_uploads_gallery_4_4818_full

Nordklang – En skandinavisk festival født af tilfældigheder

Faktisk burde man starte denne historie med at skrive “Der var engang…”. For Nordklang Festivalens historie er lidt af et eventyr. Men festivalen er virkelig, og selvom en af hovedpersonenerne ikke er ridder, men en lokal universitets-ansat hollænder, består fortællingen – som i et hvert godt eventyr – af en lang række tilfældigheder og omstændigheder, der har medført at man i den schweiziske by St. Gallen finder Nordklang Festival, som har fokus på skandinavisk/nordisk musik.

Seks tilfælde førte til Nordklang
Hvis man skal starte med den første tilfældighed, der danner grundlag for festivalen, så var det de nordiske vikingers hærgen af Irland (hvis man skal tro den lokale guide), der betød at en gruppe irske munke flygtede mod det centrale Europa. En disse slog sig i omkring år 612 ned, der hvor St. Gallen er i dag. Byen er placeret ca. 700 meter over havets overflade mellem søen Constance (også kendt som Bodensee) og Alperne. Tekstilproduktion – og sidenhen finansindustrien, har ført til at byen i dag huser omkring 75.000 indbyggere. Byens placering, dens bygninger, historie og atmosfære danner i dag en unik ramme for festivalen.

Sankt Gall Klostret, en del af UNESCO
verdensarvsliste.

Af mere nutidige tilfældigheder, er en af de vigtigste at den musikelskende hollænder; Felix van den Berg i 2002 fik et alvorligt anfald af stress. Anfaldet medvirkede et naturligt behov brug for fred og ro – og valget faldt på Færøene. I en lille lokal cd-shop i Thorshavn fandtes CD’er med navne som: Eivør, Spaelimennir og Clikhaze. Havde han ikke fået netop de tre cd´er, var det ikke sikkert, han havde forelsket sig i færøsk musik. Det ene tilfælde førte til det andet, og Felix blev Tutl Records repræsentant i Schweiz. – Et samarbejde med Kristian Blak blev etableret og resultatet var at musikeren Høgni Lisberg kom på turné i Schweiz – og hermed lød klangen af de første nordiske toner alpelandet.

Ved endnu et tilfælde tog en journalist Felixs historie til sig, lavede den til en artikel og inspirerede Felix til at lave flere koncerter. I artiklen forslog journalisten bl.a. at et radioshow med nordisk musik. Dette har resulteret i at radiostationen Toxic.fm i dag har et radioshow, hvor Felix er DJ’en der spiller nordisk musik.

2009 – Dansk/norske Lift under koncerten i Palace.

Tæt på at være involveret i to trafikuheld

Måske var det blevet ved det, hvis det ikke var fordi, Felix under en ferie to gange var tæt på at forulykke i trafikuheld. Dette fik ham til at oprette organisationen Nordklang, for at sikre at al hans viden og erfaring ikke ville gå tabt i tilfælde af der skete ham noget.

Havde Felix på netop dette tidspunkt ikke inviteret Lampshade og gruppens guitarist Johannes Dybkjær Anderson, havde han – sammen med Johannes – ikke fået omsat sin lidenskab for skandinavisk musik til ideen om en skandinavisk festival i St. Gallen. Og så havde han heller ikke mødt ROSA og Gunnar Madsen, som hjalp ham med at gøre ideen til virkelighed.

Sidst men ikke mindst er der den omstændighed, at den første Nordklang Festival, som kun var en prøve, blev løbet fuldstændig over ende. De 700 gæster gjorde, at der var totalt udsolgt. Dette gav hele Nordklang-organisationen mod på mere.  Så når man møder op til festivalen med denne viden, samt oplever byen og hører dens historie, kan man ikke undgå at blive imponeret.

Scenernes forskellighed

2009 – Annika Aakjær imponerede det fremmødte
publikum i Kellerbühne.

 

Scenerne på Nordklang er meget forskellige. De spænder lige fra de store steder med plads til 3-600 tilskuere, til små skæve scener med plads til 50 publikummer.

Den største er og eneste fuldblods musikscene er Grabenhalle med plads til omkring 600 publikummer. Dernæst kommer Palace. Palce er en gammel biograf og fungerer idag som byens alternative kultursted – både til film og musik. De gamle biografstole er bevaret, og det giver tilskuerne en unik mulighed for virkelig at slappe af og nyde musikken.

Der er teaterscenen Kellerbühne, hvor der er plads til ca. 150 mennesker. Som navnet siger er det en kælderscene, hvilket giver en helt anderledes oplevelse. Med lavt til loftet og kun sidepladser, giver det rummet en helt speciel stemning og lyd. I 2009 var åets mindste scene Restaurant National zum Goldenen Leunen – hvor der ingen scene er! Dette garanterer både publikum og bands en meget imtim og intens oplevelse.

Endnu en scene, der er værd at nævne, er Pfalzkeller.  Den er tegnet af den spanske arkitekt Calatrava og fungerer normalt som konference og kultur center. Stedet bærer præg af Calatravas stil, med masserer af runde former og buer, hvilket giver stedet en rigtig intim stemning og den er perfekt til stemningsfulde koncerter.

Antallet og valg af scener varieres fra år til år. I 2009 var scenerne Grabenhalle, Palace, Kellerbühne og National.

Kirkekoncerten i St. Laurenzen Kirche, sætter
igen i år punktum for Nordklang Festival.

Kirke-koncerter

Nordklang Festivalen slutter søndag med en kirkekoncert i den gamle protestantiske kirke St. Laurenzen Kirche. Den flotte gamle kirke, hvis rødder går helt tilbage til 1500 tallet, giver med sine imponerede hvælvinger, søjler, atmosfære og flotte akustik de forskellige koncerter en ekstra dimension, der absolut ikke gør koncert oplevelsen mindre.

Koncerten er en del af den normale gudstjeneste, hvor et par bands er inviteret til at spille numre undervejs. Hvad man ikke forventer i en kirke er, at de udvalgte bands efter hvert nummer modtager store bifald fra de normale kirkegængere. Hvilket ikke er noget, man normalt oplever i den flotte gamle kirke.