_uploads_gallery_1_1946_full

Wundergrund Festival: Flot interesse for ”smal” musik

Wundergrund Festivalen er i gang, og interessen for dette nye musikalske møde har allerede været mærkbar fra både mediers og publikums side.

Efter den lukkede åbning onsdag – for branche, presse o.l. –  gik den officielle start i går, og over de næste 18 dage vil København byde på 31  musikalske sammenstød/samarbejder, hvor kompositionsmusikkens ensembler mødes med snart sagt alle grene inden for den rytmiske musik: rock, pop, soul, jazz, electronica, støjrock, singersongwriting m.m.m. Måske ender det i kollaps, måske i nye og tredje dimensioner. ”Business as usual” bliver det i hvert fald ikke.

– Jeg synes interessen har været overvældende fra alle sider, siger Mette Dinesen fra SNYK (Sekretariatet for Ny Kompositionsmusik), der står for festivalen i samarbejde med ROSA.

 

wundergrund

Pace og Anders Remmer – optræder
flere gange under festivalen.

–  Der har været omtaler snart sagt over alt – mange trykte medier, DRs ”Bolero” og tv. Selve åbningen var der 100 til med repræsentanter fra hele branchen, offentlige myndigheder m.m.. Og under de første offentlige arrangementer torsdag viste fremmødet også, at interessen er der. Jeg selv var på Ingolfs Kaffebar og der var propfyldt, siger Mette Dinesen og refererer til torsdagens  musikalske møde mellem Copenhagen Saxophone Quartet og Tobias Trier.

– Jeg tror simpelthen, interessen skyldes, at programmet stikker så meget i alle retninger – både når det gælder musikken og de steder det præsenteres på. Publikum synes det er spændende – i går på Ingolfs Kaffebar var folk helt tyste under koralerne, men jublede og hujede når barytonsaxen gik helt ned i bund, fortæller SNYK-lederen oven på den første ”rigtige” aften.

Det ser altså ud til at kompositionsmusikken trives godt med at blive prøvet på ”uvante” adresser – og at den rytmiske musik trives lige så fint med det nye møde. Og det kan kun gøre Jesper Nordahl – der som medlem af Københavns Kommunes Musikudvalg har været med til at føde ideen – tilfreds:

Wundergrund

Kundi Bombo –  går i luften 4. november.

– Det startede egentlig som lidt af en provokation. Som et forsøg på at få kompositionsmusikken ud af dens osteklokke og ud til et andet og større publikum med henblik på overlevelse i det lange løb. Ja, at få musikken ud til de scener, hvor vi ved, der er publikum, siger Jesper Nordahl, der roser SNYK for at være hurtige til at tage handsken op, og fortsætter:

– Jeg tror,  kompositionsmusikkens overlevelse i det lange løb skal sikres via en tarifstøtteordning a la den, som den rytmiske musik har. Men det vil tage lang tid at realisere. Til gengæld fungerer ideen med at præsentere kompositionsmusikerne i rockens rammer åbenbart fint. Og så har vi samtidig fundet frem til helt nye adresser og lokaliteter til at opleve musik i det hele taget. Det er også en væsentlig del af Wundergrund-projektet – sammen med selve blandingen af genrerne og håbet om helt nye oplevelser.

– Heldigvis ser alle ideerne ud til at blive meget positivt modtaget, og det giver forhåbentlig noget at bygge videre på, så vi kan skubbe den fremtidige udvikling i den rigtige retning, slutter Nordahl.