vandpyt

Tirsdag på Strøm School: Kælen for nysgerrigheden og legegénet hos både børn og voksne

Plasken i vandpyt. Tramp på larmende metal-gangbro. Raslen med jernkæde. Slag på jernrør .… Jo, Strøm festivalen er i gang – og dermed også Strøm School for både børn og voksne.

Lyder ovenstående eksempler som taget fra programmet rettet mod børnene, ja så var det faktisk en stor flok voksne, der udførte det tirsdag eftermiddag. Her var 36 kandidat-studerende fra noget nær alle verdensdele samlet på den tidligere hollandske mudderpram, Illutron, som ligger på Refshaleøen i København og i dag bruges som eksperimentarium, arts studio, til events m.v.

DSC07499-1024x576

36 studerende er blevet valgt til Københavns Universitets, Strøms og PB43’s sommerkursus. Her om bord på Illutron.

Det skete som del af Københavns Universitets to ugers sommerkursus ”Urban Culture in Theory and Action”, hvor de studerende ikke bare går til forelæsninger om kunst og kultur i byrummet, men også deltager fieldtrips og workshops, med Strøm festivalen og arbejdsfællesskabet inden for kulturproduktion, produktdesign m.v. PB 43 som samarbejdspartnere.

Robin The Fog introducerede lydeksempler inden de studerende blev sluppet løs med stereomikrofonerne.

Robin The Fog introducerede lydeksempler inden de studerende blev sluppet løs med stereomikrofonerne.

Tirsdag var det under punktet ”Listening to City Spaces”, som med BBC-lydproduceren Robin The Fog (billedet) som inspirator gav de studerende eksempler på Fogs egne eksperimenter med optagelser fra byens mange lyde – dels blev de selv sendt ud i hold med hver deres stereo-optager til at opdage dagligdagslyde på den gamle slambåd og i det omkringliggende havneomåde. Og det var altså her – i en tung luft af dieselolie og rust man næsten kunne smage – at man kunne opleve grupper af studerende, trampe på planker, optage luger blive lukket op og i med et swuuushh, hælde grovkornet mørtelpulver ud af sække osv. – for at optage lydene til efterfølgende bearbejdning med Robin The Fog.

Lyde man normalt ikke lægger mærke til, tager for givet – men som kan fylde hele elektroniske album-udgivelser i sig selv i efterbearbejdet form – som f.eks. Robin The Fog har gjort det.

Ida, Anne Loïc og Adele i gang med at optage lyden af grovkornet myggemateriale.

Ida, Anne Loïc og Adele i gang med at optage lyden af grovkornet myggemateriale.

Danske Ida og Anne fra Københavns Universitet, Loïc fra Geneve og nyuddannede Adele fra Oxford University udgjorde en af grupperne – det var dem med jernkæde-raslen, slag på jernrør m.v….

– Man bliver opmærksom på noget, der er omkring en – lyde som man ellers ikke tænker over, sagde engelske Adele undervejs. – Det gør en opmærksom på, at der utroligt mange muligheder, der bare venter på at blive benyttet og udforsket. Det mest specielle indtil nu? Det har været den fornemmelse, det gav at optage lydene fra skibslugen (på Illutron, red.) . Man kunne ikke bare høre hængslerne, men man kunne også høre selve suget….det kom helt klart frem i høretelefonerne, fortale hun mens de tre øvrige nikkede bekræftende med.

På den måde virkede program-punktet allerede efter hensigten: Nysgerrigheden for nye muligheder blev pirret. Meningen er, at deltagerne (måske kommende by-planlæggere eller lign.) skal inspireres til at nytænke mulighederne for samspillet mellem omgivelser og kunst i en urban kultur. Udformning, events, etc. etc. Hver enkelt har inden sommerskolens start bidraget med en idé til et projekt, som de i løbet af de to uger skal kvalificere frem til en afsluttende eksamen.

Kalle (t.v.) og Yahkemlek i gan med deres Theremin-præsentation. Dorit Chrysler lytter opmærksomt.

