_uploads_gallery_3_3478_full

To danske komponister udfordrer efterskoleelever

I anledning af Spil Dansk dagen, torsdag 25. oktober, havde ROSA, i samarbejde med KODA, inviteret 150 efterskoleelever til en eftermiddag i selskab med Kim Munk (sangskriver og forsanger i The Broken Beats) og Henrik Munch (producer/lyddesigner og en tredjedel af Sorten Muld).
De to kunstnere havde sat hinanden og deres forskellige tilgang til musikken stævne til dagens arrangement. Et arrangement med fokus på selve processen fra første idé/tone til turnéarbejdets mange facetter. Eleverne var ikke sene til at tage imod udfordringerne, og den officielle velkomst blev derfor udskudt. Kim Munk fulgte den første udfordring op med flere sceneinvitationer til eleverne. Da scenen var fyldt op, fik eleverne en kort instruktion i

Publikum

Eleverne rocker med i bedste Queen stil.

brugen af de forskellige instrumenter og så stod der jam på programmet. Tonerne flød frit fra hjertet og der blev rocket med fra tilskuerne. Eleverne vidste endnu ikke, at Henrik Munch optog det hele og at det til sidst skulle blive til et helt nummer. Det blev modtaget med stor jubel af tilskuerne og med kommentaren: ”Ej det ville vi godt have vidst på forhånd” af eleverne på scenen, som dog havde store smil på læberne. Da det endelig blev tid til den officielle præsentation af de to musikere og komponister, åbnede disse med at stille eleverne et par interessante spørgsmål som ”Hvad er musik?”, ”Hvad er dansk musik?” og ”Skal musik nødvendigvis spilles på instrumenter?”

Munk & Munchs verden.

Henrik

Henrik Munch demonstrerer sin elektronik.

Herefter var det tid til at få et indblik i de to musikeres verden. Henrik Munch startede med at fortælle om sin tilgang til musikken, som er  teknisk og elektronisk. Han demonstrerede sine instrumenter, ved at starte med en enkelt konstant tone, for så at lave det til en rytme og til sidst et  beat, som modtog et stort bifald fra eleverne. Så blev det Kim Munks tur og her fik man et indblik i det som flere vil kalde den mere klassiske tilgang til musik og sangskrivning – En mand og hans guitar, i øvrigt meget godt illustreret af at Kim Munk, under dele af arrangementet havde sin guitar hængende på ryggen, hvilket blev kommenteret af Henrik, som mente, at der er den også, når Kim sover.
En sang bliver til.
Man skulle tro at en scene med plads til et helt band, kunne rumme disse to artister og deres udstyr.Men scenen i sig selv var en musisk oplevelse. Henriks teknik, instrumenter, computere  og meget mere og Kims instrumenter, som spændte lige fra trompet, tuba, vokal til en australsk didgeridoo. Som om dette

Kim

Kim Munk, selvfølgelig med sin guitar.

ikke var nok, skulle der også være plads til en projektor og et lærred, så  eleverne hele tiden kunne følge med i hvad Henrik lavede på computeren. Samtidig skulle der undervejs også elever på scenen når der skulle optages toner, lyde/ord, instrumenter osv.
Da de sidste optagelser var på plads, gik Henrik i gang med produktionen af nummeret og Kim tog over. Han fortalte om sine oplevelser som medlem af et nyt band på jagt efter succes, turnéarbejde som rummer både opture og usikkerhed, forventningspres, kontrakter og forpligtelser. Undervejs kunne man i baggrunden følge Henriks proces ved computeren med færdiggørelsen af nummeret. De to kunstnere takkede af med det færdige nummer, mens de supplere med deres respektive instrumenter. Inden arrangementet lukkede og slukkede, skulle flere elever have svar på de sidste spørgsmål, have et par autografer og en kort snak musiker til kommende musiker.