_uploads_content_images_5_5560_full

Udsolgt: 1200 tilskuere til dansk aften – deraf ca. 300 udenlandske branchefolk

Udsolgt: 1200 tilskuere til dansk aften – deraf ca. 300 udenlandske branchefolk
Tekst og foto: Henrik Friis, ROSA

Torsdag fik dansk rock en lille fjer i hatten. Efterspørgslen efter den danske aften ved Popkomm-messen med Kashmir, Nephew, Carpark North, Diefenbach og The Movement var så stor, at dørene midt på aftenen måtte lukkes til arrangementet. 1200 var inde – godt halvdelen betalende tilskuere – og en foreløbig optælling fortæller, at hele 300 var fra den internationale musikbranche.

Allerede i timerne før denmark@popkomm-arrangementet begyndte man at ane, at aftenen ville blive noget særligt. Flere af de danske grupper gav interviews til både tv-stationer og musikpresse, mens de første fans havde samlet sig uden for portene i deres utålmodighed efter at komme ind.

Da Carpark North åbnede aftenens show kl. 21 på Postbahnhofs store scene – og med prominente tilhørere blandt tilskuerne (se tilhørende artikel) – var der allerede godt proppet i de gamle lokaler på den tidligere østberlinske postbanegård. Og en god times tid senere – midt mellem Diefenbachs og Nephews optrædener – kunne de røde lygter hænges frem: Udsolgt.

Til stor skuffelse for køen udenfor. Men af sikkerhedshensyn turde man ikke lukke flere ind – heller ikke de internationale messe- og branchefolk, der ikke på forhånd havde sikret sig adgang.

Jan Clausen – tysk manager og promoter
af den danske aften: – Interessen for
dansk musik lige nu er ikke til at tage
fejl af.

Dansk bølge
Aftenens promotor, tyske Jan Clausen fra Hamborg-firmaet Queen About Music hører da også flere og flere tale om en decideret dansk bølge – á la den svenske man oplevede for få år siden.

– Selv er jeg for meget inde i dansk musik til at kunne udtale mig helt neutralt, men der tales meget om dansk musik netop nu. Jeg mener, det startede for to-tre år siden med Kashmir, Junior Senior og The Raveonettes. Der var ingen hernede, der i første omgang troede, at de var danske – eller lagde så meget i det. Men efterfølgende er Figurines, Under Byen, The Movement, Epo-555, Tiger Tunes og en masse andre kommet til og har vist at dansk musik både har en stærk top men også en spændende undergrund. Der er meget – og meget forskelligt – at byde på. Dansk rock er simpelthen blevet et populært brand i Tyskland netop nu, mener Jan Clausen.

Clausen understreger sine ord ved at fortælle, at det har været relativt let at skabe opmærksomhed omkring den danske aften:

– Mange gange knokler og knokler man – uden det helt store resultat. Her har opmærksomheden været der fra start. Og ikke kun i musikkredse. Fornemmelsen af dansk ”bølge” forstærkes, når det uden det store besvær lykkes at få 20 repræsentanter fra reklame-industrien til at interessere sig, siger Jan Clausen og tror bl.a. succesen skyldes, at den danske musikscene bevidst har vendt sig mod Tyskland inden for de senere år.

Bl.a. ROSAs Skand-All projekt, hvor danske grupper sendes på mini-turné til Tyskland for at skabe sine første kontakter, mener han har stor betydning. Men også at et selskab som Crunchy Frog nu har oprettet et decideret tysk kontor.

– Dermed ikke sagt, at det er let. Der skal stadig kæmpes. Og kæmpes hårdt. Bl.a. har vores firma været et år om at sikre Yellowish pladekontrakt hernede. Men det lykkes – og der er lydhørhed, siger Jan Clausen.

Optimisme
I det hele taget var det svært ikke at finde optimisme denne aften. Pladeselskabet SONY/BMGs danske chef Torben Johansen mener decideret, at der er tale om en ny æra for dansk musik: – Vi har prøvet på at komme ud med dansk musik før, men det er først nu, at vi for alvor tror på det. Der er en mærkbar ændring i stemningen.

Kasper Eistrup og Henrik Lindstrand i
Kashmir-interview inden koncert-start.

