_uploads_gallery_1_1251_full

Oven på massivt musikeksportsats i Nordamerika: Vi har fat i den rigtige ende

De seneste tre uger har været genstand for et af de største danske musikeksport-projekter nogensinde på rockens område – hvis ikke det største: Deltagelse på Canadian Music Week, jobs i Canada, koncerter i Seattle og Portland – og endelig konklusion på weekendens South By SouthWest-festival i Austin, Texas.

– Jo, det var da et mærkbart sats, men her bagefter ser jeg ikke ret meget negativt på bundlinien. Tværtimod mener jeg, fremstødet har været både rigtigt og nødvendigt. Vi er nødt til at samle vores fokus, hvis vi skal markere os, siger Kristian Riis og fortsætter:

– Vi har bands, der er gode nok til at blive eksponeret på denne måde – som ikke kan få en levevej ud af at spille udelukkende i Danmark, men som har en mulighed for det udenlands. Det viser modtagelsen herovre af dem også.  Og dér er det vigtigt, at vi er fødselshjælpere, siger Kristian Riis om projektet hvor Figurines, Kira & The Kindred Spirits og The Blue Van alle blev lanceret i Canada, og hvor de to førstnævnte endvidere skulle præsenteres af MXD i Seattle og Portland (og hvor Figurines fik yderligere støtte til resten af deres USA-turné). Mens Veto, The Royal Highness samt Sarah Hepburn var MXD’s danske indslag ved de to nordiske aftener under SXSW i Austin.

Når MXD-lederen ser tilbage på Canada-delen af turen, lyder hans kortfattede bedømmelse: ”Det den gik skidegodt”.

Figurines – på forsiden af Canadian
Music Journal.

Fin eksponering i Canada
Mens han erkender, at man altid kan diskutere festivalen Canadian Music Weeks vigtighed i forhold til den seneste uges South By SouthWest i Texas –  hvor koncentrationen af medier og branche er højere, men antallet af konkurrerende grupper til gengæld også – så er chancen for respons højere i Canada. Og her lykkedes det da også at skabe opmærksomhed.

Især Kira & The Kindred Spirits fik flot omtale – i Canadas største dagblad – men også The Blue Van og Figurines fik gjort godt opmærksom på sig selv. Figurines både som nomineret og tv-optrædende ved Canadian Music Weeks indie-awards samt forsiden af musikmagasinet Canadian Music Journal.

– Hvad de efterfølgende ekstra jobs angår på almindelige spillesteder i henholdsvis Ottawa og Montreal, så har de lidt karakter som Skand-All-projektet i Tyskland (kører stadig i ROSA-regi, red.), hvor man prøver at bygge nye forbindelser og netværk op helt forfra. Og når det er så meget fra bunden, vi starter – og Canada ér nyt territorium for os – så giver det mening, at starte på denne måde, siger Kristian Riis.

. Det ér sådan man bygger et nyt netværk op. Og som tidligere sagt: Der er spirende interesse for dansk musik i Canada nu – det vár Canadian Music Week, der gerne ville have os med. Det var ikke os, der købte os ind, siger Kristian Riis, og understreger, at samme begrundelse gør sig gældende over for besøgene i Portland og Seattle i Nordvest-USA, hvor det også var forhåndsinterese i Seattle for danske bands, der banede vejen. Og hvor Figurines i øvrigt blev interviewet og spillede i verdens største netbaserede radio KEXP – og bl.a. havde R.E.M.s Peter Buck blandt de positive gæster.

Indiskutabelt at grupperne bliver bedre
– En ting er sikker. Det er indiskutabelt at de danske bands bliver bedre og skarpere af at spille på udebane. Man kan simpelthen mærke det på grupperne undervejs på turneerne. De lærer hvad der skal til. Og når du spørger om det ikke har været er en dyr præsentation, så er svaret egentlig nej. Ikke når man tænker på, at vi er ovre på den anden side af jorden, og at vi både har annonceret i lokale medier og har samarbejdet med amerikansk-canadisk pr-bureau for at få vores budskab ud. For når man nu tager af sted, skal man jo heller ikke gøre det til en hemmelighed, at man er der…..

Opsummerende mener Kristian Riis, at fremstødet i Canada og Nordvest-USA har været besværet værd, Og når det gælder de to aftener med ”Nordic Nights” under South By SouthWest-festivalen i Austin – som MXD afviklede på de fem nordiske landes vegne – har man kun fået positive tilbagemeldinger fra de øvrige samarbejdspartnere.

SXSW

Veto – sled for chancen i Austin.
(Foto: Henrik Friis).

Samtidig konstaterer han, at ingen af grupperne, der deltog i  i Austin – The Royal Highness, Veto og Sarah Hepburn –  faldt igennem men hold et godt niveau. Og så håber han at deltagelsen bliver fulgt op af grupperne selv i nær fremtid: – Vi har givet dem en god platform, men jeg håber det følges op af en længere-sigtet strategi fra gruppernes egen side. For ét job gør det ikke.

Største ærgrelse
Det der ærgrer ham mest ved hele projektet er, at Kira Skov og hendes gruppe ikke fik mulighed for at ride videre på succes-bølgen fra Canada og spille i Seattle og Portland sammen med Figurines – fordi indrejsepapirerne til USA ikke var i orden (læs: arbejdstilladelserne var ikke nået frem).

– Det kan kun få os til at opfordre alle danske bands til at have papirerne i orden – og i god tid  – inden man tager af sted. Det ér ærgerligt at spilde gode muligheder på dén måde.

I det hele taget får det Kristian Riis til at understrege, at forberedelserne til et stort fremstød  som dette ikke kan påbegyndes tids nok.

Fremtiden
Når det gælder kommende projekter håber han f.eks. på et udvidet samarbejde med konsulatet i Canada, som var meget opmærksomme på dette års fremstød. Og Kristian Riis vil i den kommende tid både undersøge mulighederne ved festivalen North By NorthEast i Toronto i juni og Pop Montreal i oktober, lige som Music Expo i Los Angeles i april samt oktober-novembers CMJ-festival i New York skal tjekkes af.

Til marts næste år venter Canadian Music Week og South By SouthWest i Austin så igen – endnu mere attraktiv til den tid, fordi der kun er en uges mellemrum mellem de to begivenheder, så en turné kan gøres endnu mere koncentreret og effektiv.