X Factor – pro et contra

Kl. 17.00 I konference-lokalerne på 9.etage startede panel-diskussionen om talentkonkurrencer som X Factor – pro et contra  – allerede så snart Crown of Scandinavia havde løsnet den sidste fortøjning til havnen  -17:00 sharp.  Og til et noget nær fyldt konferencelokale – bl.a. via fuldt fremmøde fra Copenhagen Business Schools 1. årgang af Creative Business Processes-holdet, som var draget med på rockcruiset for at få inspiration.

Det blev måske ikke en debat med de store uenigheder – heller ikke i panelet som Musikparlamentet havde sammensat til lejligheden: kommunikationschef Nicolaj Hyltén-Cavallius fra KODA, musikeren Kasper Kaae fra Cody, Nicolai Winther, A&R fra Apollo Music og Morten Hjort som er digital media manager fra Copenhagen Records.

I dette forum handlede det mere om at anse X Factor som en (umusikalsk) popularitetskonkurrence frem for en udklækningscentral for spirende musiktalenter. Men der kom i høj rad en række  meldinger til videre tankevirksomhed og debat – også fra salen som nedenstående udpluk af udsagn fortæller (lettere sammenskrevet):

”X Factor er ikke en musikkonkurrence, men en popularitetskonkurrence. Lad bare X Factor blive en popularitetskonkurrence inden for dans i stedet – det vil tvinge Danmarks Radio til at lave andre programmer om musik i stedet. Måske endda skabe programmer på musikkens præmisser.”

”Man glemmer én ting omkring X Factor – den har sat fokus på producernes vigtige rolle, og at vi har verdensklasse-producere  i Danmark– Soulshock, Remee etc. Noget især medierne ellers ikke fokuserer på.

Holdet fra Copenhagen Business School
fyldte godt op i lokalet.

”For en gruppe som Dúné fik det stor effekt at en af gruppens sange blev taget op i X Factor. iTunes-salget af nummeret var mærkbart allerede 15 minutter efter det var blevet vist, og i følge gruppens pladeselskab kan Dúné stadig mærke effekten den dag i dag. Gruppen kan (stadig) ikke komme i mainstream-radio, men på  denne måde lykkedes de altså, at få musikken ud til et større publikum”.

”Tag 5-10-25 % af det overskud  pladeselskabet (SONY) for ud af X Factor – brug det til en talent-udviklingspulje”.

”Hvorfor ikke bruge slipstrømmen a X Factor og den mulighed for exposure det giver til præsentation af ny musik.” ”Lad være med at tænke på X factor som noget brugbart for musikken – det er som tvangsfodning af kalkuner. Der springes en masse naturlige udviklingstrin over for at kunne få dyret til at blive stort og salgbart på rekordtid.” ”Mange musikere vil ikke arbejde sammen med folk, der har været med i X Factor –  det er janteloven. De folk er stemplet”. ”X Factor er i høj grad noget med storytelling – det kan resten af musikverdenen også lære noget af. Der skal storytelling til for at formidle musikken.”.

Da det hele var slut, lå et solnedgangs-diset Kronborg m. Holger Danske i kølvandet fra den store båd…. godt og vel.