Og når hans kollega hos SONY/BMG Tyskland, Mathias Lomm (marketing-direktør for selskabets rockafdeling) bliver bedt om at finde en årsag til den øgede danske efterspørgsel, er svaret ganske enkelt:

– Det skyldes kun èn ting. Musikkens kvalitet. Det ér en bølge. Og det er noget, vi har kunnet føle komme gennem de senere år, siger han og peger på Junior Senior – og fra hans egen stald The Raveonettes og Kashmir – som grupper, der har været med til at fortælle tyskerne, at dansk musik indeholder mere end D-A-D. Og Aqua.

– Den hér aften er på forhånd blevet regnet blandt de bedste på dette års Popkomm. For det første på grund af aftenens line-up, som et meget stærkt. Og så er arrangementet blevet sét – både via posters, men også på grund af omtaler af og interviews med de danske bands i alle de toneangivende musikblade, siger Mathias Lomm.

Hans eget selskab udgiver Kashmirs nye cd ”No Balance Palace” samtidig med, at den kommer i Danmark (10. oktober). Den foregående ”Zitilites” solgte 8.000 – denne gang forventer han mindst en fordobling. Mindst! Det er stadig svært at få national radio og tv interesseret i Tyskland. Men se nu i dag: Kashmir er lige blevet interviewet 30 minutter til MTV…

Nephew og Simon Kvamm –
i MTV-kameraernes fokus.

Lyder anderledes
MTVs producer på denne aften Lilly Behling kan ikke rigtigt give nogen årsag til den stigende interesse for den danske musik – ud over at den er ”anderledes”: Den lyder bare ikke som den engelske musik, som vi ellers hører så meget af. Måske er folk ved at være lidt trætte af den og vil have en anden? I hvert fald er Carpark North meget interessante nu – jeg selv er vild med deres nye video – og The Raveonettes, Teitur og andre skandinaviske bands som f.eks. The Hives er meget populære hos os nu, siger Behling, der denne aften både interviewede Carpark North, Kashmir og Nephew til MTV-programmet ”Spin”.

– Musikken passer rigtigt godt ind i det programs profil, siger Behling, hvis tv-hold denne aften måtte slås om pladsen med Rundfunk Berlin Brandenburg, der lavede tv-indslag for Tip Magazine – og fransk-tyske Arte. Ud over al magasin-pressen m.m.

Foreløbig kulmination
På arrangørside – MXD, DR P3 og ROSA – kunne der næsten ikke være andet end tilfredshed denne aften. Og det var der også: ROSAs leder Gunnar Madsen kalder torsdagens denmark@popkomm for en foreløbig kulmination på mange års ihærdigt arbejde på at skabe opmærksomhed om dansk musik i Tyskland.

– Normalt er det at sælge dansk musik som at smide knappenåle i en høstak, men her var det fem markante stoppenåle, der blev sat fast. Alt det praktiske er lykkedes, alle – publikum og branche – har været overvældende positive. Der har før været stor intern skepsis i det danske miljø om denne her slags fremstød du’er. Men i år er der ingen tvivl. Den position vi allerede skabte sidste år på Popkomm er blevet befæstet – og udbygget. Folk hernede snakker om dansk musik nu, og op mod 70 procent af de fremmødte denne aften var tysk publikum. Mere klart kan det vist ikke siges.
I det hele taget mener Gunnar Madsen, at strategien med at fokusere på live-koncerterne foreløbig har vist sig at være ”helt rigtig”: – Og så skal vi i den anledning også lige sende en venlig tanke til kulturminister Brian Mikkelsen, som netop bakkede op om den live-tilgang til musikken, som vi, Danmarks Radio og de andre MXD-partnere mente var den rigtige.

– Den her aften har været et nøglearrangement for dansk musik, som vi skal glæde os meget over er lykkedes på så mange fronter – og det giver et fremragende afsæt for vores kommende initiativer, slutter Gunnar Madsen.

– – –
De danske gruppers deltagelse på Popkomm 2005 dækkes i samarbejde mellem MXD, ROSA, MyMusic.dk og Gaffa. Læs mere om Popkomm på Gaffas og MyMusic.dk’s hjemmesider.