_uploads_gallery_9_953_full

Ørenlyd på skotsk

Ørenlyd på skotsk
Henrik Friis

Tina Dickow og Marcus Winther-John brød gennem lydmuren ved Glasgow-showcase under Music Works-eventen

– – –

80 tilhørere på en lille dunkel klub – de fleste af dem højrøstet snakkende skotter og tydeligvis mere interesseret i hinandens sociale selskab og fyraftens-pint’en end egentlig nysgerrige over for musikken.

Det var dybest set de forhold Tina Dickow, Marcus Winther-John samt to skotske navne blev budt i den fælles dansk-skotske showcase, der torsdag i sidste uge blev afviklet på Glasgow-spillestededet Universal i forbindelse med Music Works-eventet.

Men det er også den slags – relativt – hårde odds, der skal kunne knækkes, når danske musikere skal gøre sig internationalt og skabe små fodfæster på nyt og fremmed territorium. Og for nu at gå direkte til den overordnede konklusion, så lykkedes det også for danskerne at trænge gennem – med hver deres midler:

Marcus Winther-John – trak på erfaringen
fra mange tidligere bar-jobs. T.v. Troels
Skærbæk – t.h. Søren Hansen med lånt guitar
af Tina Dickow – hans egen var blevet
smadret under transporten til Glasgow.

Marcus Winther-John var første dansker på scenen og benyttede sig ikke kun af sin egen britiske baggrund til at bane sig vel til opmærksomheden:

– Men kunne jo hurtigt se, at det ikke var et messepublikum i jakkesæt, så jeg prøvede at gå til det lidt fra deres vinkel og at gå i en uhøjtidelig dialog med dem – jeg mener: hvordan reagerer man selv, når der dukker et fremmed musiknavn på ens bar?

– Det var jo en hyggelig bar, stemningen var egentlig ikke anspændt, og efterhånden lykkedes det da også at trænge igennem – bl.a. takket være alle de gamle bar-jobs og de kneb man har lært. Så folk begyndte at vende sig i stedet for konstant at se ned i pint’et, smiler Marcus Winther-John, som havde taget bassisten Troels Skærbæk med sig fra det gamle Inside The Whale samt guitaristen Søren Hansen fra Kick The Kangaroo (som også er del af det live-hold Winther-John i denne tid har med sig på landevejen).

Knappenåls-stille
Havde ”High On You” og Winther-Johns øvrige iørefaldende materiale sin virkning på tilskuernes koncentration blev ”dansker-effekten” ikke mindre tydelig, da Tina Dickow steg på.

Kun bevæbnet med sin guitar skar hun sig flot vej gennem barstemningen med de nøgne, enkle sange fra hendes seneste udspil ”Notes” – og de, der stadig ikke havde dæmpet social-snakken efter de første 20 minutters Dickow-sang forstummede virkelig da Tina Dickow kundgjorde over for spillestedets ejer, at den musik, der var tilbage nu, var endnu mere afdæmpet – så det ville hun hellere gemme til en anden gang. Ikke sagt i krukkeri – men fordi det ville være nyttesløst, at forsøge at lade de spinkle, sårbare stemninger overdøve snakkeriet.

Så blev der ellers knappenåls-falden-til-jorden-stille på Glasgow-baren, mens Tina Dickow sang ”Backbury Stardust” fra sin debut-cd, og fik voldsom applaus bagefter med masser af efterfølgende roser:

– Stemningen var jo lidt ”tilrøget”, så det var i forvejen en kæmpe udfordring. Men det viste sig også at være et rigtigt sats omkring ”Backbury Stardust” – det var en hel vild fornemmelse at mærke ændringen hos publikum, og bagefter føltes det som en kæmpe-sejr, sagde Tina Dickow.

Efter koncerten oplevede Dickow bl.a. at en lærer fra Royal Academy of Music & Drama – utroligt rørt over Tina Dickows koncert – kontaktede hende og luftede planer for at lade Dickow skrive musik, som i samarbejde med hans elever kunne udmønte sig i dokumentarfilm (netop sammenkædningen af musik og film/tv/reklamefilm er Music Works-eventets særkende).

Men skulle det ende som en realitet, bliver det ikke lige med det samme: Frem til jul får Tina Dickow travlt med at lave en miniudgave af ”Notes” med henblik på det internationale marked – især USA. Alt sammen som en dokumentation af Dickows egen formåen inden hun til foråret let kan ramme de internationale musik-overskrifterne sammen med den engelske gruppe Zero 7, som hun dels skal på verdensturné med fra marts, men som hun allerede fra januar får travlt med at arbejde for – bl.a. via video-produktion af den single hun selv har skrevet til gruppen.

Væsentlig event
Jacob Eriksen fra DPA – Danske Populær Autorer (der økonomisk støttede de danske artisters deltagelse på Music Works og i øvrigt samarbejdede omkring showcasen med ROSA), mener absolut at Glasgow-eventet har format og er interessant set med danske øjne:

Ikke alene synes Eriksen at den danske showcase undgik druknedøden i eventets store program – han er sikker på, at musikken gjorde indtryk, og specielt Dickows præstation blæste efter Eriksens opfattelse briterne blandt publikum væk. Bl.a produceren Marc Freegaard, som f.eks. har Del Amitri og Manic Street Preachers på samvittigheden.

– Og så var selve Glasgow-eventets foredrags-program af en kaliber for sig, fordi den ikke var rendyrket musik-orienteret, men virkelig en crossover-begivenhed, hvor det handler om alt fra ringetoner og reklamemusik til de rene scene-vare, mente Eriksen:

– De indlæg og diskussioner jeg hørte, var alle væsentlige, men det var også topfolk som Andrew Yates fra BPI (det britiske IFPI, red.), Wayne Russo fra Optisoft og Alan Morris fra Kazaa-ejerne Sharman Networks m.m. der var med. Dem der er med helt fremme, når vi taler udvikling og fremtidsperspektiver.

Også ROSAs leder Gunnar Madsen var tilfreds med den første danske deltagelse på den skotske event:

– Det var en overskuelig og veltilrettelagt festival, og så var den relevant med sit crossover-fokus – for netop det er noget vi vil komme til at se meget mere af i fremtiden. Og også her har danske musikere noget at byde på. Ikke mindst derfor er det er vigtigt sted at udvide vores networking-arbejde.