TRAX Galla: Rock goes jazz – for en aften!

TRAX Galla: Rock goes jazz – for en aften!
Tekst: Lene Skipper og Hans Henrik Albek, Foto: Henrik Friis

Efter fire homecoming-koncerter i Viborg, Åbyhøj, Skanderborg og Espergærde sluttede årets TRAX-sæson med solisterne og DR Big Band sammen i en direkte P3-transmitteret gallakoncert lørdag aften på Værket i Randers.

– Wauv, lød det fra Tina Dickow, da hun som første solist havde oplevet bruset fra det 19 mand store DR Big Band, der akkompagnerede årets TRAX-solister og gæster i den afsluttende gallakoncert på Værket i Randers – den store finale i “TRAX – Coming Home”, hvor DR og ROSA i løbet af et par efterårsmåneder har sendt fire markante danske sangere og sangskrivere tilbage til hjemegnen for at give koncert. En koncertrække, som altså kulminerede lørdag aften med TRAX Galla.

Tina Dickow og Teitur i Beatles-duet.

Efter nogle indledende klappeinstruktioner fra konferencieren, DRs Carsten Holm, blev aftenens bonusband på Værket i Randers præsenteret: Den næsten lokale Marie Frank fra Løvskal ved Bjerringbro. Hun var på flere måder aftenens outsider: Dels var hun den eneste af aftenens optrædende, der ikke havde spillet TRAX – Coming Home-koncert, dels var hun den eneste der havde sit eget band med på scenen i den lille halve time, hun havde til rådighed: Tilskuerne fik seks numre, hvoraf fem var fra hendes nye album, ”Where The Wind Turns The Skin To Leather”, der udkom i sidste måned.

Publikum tog imod Marie Frank med stort bifald – og genkendelsens glæde – for selv om stilen er blevet langt mere americana-præget end tidligere, kunne de fleste genkende ”Whoops Wrong Daisy” og ”Under The Water”.

Dickow første solist – så Karen
Bagefter indtog DR Big Band med dirigenten Nikolaj Bentzon i spidsen scenen sammen med årets første solist i Randers, nemlig Tina Dickow, der tidligere indledte årets TRAX-koncertrække på sin gamle folkeskole i Åbyhøj.

Funky flirt mellem Ataf og Karen.

Lydtrykket fra de 18 musikere i DR Big Band – messing- og træblæsere, horn og rytmegruppe – imponerede tydeligt Dickow, der lagde ud med to numre fra albummet ”In The Red” – i forsigtige udgaver, da influenza-symptomer havde sat sig på stemmen. Højdepunktet kom, da Dickow sang Beatles-nummeret ”She’s Leaving Home” sammen med sin gæst, den færøske trubadur Teitur. De to plejer begge deres internationale karrierer fra London – og kemien mellem dem var åbenlys.

Og så overtog Danmarks ukronede r&b-dronning Karen ellers helt og aldeles showet – sammen med hiphop’eren Ataf. Med stor stemme og æggende attitude vimsede hun rundt på scenen og spillede op til både publikum og musikere. Først på to egne numre: Med Ataf på ”Ballerina” og alene på ”Tjek Dig Selv” inden hun sluttede forrygende af i Marylin Monroe-nummeret ”My Heart Belongs To Daddy”.
Bigbandet var helt på toppen sammen med Karen, og de to parter fortsætter da også samarbejdet allerede i næste måned ved en række julekoncerter rundt om i landet.

Dicte giver den som
jazz-diva.

Andet sæt, der lige som det første bød på små eksperimenter for det rock-uvante DR Big Band og de jazz-uvante solister, blev skudt i gang med et eksperiment af de klædeligt overraskende: Soul-diva møder gangster-rapper møder bigband – Karen og Ataf i en forrygende funky jazz-version af The Black Eyed Peas’ ”Hey Mama”. Ataf fyrede den af på versene, som han havde lavet danske tekst til, og dirigent Bentzon vendte for en sjælden gangs skyld front mod publikum og gav den som sanger på omkvædet, mens Karen påførte det hele sine flirtende fraseringer.

Dicte og Sommer
Dicte gik på scenen med intet mindre end to orkestre i ryggen – ud over bigbandet havde hun nemlig det klassiske Ensemble MidtVest med som gæst. Til gengæld havde hun ikke selv sin guitar med, som hun plejer! Det jazzede og klassiske klædte Dictes rock-numre rigtig godt, og der var ingen tvivl om, at hun syntes, det var fedt at stå foran bigbandet. Hun beskrev det som ”enhver rock ‘n’ rollers drøm”, fordi det var ”som at stå foran en forstærker skruet op på 12!”

“Som Man Si’r” – Oasis-cover med
Sommer og Kvamm.

Peter Sommer var sidste solist og indledte med det nostalgiske ”Halvleg” om gamle dage på fodboldbanen i Skanderborg, hvorefter publikum begejstredes over genhøret med radiohittet ”Bombesikker”. En bombe er som bekendt ikke mere sikker end at den kan springe når som helst – og dette var meget passende eftersom bigbandet kort herefter forlod sin bestalling som DRs jazzband, da Sommer i selskab med sin gæst Simon Kvamm havde fået dem overtalt til at spille klassisk rock i form af Oasis-nummeret ”Some Might Say”, der på dansk var blevet til ”Som Man Si’r”. En finale værdig!

Det var imidlertid ikke den endelige finale, for hvad er en galla-koncert uden et gensyn med aftenens solister. Finalenummeret ”Get Ready” af Smokey Robinson blev fremført med Dicte og Karen i spidsen og Tina Dickow og Teitur på kor, og således fik de også sat motown på plakaten. Og det svingede sgu!

Solisterne tilbage på scenen til
finalenummeret.

Forløbet af TRAX Galla-koncerten, der blev arrangeret af ROSA og DR sammen med Værket i Randers, fik da også smilene frem hos ROSAs leder Gunnar K. Madsen:

– Jeg er meget tilfreds. Jeg synes, det gik godt sidste år, men der var ting vi kunne gøre bedre, og det er sket i år. Der var et rigtig godt flow, så koncerten kom til at fremstå som en helhed – en stor cadeau til Ensemble MidtVest og DR Big Band for at være så gode medspillere for solisterne, siger han.

– Vi har i år endnu engang haft et godt samarbejde med DR omkring TRAX, og vi ser frem til at fortsætte samarbejdet. Der er også stor grund til at takke Værket i Randers: De er drøngode at arbejde sammen med, slutter ROSA-lederen.