_uploads_gallery_4_469_full

Sange og talenter undervejs

Sange og talenter undervejs
Henrik Friis

Fra alsang med Kurt Ravn på P4 – og ambition om over ¾ mio medsyngende lyttere til bl.a. ”Mariehønen Evigglad” – over koncerter i kirker, på skoler, i Rundetårn til kulturcentre og med amatører såvel som professionelle. Alt dette var del af 729 arrangementer, der foregik 31. oktober i alle kroge og afkroge af Danmark i anledning af den anden ”Spil Dansk Dag”. Det 730. og sidste fandt sted hos ROSA – Dansk Rock Samråd i Saltholmsgade i Århus.

Her havde ROSA – i samarbejde med Kristian Svenningsen fra Writers Club – udpeget og inviteret 10 lokale sangere/sangskrivere til at præsentere ”Sange Undervejs” i et program, hvis røde tråd var, at enten melodierne eller deres komponister var helt friske fra fad.

Stinne Birk – m. guitaristen Jonas Munk
Hansen.

Det var det indhold et indbudt publikum bestående af elever fra Århus Daghøjskole samt forskellige branche-folk fra bl.a. spillesteder, pladeselskaber og presse fik at høre i et fire timer langt program, hvor hvert af de ti indslag fik fire numre til at vise formåen og de musikalske kvaliteter, der måske kommer til at præge morgendagens musikscene.

Selv om det var et arrangement, der favoriserede singersonwriter-genren, sørgede de ti indslags forskellige musikalske tilgang alligevel for en fin mangfoldighed – fra enkle viser til komplicerede kompositioner. Fra støvet ørkenstemning over Carole King-inspiration til Elvis Costello-agression og Tori Amos-inderlighed. Fra dansksproget til engelsk – og tilbage. Fra nervespændt seriøsitet og alvor til befriende gak og grin. Det hele var der. Under kyndig ledelse og præsentation af P3s Carsten Holm, og med stor tilfredshed fra både tilhøre og udøvende:

Rolf Heitmann

Gitte Nielsen, kunstneriks leder, Musikcafeen i Århus: – Denne slags arrangementer er en god mulighed for hurtigt at opdatere sig på musikken, og det der er på vej – i koncentreret form. En hel dag med musik i singersongwriter-stilen kunne være ensformig, men jeg synes allerede, der har været et par spændende bud, sagde Musikcafeen booker halvvejs i arrangementet. Generelt kunne hun dog godt ønske sig, at flere ville træde ud over og udfordre den amerikanske singersongwriter-model i både instrumentering og tilgang til musikken: – Det mest interessante for mig, og som jeg kan bruge på Musikcafeen, er, når der kommer nye udtryk til syne. Og her kniber det måske mere.Men generelt er det fint med en dag, der fokuserer på den danske sang og de danske sangskrivere.

Carsten Holm fra DR P3 var præsentator.

Mikael Stegger, sanger, guitarist, sangskriver: – Det har været en meget fin form for mig at præsentere smagsprøver på, sagde guitaristen fra garagerockerne Defectors som ved denne lejlighed havde fundet en helt anden og mere følsom/intens side af musikken frem: – Egentlig havde jeg ikke de store forventninger på forhånd, men jeg oplevede, at tilskuerne sad og var intenst lyttende. Jeg håber virkelig, at de har fået smag for mere. Det man normalt ser på tv eller til koncert, er nemlig kun toppen af isbjerget – eller rettere: det er kun snefnug af isbjerget på en musikscene, hvor der er masser, der aldrig får en chance, og hvor det er virkelig vanskeligt at komme til orde. Jeg har været på Writers Club på Fatter Eskil (århusiansk spillested, red.) et par gange, men ellers er der meget ringe muligheder for nye musikere her i byen, siger Mikael Stegger, der gerne vil dele sin musik-tilværelse mellem de to ”kærester”, nemlig Defectors og så den mere kompositorisk afdæmpede boldgade han præsenterede publikum for i ”Sange Undervejs”.

Rune Christensen (t.v.)

Rune Christensen, sanger, guitarist, sangskriver: – Jeg syntes, det var totalt hyggeligt, og at det var en god balance-gang mellem tyst og larm, for hvis der er så stille, at man kan høre en knappenål falde til gulvet, så bliver jeg lidt bange deroppe på scenen, sagde sangeren fra Århus-gruppen Robert Green, som her præsenterede ”skravlede sange, der ikke overlevede øvelokalet”. – Ideen med at fokusere på dansk musik er god. Det skulle bare gøres 365 dage om året – som i f.eks. Holland og Sverige, hvor man har en helt anden stolthed omkring den lokale musik. Og vel at mærke original-musik. Herhjemme behandler tv ikke det område ret meget, radioen spiller mest udenlandsk musik, og der er al for meget kopimusik på spillestederne. Se på Sverige: der er kopi-musik f.eks. forbudt på universitets-scenerne. V9i skal dyrke original-musikken noget mere…

Mikael Stegger (t.v.) – med Søren Lykkegaard.

Anders Fromberg, A&R, Hothouse Records: – Jeg fandt i hvert fald to indslag hernede, som jeg synes er meget interessante. Og opbygningen med fire numre med hvert enkelt navn, var nok til at give et indtryk, som man så selv kan arbejde videre med. For modsat andre festivaler, som man tager til med venner og bekendte, inviterer et arrangement som dette til koncentreret lytning. Det har været en slags live-demo, der har præsenteret og sat fokus på sangeren og sangene, i modsætning til de mange, mange demobånd vi får, som viser at folk er blevet sindssygt gode til at bruge pro-tools, sagde A&R-medarbejderen fra Hothouse, der en en sublabel til pladeselskabet RecArt: – I det hele taget burde der være flere muligheder for præsentation af nye navne – som ved dette arrangement. F.eks. torsdag-fredag ude på alle fakulteterne.

FOTOS: Henrik Friis og Michael Callesen.

Jan Svarer

Funky Nashville

Frederik Langkjær

Lise Blaase – m. pianisten Katrine Hald,

Thomas Fleron