_uploads_gallery_9_979_full

Topbedømmelser af dansk musik oven på Eurosonic Festival

Topbedømmelser af dansk musik oven på Eurosonic Festival
Tekst: Henrik Friis. Foto: Nils Åkesson

Mens det ofte er på det mere langsigtede plan, man kan måle effekten af danske musikeksport-fremstød ved de store internationale events, har der virkelig været bid oven på sidste weekends Eurosonic Festival i hollandske Groningen.

Allerede under festivalen valgte den kræsne BBC-musikguru John Peel at sende direkte til sine Radio One-lyttere fra Under Byens optræden under den firedobbelte danske showcase på Muziekschool, og under samme showcase lod den legendariske musikredaktion ”Rockpalast”, fra den tyske station WDR, kameraerne snurre til både Under Byens og Baby Woodroses optrædener. Det resultat – tilsat interview-sekvenser – kan ses på WDR 29. februar, når ”Rockpalast” sender sin udsendelse fra Eurosonic Festivalen. Efter sigende med længerevarende indslag om begge nævnte orkestre, hvilket falder godt i tråd med Rockpalast-redaktør Peter Sommers ros til dansk – og skandinavisk – musik under selve festivalen.

I Belgien har rockredaktøren Dirk Steenhaut fra den største flamsk-talende avis DeMorgen kort og godt udnævnt Under Byen som festivalens bedste navn, og han inkluderede desuden Tim Christensen i sin Top 5.

Hollandske NRC Handelsblad – med topkarakter til
Under Byen.
Klik på illustration for at se hele artiklen.

På forsiden af DeMorgens kulturtillæg (se illustration øverst t.v.) og under overskriften ”Morgendagens fem rockguder” skrev Dirk Steenhaut bl.a. at ”Under Byen pakker sine sange ind i smukke og besværgende melodier, der kringler sig som røgskyer ud af en tætvoksende nåleskov”, og efter yderligere ros og interview med gruppen konkluderer han: ”..gruppens hemmelige våben er uden tvivl sangeren Henriette Sennenvaldt. Hendes stemme minder om Björk, men er varmere og mere sensuelt betonet uden skarpe kanter. På scenen viser hun en stor indlevelsesevne. Sangeren oplever musikken med hver en fiber i sin krop, undersøger de mørkeste hjørner af sin psyke og går så højt op i sangen at omverdenen forsvinder”.

Om Tim Christensen lyder roserne: ”Tim Christensen spiller melodisk psykedelisk powerpop fra 60’erne og 70’erne. Sangene er klassiske i sit snit – måske ikke så originale, men meget varme, ærlige og gennemfølte. Hans ydmyghed gør ham til en anti-stjerne, men han kan sit håndværk, som med høje og energiske ”Jump The Gun” og ”Get the Fuck Out Of My Mind”, mente rockredaktøren om Tim C.. Samtidig med sin Eurosonic-optræden trådte Tim Christensen ind på den nederlandske Top 100-liste, og han drog vel at mærke ikke til Holland efter pres fra danske EMI, men fordi den hollandske afdeling ser et stort potentiale i Tim Christensens musik og benyttede festivalen til bl.a. at få ham introduceret til et stort antal hollandske medier.

Den landsdækkende hollandske avis NRC Handelsblad gjorde også den århusianske gruppe til festivalen højdepunkt (se illustration nederst t.h.).

Men alle syv danske indslag blev udvist interesse, hvilket mængden af henvendelser til grupperne selv, deres pladeselskaber og managements understregede. Resultatet af det vil i den kommende tid kunne ses både i udenlandske musikmagasiner, på klubber samt festivaler – og ikke at forglemme i de udenlandske pladebutikker.

Danmarks Radios P 3 Live har indtil nu besluttet sig at sende følgende danske indslag fra Eurosonic Festivalen – alle på søndage mellem kl. 20.03 og 21.00:

8. februar: Under Byen, 15. februar: Kitty Wu, 22. februar: Baby Woodrose.

Tak til Det Danske Kulturinstitut i Bruxelles for oversættelse.

Læs mere om de danske gruppers Eurosonic-deltagelse og efterfølgende “resultater” i artiklen “Musikeksport når det er bedst – og med udbytte” – klik i margenen til højre.