Kalle (t.v.) og Yahkemlek i gan med deres Theremin-præsentation. Dorit Chrysler lytter opmærksomt.

Theremin – det vanskelige instrument, man ikke skal røre ved
Ti minutter derfra – i Amager Børnekulturhus – var østrigske Dorit Chrysler samme eftermiddag i gang med et andet Strøm School-indslag: Workshop i det specielle instrument Theremin (eller rettere: Theremini – en lidt lettere spilbar version af instrumentet). Først for børn – og et par timer efter for voksne.

Theremin er et meget tidligt elektronisk musikinstrument (fra 1919), som man ikke spiller på ved fysisk berøring, men ved at bevæge hænderne – og krop – i forhold til instrumentets elektroder/antenner. Det ér brugt i både kompositionsmusikken og af rock- og elektroniske grupper i udlandet og herhjemme. Men kun sporadisk – bl.a. fordi det med Dorit Chryslers egne ord – er ”afsindigt let at få til at lyde grimt og faktisk ganske svært at spille, så det lyder godt og ikke kun fremstår som en effekt”. Alligevel underviser Chrysler nu i brugen af instrumentet for 2. år på Strøm.

– Det var især fedt at spille, fordi man ikke skulle røre ved det. Det var både Kalle (fra 3.a på Nørrebroparkens Skole) og Yahkemlek (4.v på Amagerfælled Skole) rørende enige om som det allersjoveste, da børne-worksshoppen var forbi. Kalle spillede som afslutning en sekvens præget af mørke lyde, mens Yahkemleks var mere lyse og diskante.

– Næh – det var ikke særligt svært, sagde Kalle efterfølgende, og lige som Yahlemlek kunne han godt have lyst til at prøve det igen – også selv om de ikke normalt spiller på noget instrument derhjemme.

Dorit Chrysler – en levende fortæller.

Dorit Chrysler – en levende fortæller.

Den indstilling kunne Dorit Chrysler sagtens forstå: – Børn og voksne har egentlig lige let/svært ved at spille på instrumentet – børn måske lettere, fordi de ikke har nogen barrierer. På mange måder kan man sige, at det er en cirkel, der er sluttet nu: Det nyeste elektroniske instrument er faktisk iPad’en – den er der mange børn som bruger som instrument til at lave musik på. De har ingen frygt for elektronik – derfor heller ikke for at prøve Theraminen, siger Dorit Chrysler, der i dag regnes som specialist på instrumentet (hun har bl.a. brugt det i samarbejde med Trentemøller) – men egentlig kun kom til at bruge det ved et tilfælde:

– Jeg havde et band i New York, hvor en i gruppen bruge Theramin. Den gang syntes jeg ikke det var noget specielt. Men da rocken gled i baggrunden, begyndte jeg selv at dykke ned i instrumentet (og dets dybt tumultariske historie som indeholder øst-vest-problematik, excentriske opfindere og videreførere – en fortælling Chrysler også er en levende budbringer af, red.).

…og så er voksen-undervisningen i gang.

…og så er voksen-undervisningen i gang.

– Og her er det så godt at Strøm er med til at styrke interessen for instrumentet, siger Chrysler, som spiller fredag som del af en improviseret koncert: – Strøm kan godt lide at kaste det os deltagere ud af vores ”comfort zone” og vanetænkning. Det er det gode ved dem. Sidste år satte de mig bare på i en improviseret koncert. Jeg hadede dem for det. Men det gik faktisk godt – så i år gør jeg det igen, fortalte Chrysler med et smil – inden hun startede voksenundervisningen – bl.a. med violinister, hammond-orgelspillere m.v. blandt de nysgerrige, der ville prøve kræfter med dette helt specielle elektroniske instrument.

Strøm School fortsætter under hele Strøm festivalen – bl.a. med stort arrangement lørdag i Enghaveparken. Læs mere her – og følg også Strøm Schools facebook-profil.

– –
Fotos: Henrik Friis og Heidi Nannberg.

– –
Strøm School modtager økonomisk støtte fra ROSA.