(Foto: Sofie Amalie Klougart)

Pop-Pilot instruktørerne

(Foto: Sofie Amalie Klougart)

Maria Timm (bas, guitar, m.v. – komponist)
Maria Timm lever og ånder for musikken. Hun er en bassist med ben i næsen, der ikke er bange for at spille groovy og fanden-i-voldsk popmusik, der går lige i danseskoene. Hendes musikalske og kvindelige råstyrke er ikke til at tage fejl af, når hun synger: »I’m gonna take control, ‘cause it needs taking«. Maria har sat sine tydelige spor på den danske indie-scene, bl.a. via årene med The Broken Beats, hvor hun stadig er vikarbassist. Ditto er hun i Marybell Katastrophy, og har desuden spillet sammen med navne som Trolle//Siebenhaar, Marie Frank og Kim & The Cinders. Marias eget seks mand store band, går under navnet Maria Timm, og i 2009 udgav bandet deres debutalbum. Siden 2008 har hun også været kendt som LoopGirl, et one-woman-band bestående af hende selv, en loop-pedal,  guitar og en håndfuld perkussion.

 

(Foto: Josh Iowa)Sara Gacic (trommer)
Den 22-årige Sara Gacic er nok mest ”kendt for at sidde med sit lange gyldne hår og fine kjole bag trommerne i bandet Taras”, som hun selv formulerer det. Men i virkeligheden holder hun mange gryder i kog: Sara ”startede som en ung, lille teenager med en stor fascination for trommerne” – og som musiker er hun blevet siddende bag dem lige siden. Men Sara er blevet voksen, og det kan ikke kun mærkes på trommespillet, men også på en nysgerrighed for musikbranchen, der rækker langt ud over trommestikkerne. Hun har bl.a. lige afsluttet et års forløb med iværksætter-projektet Music2Business, hun står for det lille booking- og management-selskab She Lion Music, er senest med på Roskilde Rising-projektet på Roskilde Festival, ud over altså musikken med Taras.

Ida Gard (guitar, klaver, komponist)
Da Ida Gard spillede ved SPOT Festivalen i år, mente Gaffa’s anmelder, at koncerten “kulminerede i 40 minutters magi” – med “følelser og masser af musikalsk ægthed”. Og sådan fremstår Ida Gard for de fleste. Hdes musik og tekster emmer af intenst nærvær og levet liv – og det hele er sat i scene uden smålig skelen til firkantede genrer og regler for hvad man kan og ikke kan.  Hun startede på klaveret som 9-årig, guitaren kom til et par år senere og den lokale musikskole i Hadsund og den Rytmiske højskole i Vig blev også frekventeret. Men det var ved et sangskriverkursus i 2007 på Rytmisk Center i København at sangene begyndte at vælte ud af hende og hvor hun fandt sin stemme. Hele fire sange fra sidste års debut-album ”Knees, Feet & The Parts we don’t speak of” blev til dengang, bl.a. ”On His Knees”, der gav hende sejren i KarriereKanonen i 2008. Men de rigtige aftaler kom ikke i stand og i stedet var det en rejse til New York, der modnede tanken om at få det – nu så roste – debutalbum ud med al dets saftige blues, cabaret, højspændt drama og stærk popmusik.

 

Karen Mukupa (samspil)
Karen Mukupa er født i Zambia, hun voksede op i Tanzania og flyttede til Danmark som 15-årig. Og den blanding har også præget hendes musikalske karriere, hvor hun virkelig har været rundt i genrerne – de genrer altså, der groover og river kroppen med. I 1990’erne arbejdede hun med nu afdøde Natasja i gruppen No Name Requested, som satte nye standarder for hiphop og reggae herhjemme. Og de genrer er sammen med afro, soul og pop Karen Mukupas virkelige kompetence-områder – ud over en herligt legende indgang til musikken kombineret med en god energi, som helt sikkert også vil smitte af på de samspilssituationer, som Pop-Pilot kommer til at byde på. Ud over musikken har Karen Mukupa udfyldt roller lige fra klummeskribent i aviser over børnemad-programmer på tv til humanitære ambassadør-roller for Amnesty International og Danida.

 

 

Marianne Søgaard Andersen (klaver, trommer, guitar, banjo, percussion, sang, vokalarrangør – komponist)
Marianne er et musikalsk 1000ben. Hun spiller klaver, trommer, guitar, banjo og percussion. Hun synger sopran og arrangerer musik for Vokalselskabet Glas (bulgarsk a capella-sang), og hun har bl.a. spillet med så stilmæssigt vidt forskellige navne som Sigurd Barret, Anne Dorte Michelsen, Iksel Taschel, Kira Skov, Peter Peter og Megafon. Og så er hun desuden uddannet sanger samt musik- og bevægelseslærer fra Rytmisk Musikkonservatorium i 2009. Men hun arbejder ikke kun for andre: I 2008 udgav hun albummet ”Oui Mari” på Whiteout Music, som bestod af selvskrevne sange – på dansk – der fik kommentarer som ”en uspoleret tilgang til musikken, som rummer en masse potentiale” med på vejen. Lige for øjeblikket arbejder hun intenst på en efterfølger.

 

 

Louise Foo (komponist, producer, sang, loops og sampling)
Louise er forsanger i Giana Factory og komponist, sangskriver og producer sammen med bandets andre to medlemmer. Til gruppens shows er det Louise, der trigger bandets tracks, loops, visuals og samples fra en SPD-s og elektroniske trommepads. Giana factory har to internationale udgivelser bag sig og har flere gange været på turne i Europa og USA – senest Frankrig og Tyskland. De tre mødte hinanden på Den Rytmiske Højskole i Vig og dannede bandet Cookies, indtil de i 2007 ændrede kurs til Giana Factory. Ep’en ”Bloody Game” kom i 2009, og året efter udkom debut-albummet “Save the Youth”, som nu er ude i hele verden. Louise  har gået et halvt år på MGK – men droppede ud, og søgte ind på Det Fynske Kunstakademi med nogle rap-videoer, hun havde lavet med en veninde. Der har hun nu gået i fire år. Hun har også en bagrund som musikvideo-instruktør og vandt en Danish Music Award for Jaconfetti i 2008. Samme år var hun stand-in for storesøster Sharin i The Raveonettes. Om kort tid flytter Louise til New York for at spille musik og påbegynde en kandidat-uddannelse i kunst og teknologi.

 

Anne Kirstine Winkler (trommer, sang, bas, guitar, sampling, klaver)
”Jeg begyndte at spille trommer og at synge med lige så stor naturlighed, selvfølgelighed og lethed, som da jeg opgav at spille violin”, starter Anne Kirstine Winkler sin præsentation af sig selv. Anne Kirstine Winkler er uddannet – som den første kvinde med trommer som hovedfag – på Det Jyske Musikkonservatorium. Hun har turneret både herhjemme og i udlandet, og måske har du set hende med navne som Tina Dickow, Helgi Jonsson, Peter Belli, Johnny Deluxe og mange andre: ”Trommerne er, sammen med sang, min ultimativt indbydende og inkluderende form for udøvende og skabende virksomhed. Urkraften i beatet er min drivkraft og et stærkt virkemiddel, som jeg altid lader mig begejstre af, og efter 17 år som professionel musiker har jeg det stadigvæk sådan!”, siger hun og finder inspiration hos stærke musikpersonligheder, der husker hende på, ”at alt er muligt”. ”Mit samarbejde med andre musikere har lært mig mine vigtigste færdigheder, og mine dygtige lærere inspireret mig til at være en engageret underviser og producer”.