget lignende. Men dét fortæller meget om branchen i dag. Vi fik vores udgifter dækket ind af WEA, men har altså arbejdet gratis på sagen i et halvt år.

35 mio. kr. tjent – og brugt
Iceberg har tidligere skudt eksport-papegøjen: I midten af 90’erne strømmede millionerne ind (netto 35 mio. kr.) på grund af verdensomspændende succes med Scatman John. De penge er siden brugt på ”at plante masser af nye træer” – bl.a. med pæn succes for Randers-gruppen Natural Born Hippies, som det i år også er lykkedes at ”sælge” til onsdagens tv-transmitterede åbning af Popkomm.

Alligevel har de seneste par års regnskaber vist røde tal, og Iceberg er nu på udkig efter investorer, mens man venter på at træerne bærer frugt. Eneste grund til at omsætningen i dag er rimeligt acceptabel, er faktisk Icebergs underselskab Big Star, hvor man opkøber rettighederne for Skandinavien til internationale hits og tjener på det arbejde.

Men hjertebarnet – den selvproducerede musik – giver minus nu, og det kæmpes der mod, bl.a. på Popkomm, hvor Manfred Zähringer og Iceberg for 117. gang er med, og hvor den første licensaftale omkring Natural Born Hippies i øvrigt kom i hus.

Hidtil er der spenderet seks mio. kr. på gruppen, men det ser Zähringer som ren investering. Det er først nu og via kontrakten med WEA – hvis gruppens nye single og specielt album hitter – at pengene vil komme retur.

– Og arbejdet er ikke gjort med licensaftalen. Først derefter skal vi til at arbejde for alvor med at give selskabet “tools” – måder gruppen og musikken kan bruges på i reklamer, tv- og filmmusik, konkurrencer og meget, meget andet, for at generere interesse og penge, siger Zähringer. Hans andre trumfkort til denne messe er bl.a. dance-gruppen Örtz, Colorblind og det nye navn Maria Martin, som han med vanlig ukuelig optimisme lover alle – også uden for grænserne – kommer til at kende meget mere til i løbet af efteråret.