STRØMS Strømske strømninger

Onsdag startede dettes års STRØM festival og ROSA var med til åbningsdagen for at få et indblik i en elektronisk verden fuld af lyd og talent. I workshops, til koncerter, til rulledisko m.v.


Tekst og foto: Lise Bjerg

Strøm festivalen har udgangspunkt i organisationen STRØM, som gennem de seneste 10 har lavet denne specielle festival bestående af workshops, netværksmøder, koncerter og meget, meget mere.

“Brug selve rummet”
Årets festival åbnedes onsdag middag med workshops og artist talks for både aspirerende og mere nørdede DJs og VJs. Her var der mulighed for at dykke ned, i hvordan man sætter sin DJ-pult op, så publikum får den bedste oplevelse af musikken med udgangspunkt i det enkelte venues muligheder – og eventuelle begrænsninger. Et aspekt STRØM arbejder videre med under de næste festivaldage, hvor der også laves events i samarbejde med arkitekter og DJs.

Mads Bjerregaard, som er kommunikationschef hos STRØM, fortalte om festivalens arbejde med at få den elektroniske scene til at blive mere dynamisk og gøre sig uafhængig af den stereotype koncertoplevelse. En af metoderne er at give selve scenen en ny form og delagtiggøre sig med rummet. Elektronisk musik er på den måde en meget taknemmelig genre, da hård rock eksempelvis ikke ville kunne fungere i en kirke, hvor akustikken vil ødelægge den musikalske oplevelse.

”Det er i virkeligheden meget STRØM’sk” siger Mads Bjerregaard, når han fortæller om at arbejde på den måde, og at tænke byrummet ind i produktionen og opsætningen. ”Vi tror ikke på at sætte folk op på en scene” og det er også lige netop det, der gør STRØM så interessant, fordi den konventionelle tilgang får sig en grundig rystetur.

Det handler om at finde det rigtige miljø og at skabe stimulans, når man laver et elektronisk musikevent.

Alt dette er præcis hvad åbningen af dette års festival handlede om, hvor der blev indbudt til workshops, talks, kirkekoncerter – og rulle-disko midt i Kødbyen.

”Workshop med opsætning af DJ-pult, Frederik Birket-Smith
Råhuset, Onkel Dannys Plads 7

Frederik Birket-Smith, STRØMS direktør, havde inviteret på en workshop i Råhuset (i samarbejde med Lydbutikken på Frederiksberg) omhandlende hvordan man laver et DJ set-up, som fungerer.

Indslaget var del af Strøm Knowledge-programmet, og Birket-Smith tog udgangspunkt i sit eget grej, som han også arbejder med professionelt som pladevenderen 2000F, når han gæster byens klubber (og også Orange Scene på Roskilde Festival). Hans karriere strækker sig langt og bredt, og det havde i den grad også genklang i hans workshop, hvor alle dele i den gamle 1210-pladeafspiller fra slut-´70’erne bliver delt til atomer for at forklare hvordan en sådan maskine ”spiller max”.

For en mand som Frederik Birket-Smith er det ikke helt ligegyldigt hvilken sammensætning af udstyr, der bruges. Der bliver forklaret ivrigt om alt fra produktionen af pick-ups i Nakskov på Lolland, hvor ”konerne sidder og spiser Skipperlapskovs og sorterer de fineste små diamanter” og helt hen til det dyreste vaterpas, som lige netop kan finjustere det sidste ved lyden.

Billige fliser og rørepinde
Den erfarne DJ starter sin workshop med at fortælle om selve opsætningen af DJ-pulten, og det vil nok komme som en overraskelse for de fleste, at han faktisk bruger de helt billige fliser og rørepinde til maling fra byggemarkedet: Det handler om at stabilisere og få en masse vægt med, når man skal bryde med nogle af de regler, der er for lydbølger og vibrationer. Desuden skal selve pladeafspilleren have afdæmpning, og der kan man optimere sin gamle maskine med fødder lavet af den sorbot-hane gummi, som bruges til ballistiske tests, og skudsikret glas, og som Frederik Birket-Smith siger: ”Fliser og fede fødder gør bare musikoplevelsen meget bedre”.

Når man så er gået i gang med at stabilisere og anti-vibrere med al sit udstyr, skal der som en selvfølge også nogle gode skiver til at lægge under lp’en, så der kan scratches og spinnes. Til det har Birket-Smith også et arsenal af udstyr, som bliver vist frem og afprøvet på en plade, han købte i Dansk Vestindien denne sommer, hvor det eneste angivne på coveret var ’Pleasure Dub’ skrevet med spritpen. Birket-Smith viste skiver frem af både kork- og filtmåtter, men også af aluminium med et madpapirslignende lag, og den klassiske gummimåtte, som alt sammen fuldender DJ’ens arbejdsplads på en klub.

Artist Talk med Laid Back – og Katrine Ring.

”Artist Talk med Laid Back”
Råhuset, Onkel Dannys Plads 7

En stor del af STRØMs arrangementer baserer sig på mødet med kunstnere, og onsdag bød på blandt andet en mulighed for en artist talk med Laid Back. Det blev modereret af musikanmelderen og dj’en Katrine Ring.

Her fik publikum en helt ekstraordinær og unik mulighed for at høre de danske legender fortælle om deres snart 40 år lange karriere som musikere, med mulighed for selv at byde ind med spørgsmål om alt hvad nysgerrigheden begærer.

De to, John Guldberg og Tim Stahl, sad i hver sin sækkestol og smilte ud til publikum i den lille foyer i Råhuset. Stemningen var intim og venlig, som var man på besøg hos mændene selv.

