Jusius (t.v.) og Villads (i midten) lytter til Niels' musikalske indslag via laptoppen og iPad'en.

Tænk på den musikalske historie – i stedet for den næste effekt

Strøm-skolen Homework – morgendagens elektroniske navne Villads og Niels i nærstudier hos Julius Sylvest

I en kælder …. ikke sort som kul, men hyggelig trods overbebyrdet affugter, masser af opstablet grej og en ormegård af kabler og ledninger ….var der onsdag Strøm-skole for de få i det studie, der bl.a. huser produceren og dj’en Julius Sylvest.

Hernede i Nørrebro-kælderen, hvor Julius f.eks. har arbejdet med sin internationale ”¡Caramba!”-ep (udsendt af new york’erselskabet Palms Out Sounds), har samarbejdet med Klumben og har lagt meget af grunden til det debut-album, som gerne skulle ramme gaden senere på året, var Niels fra Holte og Villads fra Frederiksberg de udvalgte gæster:

De to var udplukket af Strøm Festivalen – efter forudgående ansøgning – så de to kunne komme i helt tæt kontakt med en erfaren dj/producer for at få tips og tricks til at komme videre med de spirende elektroniske karrierer.  For netop det er formålet med til Strøm-skolens Homework-program

Julius fik hurtigt skrællet den generte stemning af med fortællingen om at hans egen musikkarriere startede med rollen som march-trommeslager i Tivoli Garden (og de hylegrinende forlystelsesture gratisbåndet gav) – og at det bl.a. havde givet ham inspiration til at arbejde videre med rytmer:

– Man kan øve sig alle steder, bare en halv time om dagen. Når man børster tænder, rører rundt i gryden med venstre hånd osv, gav Julius som eksempler: – Det ender med at gøre en stærk rytmisk, og er bare endnu en måde at arbejde med musikken på.

“Den fede vilde følelse”
– Og så tror jeg, at man kan gå alt for meget op i små ting, når man laver musik, sagde han. –  Jeg talte med Young Guru, Jay Z’s producer om det (under 2011’s Red Bull Music Academy, red.), og vi talte om at det var mere vigtigt at gå op i viben – den fede vilde følelse. Prøv så hurtigt som muligt at få det fede kørt ind på computeren – så kan man altid senere farve det med mere bas, mere knas eller hvad det nu skal være, lød rådet.

– Jeg er nok stadig i en periode, hvor jeg eksperimenterer rundt med det hele, i indrømmede Julius’ over for de to. – Og jeg stoler på den stemning, jeg er i lige nu, og får det ind på computeren. Også selv om jeg måske er til noget helt andet i morgen – eller om et lille stykke tid.

Og så gik de tre ellers i gang. Først spillede Niels noget af sin musik via laptoppen, men også med live-farvning af musikken fra iPad’en. ”Wau – rigtig cool” lød Julius’ umiddelbare kommentar, inden det var Villads’ tur med en musik, der var knap så live- midi-orienteret og mere baseret på samples. Men som også fik roser med på vejen for allerede at have fundet hver sin egen stil, samtidig med at være åbne.

Altså er Villads og Niels allerede godt i gang med musikken, og Julius’ bad dem om selv at fortælle hvad de gerne ville forbedre/ændre ved deres musik – og fik hurtig opbakning til selv at vise, hvordan man arbejder vokal-plugins og producerer vokal: Hvordan man skærer resonansen væk, lægger til. Gør stemmen bar. Eller fyldig. Osv. Osv, mens de tre diskuterede musik, arbejdsmetoder, indgangsvinkler m.v. gennem de næste par timer hvor ord og begreber som space, attack, distortion, precense, sub-bass, equalizer, Appleton og meget mere føg gennem ludten.

En personlig tilgang
– Julius var meget alsidig, siger Niels om seancen. – Hans tilgang til musik og til kreativitet gør, at det hele bliver meget personligt.

– Og så kunne jeg godt lide hans råd til metode, hvor man skal tænke den musikalske historie, man vil fortælle, når man spiller – i stedet for hele tiden at tænke på om man skal bruge den ene eller den anden effekt. Dét gav mig en god idé til, hvordan jeg selv skal arbejde videre med min egen musik, sagde Niels, der i flere år havde interesseret sig for elektronisk musik inden han for alvor fik åbent øjnene for mulighederne under et højskoleophold på Engesholm.

Nu skal den interesse videreudvikles – og det var denne intense Homework-lektion en god lejlighed til. Meget mere brugbart på grund af den nære kontakt med musikeren, end de fordrag/sessions med musikere, hvor en hel flok spørger ind til arbejdsmetoderne, mente Niels.

Samme personlige oplevelse havde Villads: – Det var vildt fedt – og en god idé for en som mig, der ikke har lavet elektronisk musik så længe (1 ½ år – og med i dj-kollektiv, red.). Både snakken om at at lave musik med følelse og hvordan man gør den personlig – og så det mere tekniske – hvordan man f.eks. arbejder med vokaler. Jeg vil helt klart gerne være med til næste år, hvis der bliver mulighed for det.