_uploads_gallery_1_174_full

Leder: Musikeksport II

(Artikel fra Geiger 11, 28. november 2005).

Kulturminister Brian Mikkelsen udtaler i forbindelse med vedtagelsen af Unesco’s kultur-konvention: “Nu får vi en konvention om kulturel diversitet. Det er vigtigt, fordi ensretning for alt i verden må undgås i kulturen. Den nye konvention bidrager til at sikre, at Danmark også i fremtiden kan give støtte til kunstnere og kulturprojekter, der har særlig betydning for dansk kultur. Konventionen bidrager dermed til at fastholde og udvikle vores nationale identitet – i samspil med andre landes kulturer.”

International formidling af dansk musik og musikeksport har bidt sig fast som tema i kulturpolitikken herhjemme. Gennem oprettelsen af MXD-initiativet, hvor ROSA, DR, Venue Fonden, IFPI og DUP står sammen om at sikre støtte til internationale aktiviteter med dansk rock- og popmusik, har kulturministeren sendt et signal om, at udviklingen af dansk kultur på musikkens område, skal ske i samspil med andre landes kulturer. Det er derfor vigtigt, at vi holder fast i en bred musikalsk og kunstnerisk målsætning.

Akkurat som det er vigtigt, at vi støtter op om både den musik vi selv kender og holder af – og den musik, der kan vække interesse i andre kulturkredse. Måske er det den sidste gruppe, der på langt sigt har de største muligheder for at vokse sig stærk og selvbærende. Det betyder også, at vi i vores formidlingsarbejde skal vægte udviklingen af netværk og samarbejdspartnere, der selv har klare holdninger til musikkens diversitet og kvalitet.

Henriette Sennevvaldt, Roskilde 2004

Henriette Sennenvaldt, Under Byen.

ROSA og DR har gennem mange år samarbejdet med den hollandske festival Eurosonic, der i sin form minder meget om vores egen SPOT Festival. DR har festivalen som omdrejningspunkt for sit EBU – European Broadcasting Union-samarbejde– og ROSA og DR har gennem årene præsenteret en række danske navne på Eurosonic: Teitur, Superheroes, Kashmir, Lise Westzynthius, Tim Christensen, Kitty Wu, Tina Dickow, Under Byen og mange flere.

Det er næppe helt ved siden af at hævde, at især Under Byen oplevede lidt af et gennembrud efter at have spillet på festivalen sidste år. Efter en overvældende medieomtale har orkestret siden dygtigt fulgt op med en række koncerter i Frankrig, Holland, Belgien og til dels Tyskland. Det er på sin egen lidt skæve måde en succeshistorie, at et dansksproget
orkester formår at skabe sig et publikum på fremmed græs. At vi samtidig ser orkestre som Mew, Hush, The Blue Van, Diefenbach og måske også Carpark North og The Royal Highness m.fl. bemægtige sig omverdenens interesse understreger,
hvor mange strenge dansk musik har at spille på for tiden.

Det fortæller os på den ene side, at diversiteten i musikken er et folkeligt brugerønske, og på den anden side, at dansk kultur i sin helhed er godt tjent med at satse i bredden, hvis den nationale identitet skal udvikles. Den politiske vilje til at støtte dansk musik og dynamikken blandt udøvere og formidlere synes at være tilstede. Det vil være dumt ikke at sætte så mange sejl som muligt nu!
Gunnar MadsenROSA – Dansk Rock Samråd