Pladeaktuelle Liima spiller Rethink Reformation-koncert i Aarhus

Den dansk-finske konstellation af Efterklang og den finske percussionist Tatu Rönkkö er klar med et nyt album 3. november, men inden da spiller kvartetten koncert på Aarhus Katedralskole 31. oktober.

Tekst: Mikkel Wenzel Andreasen. Foto: Rasmus Weng Karlsen.

I forbindelse med 500-året for den lutherske reformation af kristendommen og kirken afholdes der 31. oktober  koncerter og oplæg i Aarhus som del af Folkeuniversitetes Rethink Reformation-projekt.

Et af projektets indslag er Liimas koncert på Aarhus Katedralskole. Her kommer gruppen til at præsentere en masse nye numre fra deres nye plade, som udkommer 3. november.

– Jeg er spændt på den her koncert. Det er jo en eftermiddagskoncert, så vi skal lige finde ud af, hvor meget fart, der skal være på; og så udkommer vores nye album jo om fredagen, tre dage efter koncerten. Vi kommer til at spille næsten alle sange fra det nye album, så vi glæder os til at finde ud af, hvordan publikum vil modtage det, siger bassisten i Liima, Rasmus Stolberg.

Liimas nye album 1982 udkommer 3. november, 2017 – mere information kan findes på bandets hjemmeside: www.liima.net

Dystopiske toner med optimistiske udsigter
Når Liima udkommer med det notorisk svære opfølgningsalbum til deres debutplade ii, så bliver det med en ny lyd og et forsigtigt optimistisk syn på en dystopisk fremtid.

Den nye plade hedder “1982”, og i første omgang refererer det til forsanger Casper Clausens fødselsår, men i bredere forstand er start ’80-erne også årene hvor den Personlige Computer trådte frem i rampelyset og kunstig intelligens blev populariseret i “Bladerunner”. Og selvom det dystopiske overvågningssamfund er tættere på i dag end dengang, så har George Orwells fremtidsroman “1984” også haft sin indflydelse på albummet. Tematikker som var nye dengang, men som ikke desto mindre er aktuelle i dag.

– Hvis jeg skal tematisere albummet, så tror jeg, det er en plade, der både har et fremadskuende syn men også lidt nostalgi og refleksion over, hvor vi kommer fra. Jeg tror, at pladen handler om os som personer, og hvor vi er, og hvad der kommer. Men der er egentlig ikke nogen frygt, mere en undren i det her spænd af fortabthed og ambitioner og drømme om det uvisse.

Albummet er ligesom deres foregående plade blevet til under fire intense arbejdsuger fordelt på fire forskellige europæiske byer i 2016, mens indspilningen foregik i år.

Kollektiv musiktilblivelse er en del af Liimas DNA

Selvom Rasmus Stolberg fortæller, at han har spillet musik i mere end 15 år, så er Liimas måde at skabe musik på markant anderledes, end de metoder han tidligere har prøvet.

– Al musikken er skrevet kollektivt. Det er en vigtig del af Liimas dna, at der ikke er én bid af musikken, som ikke er skrevet sammen. Der er ikke nogen, der kommer med skitser eller demoer eller tekstbider, når vi mødes. Og det fungerer for os. Vi har prøvet at skabe musik spontant i andre grupper og situationer, men hvor det bare ikke er lykkedes. Det er en Liima-energi.

En energi som ifølge Rasmus Stolberg endnu ikke er udtømt:

Foto: Rasmus Weng Karlsen

– Der er ikke nogen udløbsdato for bandet – ideelt så håber jeg, at vi fortsætter med Liima; og så længe det inspirerer os, så bliver vi med. Men jeg kunne også sagtens forestille mig, at vi stoppede en dag og så mødtes igen ti år senere og bare samlede det op igen – det er sådan en energi vi har.

Energien skal mærkes i koncerterne
Liimas proces beskriver de selv som præget af intuition, stemning og umiddelbar kreativitet og feedback. Og den rå og upolerede følelse ønsker de også skal præge deres koncerter.

– Det har været en god koncert, når man opnår en eller anden frigivelse af energi og bevidsthed sammen. Når man glemmer tid og sted, og holder op med at tænkte på hvornår koncerten slutter, eller om jeg skal tisse eller at jeg har ondt i mit knæ, men i stedet bare lægger det fysiske fra sig og lever sig ind i musikken, siger Rasmus Stolberg.

Men han erkender også, at det er en mundfuld, som kræver sit af bandet, før publikum kan være med:

– Hvornår den udløsning så lykkes, der er det helt klart os, som skal katalysere det. Og hvis vi rammer en dårlig dag, så sker det sjældent. Men hvis det lykkes for os, så kan vi håbe at publikum griber det, og giver sig hen med os. Det er også derfor, det er spændende at blive ved med at gå op på scenen og spille de samme numre – det har jeg gjort i snart 15 år, og når man får lov til at smage på den oplevelse, så føles det så godt.

– – –
Liima
31. oktober kl. 17.30
Aarhus Katedralskole
arr. Rethink Reformation, ROSA, SPOT.