”Norden har et helt specielt soundscape”

Ringa Manner, alias The Hearing, føler sig som del af et større nordisk fællesskab. Det fandt hun for alvor ud af på en koncert-scene i London…

Af Henrik Friis, ROSA – Dansk Rock Samråd / SPOT Festival

Ringa Manners’ liv er musik. Og har altid været. Når hun træder op på scenen under sit alias The Hearing, er den lyse, stærke stemme i forgrunden, understøttet af samplede sangstrofer, meget melodiske harmonier, rytmik og de forunderligheder, hun ellers har programmeret computeren til.

Det er en musik, som også det internationale publikum har taget til sig, med hyppig airplay af sangene fra hendes foreløbige to albums – og over 50 koncerter uden for de finske grænser. Indtil nu.

Det var under en af de mange udenlandske koncerter, at Ringa kom til at tænke på sig selv som del af et større nordisk fællesskab.

”Special moment” i London
– Jeg havde et meget ”special moment” i London, da jeg skulle spille koncert dér. Der var fire andre navne på plakaten – lokale, engelske bands. De havde selvfølgelig også en baggrund, en virkelig britisk måde at skrive sange på. Men det var, da jeg lyttede til dem, at det gik op for mig, at der er en stor eksotisk og mentalt helt egen verden i det nordisk/skandinaviske mindset. Som jeg føler er en fordel, forklarer Ringa:

– Jeg mener: de engelske bands var dygtige og gode. Men jeg følte de måske koncentrerede sig mere om entertainment, end virkelige historier og sjæl i musikken. Og det mener jeg, er fordelen ved ”det nordiske set of mind”: Du må godt underholde, men der skal være en historie og en sjæl i det. Noderne er måske simple, men stemningen kan virkelig være kompleks: For musikken er ikke kun glad, når den er glad – og ikke kun sørgelig, når den er ked. Det er alle mulige kombinationer mellem de to poler. Og dét er i balance med den verden, der er inde i mit hoved. Vi behøver begge dele for at kunne fornemme begge sider. Jeg synes, det er kedeligt, hvis man kun beskriver den ene side – og sådan er der i virkeligheden heller ingen historier der er.

the_hearing_diasnordicos16_photo_nestor_noci_img_1138

Ringa på scenen som The Hearing – her i Spanien i september (foto: Nestor Noci/Días Nórdicos)

Drømmen om at være Freddie Mercury
Den nordiske baggrund tænker man måske ikke over, når man som teenager sluger al den musik udefra, man kan komme i nærheden af. Ringa var – og er – selv kæmpe-fan af Michael Jackson og Queen-sanger Freddie Mercury:

– Faktisk havde jeg som teenager krise i årevis, da jeg prøvede at lyde som Freddie Mercury, men ikke kunne. Indtil jeg indså, at jeg ikke ér ham. Og med tiden har jeg også indset, og at det måske er meget godt, at jeg ikke lyder som mine idoler, men lyder som mig selv og har fundet min egen stemme, smiler hun.

Men set i bakspejlet ved Ringa godt, at det er alle de traditionelle nordiske sange helt tilbage fra barndommen, der har sat sig i baghovedet som musikalske og kulturelle byggesten af hendes fundament. Fra korsangen i skolen – og fra kirken.

Et vigtigt fællesskab
– Vi sang et meget varieret program: Engelsk, finsk, svensk, latin, ungarsk, spirituals – det var én stor combo af alt. Men det var den traditionelle finske og nordiske verden, der bundfældede sig og slog rod i mig. Og fraset det religiøse, er der også en beroligende stemning ved akustikken i en kirke, plus det helt specielle soundscape fra den nordiske musik, som jeg virkelig elsker og som har en beroligende effekt på mig. Et soundscape fra nedarvede melodier, som giver Nordens musik en særlig værdi, og som ifølge Ringa Manner også giver nordiske musikere en følelse af at være connected. Noget at være sammen om og et vigtigt fællesskab i en tid, hvor tendensen ellers er, “at de enkelte lande lukker sig om sig selv”.

Ringa regner ikke sig selv for at være af decideret musikerfamilie. Men moderens korsang førte til, at Ringa selv kom med i kor. Og så valgte hun bare alle fagene med mest musik gennem hele skoletiden – ”lige til jeg til sidst indså, at jeg ikke kunne ret meget andet end musik – og at jeg egentlig heller ikke havde lyst til at lave andet”.

Det har hun i dén grad dyrket siden. Foruden solo-karrieren er hun medlem af ikke mindre end seks aktive bands i dag – gående fra de helt elektroniske af slagsen til et garage-punk-rock-pop-band. Og hun er leadsanger i alle bands, for hun ”elsker at synge”.

– Fremtiden? Jo, jeg har lige lavet et nyt live-setup, så jeg også kan spille den musik live, der er på mit seneste album. Nye vinkler, nye sounds. Det er dét, jeg tager med til Nordiske Nätter – og så håber jeg teknikken virker….

ringa_manner_the_hearing_foto_henrik_friis

Ringe Manner og hendes “tusser” – der er flere på vej i efteråret (FOTO: Henrik Friis)

Ingen hype, tak!
– Mere langsigtet er målet, at lave det jeg gør i dag om 30-35 år – i byer overalt i verden. I Sydamerika, i Japan, i USA, i Helsinki etc. Jo, jeg ved godt, at det er early days, og at det kommer til at tage noget tid og med langsomme fremskridt, men det er sådan jeg vil have det. Jeg vil ikke have en kæmpe hype i to år, og så ingen ting resten af livet. Jeg vil have en slow build-up – og det skal vare altid!

Så må vi bare håbe Ringa har hud nok på armene!

???

Jo, indtil videre har hun fået lavet små tusser på venstre arm i de byer hun har givet koncerter – f. eks. blev det til en vaffel med tre forskelligt farvede kugler, da hun i starten af september var i Lissabon, Madrid og Barcelona. I løbet af de næste måneder håber hun at få råd til flere af disse personlige tatoo-souvenirs, når hun spiller for første gang i Amsterdam, ved Iceland Airwaves, i Italien og i Schweiz.

The Hearing spiller på festivalen Nordiske Nätter, Moesgaard Museum i Aarhus, lørdag 5. november kl. 22.00 – Nordiske Nätter arrangeres af Folkeuniversitetet i Aarhus – på musikkens område i samarbejde med SPOT.

  • – –
    The Hearing var også på SPOT festivalen i år, og var del af det nordiske hold musikere, som ROSA – Dansk Rock Samråd sendte til Días Nórdicos festivalen i Madrid og Barcelona i september.