_uploads_content_images_5_5516_full

Popkomm presset ind i travl international turnéplan

Popkomm presset ind i travl international turnéplan
Tekst og foto: Henrik Friis, ROSA

”Popkomm er ikke så vigtig for os. Vi gør det først og fremmest, fordi vores tyske pladeselskab Gomma, prioriterer jobbet”, fortalte WhoMadeWho kort inden onsdagens koncert i forbindelse med Popkomm. Ikke for at lyde krukkede. Fakta er bare, at gruppen allerede har rigtigt travlt på de europæiske scener. En travlhed, der ser ud til at fortsætte langt ind i 2006. Alligevel endte det med at blive en aften, de tre københavnere var glade for. Og publikum….

– – –
England, Italien, Frankrig, Spanien, Tyskland, Benelux-landene m.m er allerede blevet besøgt. De fleste endda flere gange. Så WhoMadeWho har virkelig fået slået hul på den europæiske byld med over 60 koncerter inden for det sidste halvandet års tid, og travlheden kommer til at stramme til i den resterende del af 2005 med yderligere 40 udenlandske jobs – alt sammen i forbindelse med at gruppens debut-cd netop er sendt på gaden.

Derfor stod onsdagens Popkomm-job – modsat koncerten sidste år – ikke så højt på københavnernes ønskeseddel, da de landede i Berlin i går eftermiddag. En landing der i øvrigt straks blev efterfulgt af et par interviews – bl.a. med Radio Eins Live (tysk P3) – og nogle magasiner.

Jeppe Kjellberg – brugte mange 60er-syrede
forløb i sit spil.

– Vi ér ved at være godt et navn på klubscenen, fortalte bassisten Tomas Høffding, hvorefter han, guitaristen Jeppe Kjellberg og trommeslageren Tomas Barfod kunne berette om 10 jobs lang turné i Tyskland som del af ”Monster og Spechs”, 10 oktober-jobs i England med Mylo og Soulwax, gentagne jobs i Lissabon m.m.

– Gomma er et lille pladeselskab fra München – nærmest den elektroniske musiks Crunchy Frog i Tyskland – som sammen med Koda Agency i England har været virkelig gode til at lave gode ”underspillede” jobs til os. Jobs som har været med til at skabe den hype, vi oplever nu. Så selvfølgelig siger vi også ja, når de mener vi skal være med hér. Men ellers er Popkomm for stor, og passer ikke rigtigt til vores miljø, mente de tre før koncerten, inden flere interviews ventede. Oven i de historier det allerede er blevet til på de seneste i det tyske med magasinerne The Spechs, Groove, Intro, Elle-Girl m.fl.

Fra 40 til 200…….
Ude på klubben Maria så det da heller ikke ud til, at mange flere skulle ”opdage” WhoMadeWho. 15 minutter før koncert-start var max 40 tilskuere dukket op i den ”rustikke” en-etagesbygningen ned til floden Spree, som tilbage i 1930’erne skulle have været en otte-etagers bygning – inden der blev behov for betonen andetsteds på grund af krigen. Hvorefter bygningen i stedet endte som mindre maskin-fabrik til skibsindustrien. Og efter murens fald musikklub.

Tomas Höffding – pumpende
groove-puls.

Men da gruppen lidt forsinket gik på scenen var over 200 dukket op, og lokalet var proppet, da koncerten nærmede sig afslutningen. Med et publikum, der ikke bare klappede høfligt, men som hujede og råbte med til trioens specielle blanding af musik, hvor tåget Donna Summer-vokal blendes med syre-rock og feedback, funk, elektronisk blip, samplings, tunge housebeats osv. – både pokkers kompetent og stramt. Men også maaajet jammet og flippet løst. Og alt sammen serveret med en humoristisk mimik og gang-i-den-attituder, som fik publikum til at eksplodere ude på gulvet. De tre kendte helt klart deres virkemidler oppe på scenen – og de fungerede…

Vellykkede jam’s
– Nogen gange går det galt for os, men i dag synes jeg virkelig vores jams virkede oppe på scenen. F.eks. de sidste tre minutter (under ”Satisfaction”/”The Loop” som publikum virkelig tog til sig, red.) kom bare ud af det blå, sagde Tomas Barfod bagefter i beton-kælderen fra 30’erne.

Godt med scene-røg og lyseffekter.

– Og publikum var også med, så, jo det var et godt job, sagde Barfod inden han skulle videre ud på DJ Job på berlinske Kenzo-bar – og tilbage til Danmark torsdag morgen inden weekenden byder på WhoMadeWho i London og Leeds!

Ud over et meget tilfredst publikum, nyttede jobbet så på andre fronter? Tjaaa. Intro – det store 100.000 eksemplarer store tyske musik-magasin som havde arrangeret både denne aften og koncerten på Postbahnhof med Figurines (se andetsteds) – kunne i hvert fald berette at flere tv-stationer og især mange festival-arrangører (Haldern, Taubertaz, Liebensberg m.fl.) stod blandt de i alt 500 branche-folk på aftenens gæste-liste. Så mon ikke travlheden for de tre kommer til at række et godst stykke ind i 2006….?

WhoMadeWho, Popkomm, Maria, onsdag kl. 22.00