_uploads_gallery_1_1845_full

Vidt forskellige – men alle med fokus på udlandet

Denmark@popkomm anno 2006 var en meget alsidig musikalsk affære, som også trak vidst forskellige publikummer til koncerten – sådan må det gå, når man sætter stille, intens singersongwriting, hiphop-pop, psychobilly, danse- eller  synth-pop eller rendyrket fest-discopop sammen.

Men er genrerne vidt forskellige, er ambitionerne til gengæld ens: Danmarks grænser er for lille til musikken – den skal ud. Og det er den allerede. Gårsdagens koncerter var derfor endnu et vigtigt skridt på vejen i seks stk. karriereplaner, der i forvejen har målrettet fokus og som har passet stationært placeret i håndbagagen.


Teitur

Teitur havde ikke de nemmeste betingelser, da han åbnede aftenens program fra Postbahnhofs lille scene. En kæmpefolk unge publikummer lige foran scenen – som tydeligvis var kommet for at opleve Outlandish og Infernal – skulle lige finde niveauet.

Teitur –  en aften uden autopilot.
(Foto: Henrik Friis).

Men her var Teiturs plus-400 koncerter gennem de seneste par år og hans enorme sceneerfaring udslagsgivende. For havde smukke, tyste ting som  ”Josefine” det svært, åd  groovede mere swingende sager som ”Louis Louis” sig gradvist ind på folk, så Teitur og hans lille band – til lejligheden udvidet med keyboard-spiller Richard Causon – endte med at have fuldt fokus:

– Det vár en underlig fornemmelse – men spændende. For i modsætning til andre koncerter, kendte folk ikke sangene her. Derfor kunne jeg heller ikke ”sætte autopilot på” som ved mere trygge koncerter, men måtte hele tiden være opmærksom. Alligevel fornemmede jeg, at de lyttede derude, konkluderede Teitur bagefter med et venligt smil.

Som sædvanligt har færingen bandsat travlt med at optræde. Han har kun afbrudt en lang  Nordamerika-turné til fordel for Popkomm i Berlin og Reeperbahnfestival i Hamburg –  han er tilbage på scenen i Chicago fredag –  men i november returneres til det tyske med en ti dages turné.
Og interessen er der:

Der er airplay på både WDR 2 og Radio fritz. Og selv om den nye cd ”Stay Under The Stars” blev udgivet for mindre end en uge siden i Tyskland, har der allerede nu været ”bid” i form af interviews og anmeldelser i den tyske udgave af Rolling Stone Magazine, Uncle Sallys, SPEX, Public, WOM, Music Express, Intro og Vision – alt sammen efter bare ét promotionbesøg i Hamborg i august – og i forbindelse med Popkomm blev der selvfølgelig også ”mast” interviews ind med universitetsradioen, Music Express  – samt det schweiziske dagblad Sontags Blicks.

– Mit mål med den nye cd er at sælge tre gange så mange som af ”Poetry & Aeroplanes” – og som det ser ud nu, lykkes det. Nu ved folk hvem Teitur er, og vi supplerer det med aktiviteter på mange nye områder. Tag bare Frankrig, hvor vi lige har udsendt debut-albummet i maj, fortalte Teitur engelske manager Christian Ulf-Hansen, der beroligende kunne fortælle at det bliver til den vanlige danske juleturné i Danmark – udlandsfokus eller ej. (HF)

Outlandish – havde virkelig scenekontakt med
sit unge publikum.
(Foto: Henrik Friis).
 

Outlandish
For Outlandish’ vedkommende handler det om at en udvikling og at bygge videre på en succes

Trioen har allerede haft pæn succes i Tyskland blandt andet med singlen ”Aisha”, der har ligget nummer et på hitlisterne. Så man kan spørge sig selv om det virkeligt er nødvendigt for gruppen at promovere sig på Popkomm. Men ifølge svenske Eva Duvall, der er arbejder med bandet for pladeselskabet Sony/BMG i sin position som International Exploitation Manager, er det meget vigtigt for bandet at vise flaget hernede.

Hun beskriver festivalen som det perfekte sted at vise folk, hvor gode bandet er live. Hun forklarer, at selvom bandet har etableret et navn i Tyskland, så er den nye plade så forskellig fra den foregående, at det er nødvendigt at komme ud og præsentere bandet igen. Det gjorde gruppen på Postbahnhofs store scene sammen med bandet The Gypsies, der var syv mand på scenen og som bakkede de tre rappere/sangere op på bedste vis.

Der er styr på pladeselskabssituationen for bandet, der har udsendt ”Look Into My Eyes” som single – der nåede op på airplay-hitlisten – og som snart udsender en ny single. Det samme er sket i England, hvor albummet også er kommet ud. Så fokus for bandet har været at promovere sig overfor koncert-bookere i håb om at få sat en masse tyske koncerter op.

Bandet har allerede været i Tyskland fem gange i august måned for at lave presse, så forarbejdet er i den grad lavet, og senere onsdag aften efter denmark@popkomm spillede de ved en speciel Sony/BMG-aften, hvor der ligeledes var en gæsteliste fyldt med branchefolk. Trioen fortsætter som flere af de andre danske bands videre til Hamburg og håber desuden på at kunne sætte en vinterturné op, der vil tage dem rundt i Europa.