Laid Back har været i spotlamperne nu i næsten 40 år, og de deler gerne ud af deres mange erfaringer. De fortalte om både management og deres mange ture i udlandet. Om udlandskontrakter, der kan være en hæmsko for rettigheder. Og om deres økonomi fra før de havde råd til instrumenter og til hvordan det har lykkedes dem, at holde hovedet oven vande, når SKAT indkræver sin del….

John Guldberg fortælte indledningsvist, at de ”er bandet, der skynder sig langsomt”, og derfra startede gennemgangen af deres karriere.

Starten gik med deres mega-hits ”Sunshine Reggae” og ”White Horse”, og hele vejen igennem løb der en rød tråd med sidstnævnte singles vej igennem flere årtier. Katrine Ring spillede fem numre, hvor ”White Horse” var samplet ind i beatet eller på anden måde blevet brugt i melodierne, hvilket nok var meget forbløffende for den udenforstående tilskuer, som blot har lyttet til radiohitsene med Snoop Dogg, Justin Timberlake og Den Gale Pose – uden at høre de fælles toner.

”White Horse” nåede op på en 26. plads på Black Dance Chart i USA og på Top 40 listen på Billboard Chart, men det virkede ikke som om, at de to mænd, der sidder med hver deres mikrofon i hånden er synderligt imponerede over egen succes. De sad tværtimod med deres laid back-attitude og grinede lidt over alle deres besynderlige oplevelser i tiden som professionelle musikere. Eksempelvis blev der både grinet og studset en hel del, da snakken faldt på tilblivelsen af videoen til ”Bakerman”, som blev instrueret af Lars Von Trier. I telefonen sagde den dengang aspirerende instruktør, at han ville have dem til at hoppe ud af en flyvemaskine. Dette tog de naturligvis som en kraftig afvisning, men det viste sig, at være en mistolkning, og videoen blev instrueret med de to musikere – og nogle dygtige og vellignende stuntmænd, som hoppede spillende ud af en flyver.

Deres karriere har altid været fyldt med naturlighed og bygget på det gode, solide netværk, hvor mulighederne ligger åbne og hvor der er plads til masser af leg. På den måde passede de virkelig godt ind i de STRØM’ske strømninger, hvor musikkens kontekst kan få lov til at få et lille puf i den ene eller anden retning.

Workshop om VJ’s og visuals.

”Strøm 2017 VJ Workshop”
Halmtorvet 15
Koncerter og natron der bobler
Det er ikke kun det gode set-up af DJ-pulten og den fangende energi fra bandet på scenen, der er med til at forme en koncertoplevelse. På STRØM Lab leger man med VJ’s, og der er workshops alle eftermiddagene under festivalen, hvor tilmeldte kan lære at lave visual arts til brug på en scene. VJs har været brugt i mange år, men har dog stadig kun en meget lille plads hos publikum, og derfor vil STRØM gerne være med til at præge branchen med mere kendskab blandt publikum til denne vinkel af livemusikken.

Sofus Walbom Kring, som arbejder med design og skulpturer, var onsdag med til at lave en workshop om VJ’ing, og her kunne man opleve tilblivelsen af det digitale produkt helt fra start, hvor der blot leges med frugtfarve og natron mellem tynde plasticark på en diasprojektor. Desuden arbejdedes der med MIDI-mapping, som er en kunstform, hvor der tages udgangspunkt i allerede 3-dimensionerede figurer oplyst af projektorer med varierende lysbilleder. Dette digitaliseres og bruges derefter til VJs fortrinsvist til elektroniske koncerter.

Kæmpe disco-kugle til rulle-disko…

”Strøm 2017 Rulledisko”
Flæsketorvet, Kødbyen

Derefter kunne man i Kødbyens pulserende og rå miljø gå efter lyden af disko og sus fra rulleskøjter – og pludseligt finde sig selv midt i en rulleskøjtebane, som omkransede en DJ-pult med en af verdens største pladesamler:. Ge-ology fra New York gæstede STRØM, og satte med sin distinkte lyd stemningen med elektrisk 80’er disko og topmoderne ambient-lyd. Dette arrangement var nok det, der var mest mainstream ved onsdagens STRØM-program, da det var her familierne også dukkede op. Folk samledes for at nyde solen og den dygtige DJ. Nogle havde deres børn med på rulleskøjterne og andre disko-dansede sig rundt omkring en gigantisk diskokugle, som er sat op i centrum af banen, hvilket dannede de perfekte rammer for at få alle inviteret med i en elektronisk verden, som for mange stadig er ukendt.

”Gigi Masin og Wilson Tanner, Vor Frelsers Kirke”
Sankt Annæ Gade

Imens rulleskøjterne drønede rundt i samme tempo som Ge-ologys 1210’er pladespiller, blev der budt indenfor i et helt uventet rum med højt til loftet og rumklang ud over det sædvanlige: Vor Frelsers Kirke åbnede dørene op for en utraditionel både koncert- og kirkeoplevelse med kunstnerne Gigi Masin og Wilson Tanner.

Den konstellation er i særdeleshed en STRØMsk måde at gøre tingene på, da selve kirkerummet fik en massiv indflydelse på musikoplevelsen. Musik behøver ikke nødvendigvis en fast scene: det er kunst, og det skal opleves i sit rette element.

Nogle gange må man lade kreativiteten flyde lidt mere, for at opnå dét ekstra. Og så kan det godt være, at man kommer til at indspille noget værre rod på sit 8-spors bånd, som ender med et mega-hit i USA. Eller at der kommer en helt uforudset lyd ud af pickuppen, når man får sat den sammen med noget nyt grej. Eller at man får fat i et venue, som stiller helt andre krav, end man først havde regnet med…
– – –
Foto øverst: Frederik Birket-Smith, Strøms direktør, fortæller om pladespillere, pick-ups m.v.