Derfor var det vigtigt for Outlandish at markere sig som et stærkt live-navn på festivalen, hvor der var god respons fra publikum og ikke kun, da de oversatte dansksprogede dele af sangen ”Kom igen” til tysk. Alt i alt  gav de sig selv et godt udgangspunkt når det gælder succeskriteriet med at få en tysk booking-aftale i hus, så de kan komme tilbage og spille flere koncerter. (JF)

Kim Kix i sin personlige duckwalk-udgave.
(Foto: Henrik Friis).

Powersolo
Tilbage til den Postbahnhofs lille scene og Powersolo. Onsdagens show var tredje gang gruppen deltog i Popkomm – første gang tilbage i 2001 som duo, dengang messen lå i Köln – men der er ingen rysten på hænderne, når tilbudet kommer: Så er det bare med at komme af sted, sagde Kim Kix inden showet.

– Der kommer mange kontakter hernede – senest for to år siden var vi så (u)heldige at få fat på en tysk booker. Og det tegnede godt, indtil vi fandt ud af at han ingenting kunne præstere. Det engagement kom til at koste os et års koncertpause i Tyskland, griner Kim og brormand Atomic Child over skæbnens ugunst – klar til nye udfordringer:

De to anser det tyske marked som overordentligt vigtigt – med et publikum som er meget mere dedikeret til musikken og til rocken end i Danmark I starten af karrieren tog de ”30 dage i et ryk” hernede. Sådan er det ikke i dag. Men to uger venter fra 11.oktober på den tyske landevej, inden gruppen kører over grænsen til det franske (gruppens andet hjemland) for at spille 14 dage dér.

På scenen gjorde de tre fin reklame for den kommende turné –  med vanvidet som den sædvanlige fjerde makker. Den femte på scenen var skæbnen: Kim Kix’ streng røg i andet nummer, og gav en del tumult oppe i hovedet på frontfiguren, fordi han i forvirringen kom til at bytte om på sætlisten og startede på andre titler, end Atomic Child netop havde tunet ned til.

Alligevel hang alle i gruppen på som slæbt efter en vogn i blandingen af psychobilly, tung mørk blues og langt-ude-på-landet-stemning – og koncerten sluttede i lommen på bandet, da Kim Kix fik hele den svedende sal til at sidde ned på hug i ”Mean Old Cat” og skrige ja til et liv med mere vanvid og mindre forsigtighed. Igen var det den betragtelige sceneerfaring, som fik vendt ugunst til gevinst. (HF)

 

Foto: Britt Rohde

Senior ved mikrononen og
Junior i guitar-aktion
bagved. D’herrer har masser
af erfaring i nternational
scene-optræden – og viste det.
(Foto: Birtt Rohde/MXD).

Junior Senior
Junior Senior har allerede haft pæn succes rundt om i verden med deres debutalbum, men de står lige nu uden en international pladekontrakt, og derfor er Popkomm det perfekte udstillingsvindue for dem. Af samme grund er alle sejl sat til, og bandets internationale manager Ian Zaider kunne fortælle, at alle de store multinationale pladeselskaber samt en række indie-labels var inviteret for at se Junior Senior live.

Så fokus lå på at tiltrække opmærksomhed primært fra de tyske pladeselskaber, men der var også inviteret folk fra forskellige publishing-firmaer, og så var den store promoveringsmaskine også sat til: Duoens optræden blev sendt live af berlinske Radio Fritz og blev også sendt på P3, hvor bandet tidligere var blevet interviewet. De var også blevet interviewet til både Radio Fritz og Radio Eins samt forskellige andre tyske medier.

Junior Senior tager desuden til Heidelberg for at spille to dage senere sammen med New York-bandet Radio 4, og derefter går turen til Hamburg, hvor de som flere af de andre navne også skal spille til Reperbahn-festivalen. Der er også sat forskellige interviews op ved disse lejligheder, så selvom gruppens andet album endnu ikke er udsendt i Tyskland er der stadig en interesse for dem hernede.

Ian Zaider fortæller, at de indtil videre kun har udsendt en 7” vinyludgave af ”Itch You Can’t Scratch”, men at der har været god respons på radioen, og at den er blevet spillet en del. Desuden kunne de op til Popkomm mærke på duoens MySpace-side, at der var en del forhåndsinteresse. Zaider beskriver festivalen som en unik mulighed for at profilere sig overfor det udenlandske marked og er glad for den opbakning, der har været til gruppen fra MXD’s side, og det forarbejde der er blevet gjort for at samle en lang række branchefolk til en aften, der fokuserer på dansk musik.

Men en ting er forarbejdet og et andet er at varen jo så også skal sælges på scenen. Det må man så sige, at de to veloplagte herrer og deres orkester gjorde på den store scene foran et publikum, der i hvert fald kendte ældre materiale som ”Rhythm Bandits” og ”Coconuts”, men samtidig var der også god respons på ”Can I G-G-Get”. Bandets evne til at starte en fest havde de i hvert fald ikke efterladt i Danmark, de fik vist sig fra deres bedste side, og så må vi så se om det er nok til at overbevise de internationale pladeselskaber. (JF).

Spleen United – som altid et lydmæssigt stort
og farverigt foretagende.
(Foto: Britt Rohde/MXD).

Spleen United
Som de fleste andre bands til denmark@popkomm-arrangementet har Spleen United selv gjort flere forsøg på at promovere sig i Tyskland. Manager Jesper Majdall kunne blandt andet fortælle, at bandet to uger tidligere havde spillet til et arrangement med titlen MySpace Live, der blev optaget af tysk MTV. Men for Spleen United handler Popkomm ikke kun om Tyskland.

– Efter at PopKomm er flyttet til Berlin har festivalen fået et mere internationalt snit. Jeg kender for eksempel amerikanske branchefolk, der nu er begyndt at komme, fordi festivalen afholdes her, fortæller Majdall. Han beskriver festivalen som den vigtigste europæiske festival sammen med Eurosonic og begrunder dette med, at festivalen nu tiltrækker branchefolk fra hele verden.

Majdall havde inviteret folk fra en række af de store multinationale pladeselskaber, da han gerne vil have bandet ud på et major label i Tyskland. Han har tidligere forhandlet internationale pladekontrakter for bandet Figurines, der har udsendt deres plader på små selskaber.

Men i modsætningen til de små indie-labels, der hurtigt rykker på ting de kan lide, så er de store selskaber noget mere forsigtige. Tyskland er så stort et marked, at det koster en formue samt en kæmpe arbejdsindsats at sætte gang i en seriøse marketingskampagne, og derfor skal pladeselskaberne være sikre i deres sag, når de satser på et nyt band. Der var ikke noget, der faldt på plads for bandet onsdag aften på Popkomm, men Majdall var overbevist om, at der ville ske noget i løbet af den følgende uge.

Bandet gjorde i hvert fald deres for at sælge sig selv fra Postbahnhofs lille scene – med en koncert med en lang række sange fra deres debutalbum. Majdall kunne desuden fortælle, at gruppen skal tilbage i studiet i den nærmeste fremtid, og at de håber på at kunne turnere i Tyskland i begyndelsen af næste år, hvis det falder på plads med at få udgivet pladen hernede til den tid.(JF)

Infernal –  en højeksplosiv
blanding af musik og show.
(Foto: Britt Rohde).

Infernal
Infernal er uden tvivl en af landets største eksportsucceser i meget lang tid, og de spillede som sidste navn på den danske aften i Berlin. Singlen ”From Paris To Berlin” har ligget på top fem på de forskellige tyske singlehitlister, og bandet er nu ved at gøre sig klar til at udsende deres anden single i udlandet.

Duoens manager Alex Futtrup fortæller, at de har arbejdet intenst de sidste to år på at få de internationale succes de har i dag, og derfor har de ikke samme behov for at tiltrække interesse fra pladeselskaber og lignende som nogle af de andre danske navne på festivalen.

Bandets seneste album udsendes 30. oktober i det meste af verden, og arbejdet med at bygge ”From Paris To Berlin” som single på Ibiza i foråret har blandt andet medført, at den har været den tredjemest solgte single i England i år. De bruger en coverversion af det gamle Laura Branigan-hit ”Self Control” som næste single, og derefter følger en måned med koncerter og presse England.

Faktisk begyndte en del af forarbejdet til Englandsturnéen allerede på Popkomm, hvor duoen gav interviews til flere engelske blade og aviser samt til blade fra en lang række andre lande. Men den engelske presse var langt fra det eneste, der stod på Infernals gæsteliste. Der var blevet inviteret 170 gæster inklusiv folk fra Japan, Australien og Canada, der endnu ikke havde set gruppen live, og det fik de lov til på Popkomm, hvor de to frontfigurer optrådte med to ekstramedlemmer og to dansere.

Alex Futtrup var meget begejstret for mulighed for at vise Infernal frem på PopKomm. Ikke blot for gruppens egen skyld, men også på grund af den synergieffekt, der forhåbentlig kunne opstå, hvis Infernals succes kunne hjælpe andre danske navne lidt på vej:

– Vi har en historie der viser, at dansk popmusik sælger i udlandet helt tilbage fra Laid Back. Det er det vi kan, og det er fedt, at man fra Kulturministeriets side har fået øjnene op for det og er med til at støtte, siger Alex Futtrup, der samtidig er glad for, at Infernal bliver præsenteret sammen med en bred vifte af danske bands.

Bandet lukkede aftenen af med et hårdtpumpet og energisk show, der tog hele Postbahnhofs store scene i brug –  hvor selv ældre og hærdede rockfans blev set vippende med foden og nikkende med hovedet til et show, der viste, at selvom gruppens succes først er kommet nu, så har de knap ti års musikalsk erfaring til at bakke den op. Det blev en fyldt sal førstehåndsvidner til. (JF)

Teitur, Outlandish, Powersolo, Junior Senior, Spleen United, Infernal –  Postbahnhof, Berlin 20/9